Det gick åt skogen....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jaha nu har vi fått svar och vi blev inte godkända. Vi hade enligt dom ett för väl fungerande familjeliv och dom ville inte riskera att förstöra det genom att placera barn hos oss!!!??? Fattar ingenting?? Jag frågade om det inte var en förutsättning att man hade en väl fungerande familj för att man skulle kunna ta sig an fler, men det fick jag väl inget riktigt svar på. Jag blev så chockad dom har varit här 5 gr totalt nästan 20 timmar och alla signaler vi har fått har varit possitiva. Och så ringer dom och säger att vi inte är godtjända för att vi har det för bra?????. Jag har skuickat ett mail till dom och bett att få skriftligt på exakt varför vi inte blev godtjända för jag kunde nog inte riktigt ta till mig vad hon sa igår. Dom tyckte att vi skulle fortsätta med våra liv och glömma det här med fosterbarn. Jag blir så ledsen vill veta varför jag vill hjälpa men inte får. Vad vill dom egentligen att man ska vara lite halt och lytt med halvtaskig familjesituation och ekonomi för att få göra det här??? Som ni kanske förstår så är jag väldigt besviken och ledsen vet inte om vi orkar gå vidare nu även om vi inget hällre vill. Vi får se vad som händer vi är ju redan sen tidigare godtjända av en org så kanske det kommer något därifrån så småningom vem vet??? Ha det bra alla...
 
:( vad tråkigt! Hoppas du får en förklaring via mail - man vill ju gärna förstå!! Klart det kommer ngt från organisationen - efterfrågan är ju stor, men matchningen viktig så det är bättre att vänta lite längre och att det blir så bra som möjligt!
Önskar er lycka till!!
 
Ja,de var verkligen tråkigt! :(
Jag tycker absolut att ni har rätt till en skriftlig förklaring med motiven till avslaget.

Att soc har funderingar runt "ett alltför harmoniskt,problem och konfliktlöst" vardagsliv får man ju ta-att ha familjehemsplacerade barn kräver ju att man verkligen kan hantera problem och konflikter......men att ha det som ENDA orsak håller inte.

Man kan ju vara duktig på att hantera problem och konflikter och därför leva extra harmoniskt.....Och det borde väl soc kunna utreda och diskutera med er......
Är det så att ni "bara" inte råkat ut för prövningar så borde väl soc istället kunna se era möjligheter och kanske föreslå ett kontaktuppdrag eller så att börja med-man växer ju ofta med uppgiften!

Hör av dig när svaret från soc kommer.....det här är verkligen intressant!
Har själv varit med om i princip samma sak.....fast det då gällde adoption och orsakerna på nåt sätt var tvärtom och långt ifrån sanningen-mer en "känsla" utredarna hade!
.....Och jo....vi har sen både adopterat och har tre placeringar!
 
Alltså , jag fattar ingenting .....så ni skulle inte passa för att ni fungerar för bra i familjen .
Vi har nog samma problem om man ska se det som ett problem . Inga större problem med biobarnen , de hjälper till hemma , vi gör saker tillsammans, inget tonårstrots hos tonåringen, vi som föräldrar är aldrig osams (vilket antagligen lägger oss på minus )
Vi har en tät relation i familjen vilket kan göra det svårt för en ny familjemedlem att passa in .Vi började som kontaktfamilj och har nu ett barn placerat och det fungerar bra
Mitt råd är att skriva ihop lite om er själva som familj och maila till olika kommuner runt er.
Vi gjorde detta och våra kommuner svarade positivt , vi är utredda av vår hemkommun genom ett hembesök och en djupintervjuv på ca 4 tim.
Ge inte upp fortsätt kämpa
Kramar från oss
 
Hej!
Fick avslag av kommunen efter Kälvessten djupintervju. Anledningen till detta var att vi var en "diffus" familj. Samt att min sambo inte svara tillräckligt mycket på frågorna. Och att det verka som vi bara umgicks med våra grannar.... Jag bad om att få det skriftligt. Har ännu inte fått det, 2mån sedan. Jag har ringt 2ggr om den och de säger att vi ska få det. Jag bad att få hela kälvestens intervjuen men de sa att jag inte hade rätt till den för att vi inte hade blivit godkända utan vi får bara en sammanfattning från dem. Jag undrar om någon vet vad jag har rätt att få ut från dem?
Mvh/Heather
 
Vi använder oss av offentlighetsprincipen i Sverige. Du ska ha rätt att få din Kälvesten. Du måste nog begära det skriftligen. Däremot kan inte jag eller någon annan begära att få din kälvesten.

Det är klart som korvspad att du ska ha den.
 
Hur gick du till väga och hur länge sedan var det? Och vilken kommun? Jag själv har ringt 2ggr utan resultat och de säger att de inte e skyldiga att lämna ut det. Ska man gå till nån högre eller?
Mvh/Heather
 
Jag begärde ut den, men den kommunen ansåg att dem inte hade skyldighet att lämna ut den enligt deras chefs direktiv.
Vilken kommun det handlar om tycker jag spelar mindre roll i sammanhanget, ibland flyttar personal på sig så att just den kommunen får ett annat tänk och en annan kommun som har haft ett bra tänk kan ibland få ett sämre tänk. (men det hoppas man ju inte)
 
Jaha då har vi då äntligen fått ett skriftligt svar av soc. Vi har nog aldrig känt oss så missförstådda av någon som nu. Vi hade väl helt enkelt en för bra familj som funka "för" bra så de ansåg att vi inte hade erfarenhet nog att ha jourbarn. De uppger i sina papper att vi inte hade förstått att det var barn med problem. Min sambo har i intervju svarat för kortfattat om sin barndom så de anser att han har nåt problem med sin uppväxt. Att anledningen till att jag ville ha jourbarn var att jag ville byta jobb. (det var en av många fler anledningar men de övriga var ej nedskrivna). Mycket tråkigt att få denna sammanställning där vi båda kända oss ledsna över den tolkningen och snedvridning av vad vi sagt.
Mvh/*Heather
:?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp