Det gick igenom nämnden men ska nu upp i kammarrätten

Hej!
Vi fick idag svar att nämnden ville ha ett LVU på den tvååring som vi väntas få ta hand om dock tyckte dom inte att detta skulle ske omedelbart som soc begärt. Detta innebär att nu har mamman tre veckor på sig att överklaga och sedan ska det tas upp i kammarrätten men det blir först efter sommaren. Hur länge ska man behöva vänta på svar? Nämnden tycker ju att han ska komma och bo hos oss varför ska han då bo kvar ytterligare massa månader hos sin biologmamma som missköter honom?

Är det någon som har erfarenhet av kammarrätten. Brukar dom ändra på nämndens beslut. Hur lång tid brukar det ta innan dom fattar ett beslut?

Någon som har erfarenhet?
 
Hej, inte heller någon erfarenhet men sitter också i samma sits.. dock har det tilldelats interimistisk vårdnad till föräldrarna under tiden rätten skall fattas ett beslut. Det jag undrar är också detta; det känns som om ett interimistiskt beslut hintar åt vilket håll beslutet sedan kommer gå åt, och i så fall kommer rätten att tycka att barnet skall bo kvar hos bioföräldrarna trots omsorgsbrister och att soc tycker att barnet skall placeras enligt LVU? Eller har jag helt fel, betyder det interimistiska ingenting?
 
Några tankar.... -På TV har jag sett en dokumentär serie från Storbritannien "uppdrag adoption" tror jag den hette.

Där försöker myndigheterna att adoptera bort barnen OM det ses vara för barnets bästa. De tar icke biologisk föräldra hänsyn, som det görs i Sverige, före barnets bästa.
 
Vi jourar just nu med ett akut LVU som var uppe i kammarrätten igår.
Dom kommer under dagen hur fortsättningen ska se ut.............
 
Tillbaka
Topp