Det här med kvarskatt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har läst trådar om att man kan riskera att få kvarskatt när man är familjehem med annan inkomst.
Vill bara fråga er erfarna om ni tror att det räcker att kommunen drar 200 kronor extra varje månad.
Jag är familjehem till ett barn och har inkomstbortfallsersättning.

Tia
 
Hej Tia! Du ställer en omöjlig fråga.

Det finns fler faktorer som styr den slutliga skatten.

Om det är så att du har ett arbete och får en inkomst på 250 000kr/år och sedan har ett arvode från soc på 50 000 kr så ska soc dra 30% i skatt på arvodet. På din "normala" inkomst betalar du tabellskatt.

Allt beror på hur mycket du tjänar totalt, vilka avdrag du har osv.

En sak som du måste komma ihåg är att på inkomstdeklarationen kommer omkostnadsersättningen att läggas som en inkomst och du måste dra av hela beloppet i en kolumn längre ner. För det var en dam som klagade på årlig kvarskatt och jag tyckte då att det var konstigt så jag frågade henne och hon hade aldrig dragit av omkostnadsersättningen, men det gick att fixa till 5 år tillbaka i gamla deklartioner.

Alltså du måste veta hela din "vanliga" årslön och ditt arvode. Sedan kan du gå in på skatteverkets hemsida och där finns det en kollum för att räkna ut skatten... och så får du veta om det räcker eller inte... "Räkna ut din skatt" står det. Du behöver även en del andra uppgifter är det något mer du undrar över så skriv...

mvh pekla
 
Tänkte att det kanske var en för öppen fråga att ställa, men jag är glad för ditt svar för jag har ingen aning om nåt sånt här och visste inte ens att man kunde beräkna sin skatt på skatteverkets hemsida. Jag ska prova med det så får jag se vad det blir.
jag återkommer antagligen med fler frågor. :smirk:
 
Hej!

För att jag inte ska få kvarskatt så måste jag be min arbetsgivare dra 1000 kr xtra varje månad om jag får min lön utbetalt av arbgiv och arvode + omk av soc.tj i annan kommun (1 placering) och då jag har verkligen ingen fantasilön.
Så det lönar sig att räkna på det året innan deklarationen.
 
Men oj! Du måste be dem dra 1000 kronor i månaden?? Det är ju jättemycket. Går det jämt ut då eller får du tillbaka?
 
Jag har inte räknat exakt på kronan men när jag kollar i tabellen på hur mycket skatt jag ska betala på lönen + arvodet så är det 1000 kr mer än vad som drogs på utbetalningarna. Jag hoppas på att det stämmer i sista enden för restskatt vill jag inte ha. Trodde oxå att det skulle räcka när jag höftade på ca 3-400 kr... 8)
 
Hej

Det är också viktigt att se om du kommer upp i den nivån att du måste betala statlig inkomstskatt. de missade vi och fick restskatt på 37 000 kr. Så nu betalar vi in 5000 extra/mån
 
Va? Betalar du in 5000 kr mer i skatt per månad? Blir det ens något kvar då? Hur mkt tjänar ni egentligen? :wink:

Hur menar du med om jag kommer upp i nivån för att betala statlig inkomstskatt? Betalar inte alla det? Ursäkta om mina frågor är dumma men jag är skatteanalfabet....
 
hej

Alla betalar skatt enligt tabell, ca 30%. blir din lön över 32 0007 mån (tror att gränsen går där) Så får man lov att betala in statlig inkomstskatt också. i vårt fall så har vi ganska bra löner innan så med 2 fosterbarn kommer vi upp i statlig skatt. Så den som tror att man blir rik på fosterhems jobb har fel. för är det några som betalar mycket skatt så är det vi.

Lycka till
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp