Duger vi? Vad krävs egentligen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej allihop!

Min man och jag pratade med soc i vår kommun första gången för drygt två år sedan. Vi utreddes för att bli kontaktfamilj, dels för att vi ville börja 'lugnt' och dels för att vi då bodde i en stor 2:a.
Vi blev godkända, men efter det hände INGET. Efter ett år med sporadisk kontakt krävde vi ett möte för att få reda på varför inget hände (passade vi inget barn, eller ville de inte ha oss)?
De sa då att de var oroliga pga min sjukdom (Fibromyalgi och utmattning), som jag varit sjukskriven för tidigare. Vi pratade om det och kom fram till att när jag jobbar halvtid orkar jag lika mycket övrig 'belastning' som alla andra.

Veckan efter ringde de och frågade om vi ville bli kontaktfamilj till en liten tjej. Vi tackade ja, men i slutändan blev det inget då bio-mamman var i min ålder och var orolig för att vi skulle känna varann sedan tidigare.
Detta var ca ett år sedan och vi har inte hört ett knyst sedan dess.

Är det så att den ena 'föräldern' inte får vara sjukskriven 50%, och dela ett ev heltidsuppdrag med den andra 'föräldern'?
Vi bor nu mycket större och känner lika starkt för det här idag, som för tre-fyra år sedan när vi började fundera på detta. Vill ju att det ska hända nåt... Men vi kanske inte duger?!?
 
Har ni kontaktat fler kommuner? Mig veterligen finns inga förbud mot att man ska var sjukskriven. Att vara kontaktfamilj är ju inte ett heltidsuppdrag (det förvisso var minst lika jobbigt som ett heltidsuppdrag). Tänkt dig för med försäkringskassan bara - så att inte de bedömer din arbetsförmåga till 100% eftersom du kan ta på dig detta.

Men som sagt hör med flera kommuner.

Ibland förstår man inte alls hur kommunen resonerar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp