Egna rum??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur funkar det med två :angel: som är syskon i nära ålder. Kan de bo i ett rum med rumsavdelare eller måste de ha varsit rum? Har förstått att soc ofta vill att de har egna rum, men jag växte upp i ett rum med mitt syskon, som var avdelat med bokhyllor när jag var liten och tyckte det var mysigt att kunna ligga och prata och så innan man skulle sova. Vem bestämmer vad som är bäst?
 
Är det en jourplacering brukar soc tycka att det är ok att dela rum men inte om det är en familjehemsplacering.
Kanske är det mysigt att dela rum om barnen är lite yngre men inte lika mysigt när de är tonåringar (och det blir de ju alla så småningom).
 
Vi har haft syskon som delat rum och syskon som inte delat............
Beror nog helt på övriga omständigheter som ålder, kön, anledning till placering, för hur lång tid det gäller,utrymme för ev delning senare, möjlighet till avskildhet ändå mm....
Enklast, som alltid, är ju att prata med aktuell handläggare :razz:
Ibland är det ju faktiskt en trygghet i att dela rum också.........
 
Lite det jag tänker nu i början, att det blir tryggare att dela. Det är familjehemsplacering ( uppväxt ). De har aldrig haft egna rum tidigare, och jag tror de kan behöva varandra i början. Finns utrymme för att bygga om till egna rum framöver... Känns bara som att handläggaren lägger stor vikt vid egna rum, vilket inte jag tycker är viktigast. Men får ta det med hen igen på nästa möte.
 
Beror ju på ålder och barnen. När vi har haft syskon (upp till nio) har de alltid valt att bo i samma rum. Även fast vi har ett rum till att erbjuda.
 
Båda :angel: är under 9, och när jag frågat om de tycker om att bo i samma rum, där de bor nu eller om de skulle vilja ha eget, så säger de att de vill bo i samma.
Har gjort en ritning på hur jag kan dela av rummet som de ska bo i med skrivbord och bokhyllor, får hoppas att handläggaren tycker det ser bra ut.
 
Mitt bio barn o vår plasering delade rum, sov i våningssäng, absolut bäst för båda...
De hade ett lekrum på övervåningen men där uppe skulle de fått sova själva.. De ville ha vår närhet ( vi sov i grannrummet) sedan fick de eget rum .. Idag tycker jag det är nästan hysteri, eget rum, egen tv, egen dator, egen iPad .. Mina små biosar delar rum..de älskar det. Det är bara 15 mån i mellan dom . :banan:
 
Jag tänker såhär, att soc säkert vill förvissa sig om att om det behövs så finns det ett eget rum / kan fixas egetrum till placeringar. För att va på säkra sidan om behovet uppstår. Sen finns det säkert många barn som stortrivs med att bo ihop. Precis som det finns barn som inte fixar att dela rum.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp