En artikel om familjehem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
kanonbra! Gillar ert motto - så himla bra :claphappy:
Kul att få ett ansikte på dig oxå, hoppas att ni får igång er sektion igen.
/Adal
 
Härligt! Vad kul att få uppmärksammas i tidningen, positivt som omväxling :claphappy: Vilken resa ni har gjort.
Du ser ju tom trevlig ut :rollhappy:
Kram /carina
 
Funderar bara på det att älska distanserat.....tycker det är svårt det begreppet.....tar man hand om en lten är det så väldigt mkt svårare att älska distanserat än om man tar hand om en större....har ett barn aldrig blivit älskad som en familjemedlem någonstans- ska man då verkligen älska distanserat- om ett litet barn aldrig bott hos sina föräldrar...bara undrar hur ni tänker.... :?
 
Gör mitt bästa... sa:
Funderar bara på det att älska distanserat.....tycker det är svårt det begreppet.....tar man hand om en lten är det så väldigt mkt svårare att älska distanserat än om man tar hand om en större....har ett barn aldrig blivit älskad som en familjemedlem någonstans- ska man då verkligen älska distanserat- om ett litet barn aldrig bott hos sina föräldrar...bara undrar hur ni tänker.... :?

Hej GMB!

Hur jag tänker när det gäller att distansera sig till barnen??, jo som jag försökte beräta i artikeln så har vi varit familjehem i 14 år... vi har varit med om det mesta av de bästa till det tokigaste :roll: när det gäller familjehemsvård.
Man blir luttrad... vi har haft hjärtslitande avsked, vi har fått knivar i ryggen av de "bästa" bios..
Jag tror det är där den proffisionella familjehemsrollen kommer in... att ha distans men endå är kärleken gränslös, som jag skriver...
Jag ger våra barn allt mitt hjärta har, men jag vet att jag ska "förhoppningsvis" lämna tillbaka barnen, till sina föräldrar och då kan inte mitt hjärta brista ideligen.... Man klarar inte det som människa, och till vilken nytta.
Det tryckte jag på i artikeln Vi familjehem får aldrig ta över föräldraransvaret.... men vi gör det för en tid, tills bios har ordnat upp sina liv för att sedan ta hem sitt barn igen....
Vår kärlek kan inte mätas utan den ska kännas... Det är det viktiga tycker jag...
 
Va fint skrivet ;

Vår kärlek kan inte mätas utan den ska kännas <3

Lånar detta uttryck av dig - talande och beskrivande och så oerhört svårt att få i ord - men nu har du löst det!
 
Baraså svårtatt jobba för att ett barn ska hem, när barnet är 6 år o som aldrig bott hemma....då är distansen svår att hålla...specm soc som från start sa att h*n aldrig kommer komma till bio...nu vet jag lite mer...fast jag tyckte jag visste det - eftersom andra barn passerat mitt hem.... förstår vad du menar...o förstår det där med hjärtan som brister... Själv hoppas jag INTE att Liten här ska till bio- kan inte ens skriva HEM till dem då barnet aldrig haft sitt hem där....
 
Jag tror att det är olika behov som olika barn har.

Vi har haft barn som redan haft anknytning till någon av sina föräldrar och där vi har kunnat "älska distanserat". Där vi mer har varit ett tryggt substitut i vardagen till de föräldrar som brustit.

Men vi har även haft (som nu senast) ett väldigt litet pyre som inte haft någon anknytningsperson alls och där det har varit livsviktigt (BUPs ord) att denne har knytit an till oss. Där fanns det aldrig ett alternativt till att älska distanserat för pyret behövde verkligen ALLT.
 
Ja, ibland blir inläggen lite konstiga
Jag som en erfaren familjehemsmamma lägger in en artikel om hur vi
ska kunna stötta varandra i familjehemsvårdens kamp för våra barn.

Att frågasätta är helt ok för det är ju det forumet är till för.. att diskutera tankar och funderingar
men sen ska det frågasättas ändå.

Någonstans får vi inte glömma livets viktiga regel.
Respekt och tolerans, vi som familjehem måste denna regel sättas högt.

Nu när du GMB frågasätter och ändå inte nöjer dig med hur jag tänker i mitt arbetssätt, kan jag läsa att du själv är uppe i en kämpig "ska barnet hem" period.
Vi har varit med om detta så många gånger, vi vet precis hur du känner det, därför kan jag säga att jag arbetar under en annan kärlek idag till våra barn, Den är INTE mindre betydelsefull eller kännbarn...
Vårt mål som familjehem är att alla våra barn ska hem... till sina föräldrar, men jag vet att så är inte fallet för alla barn, Men vi har lyckats hittills med det.
Och det är jag både glad och stolt för! För det är familjehemsvård för mig!!!
 
Hej! Vet väl inte om jag ifrågasätter ditt tankesätt, är väl mer nyfiken på hur andra resonerar. :angel Har även jag varit med om att skola hem till fungerande föräldrar- både små och större telningar. Men även varit med om den direkta motsatsen, där det inte alls gått bra. (Har dessutom arbetat inom socialtjänsten under många år)Jag tror vi lägger olika nyanser och känslor i ordet distans. Mer än så tror jag inte det är.

Samma ord kan ju ha olika betydelse för olika människor. Tycker i övrigt att artikeln är riktigt , riktigt bra - :claphappy: o initiativet till träffen är vad vi familjehem behöver. Må gott!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp