En del frågor ang jourhem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är familjehem sedan lite mer än ett år tillbaka och tar även emot jourplaceringar, för snart ca en månad sen fick vi en förfrågan om en jourplacering, kommunen ringde oss på morgon och på kvällen var barnet hos oss.
Allt gick väldigt fort, man ville även att min sambo skulle om han kunde ta ledigt från sitt arbete de första veckorna för att barnet skulle komma så att säga till rätta.
Min sambo kunde ta ledigt från arbetet men någon ersättning får han ej för detta då dom nu anser att eftersom jag är hemma hela dagar så betalar dom ej ut någon ersättning för förlorad arbetsinkomst ?

Har även hört att man skall få rätt "bra arvode" när man kan ta emot dessa akuta jourplacering men då vi nu i dagarna fick vårt avtal från kommunen så insåg vi rätt snart att så var det ej, vi får lika mycket för den "vanliga" placering vi har hos oss som för jourplaceringen ?

Undrar hur man blir ett kontrakterat jourhem, hur går man till väga ?

Någon annan som ej har kontrakt med kommun/oragnisation och är jourhem, vad får ni för ersättning för barn i skolålder ?

Kanske någon som har några tips eller råd till oss, svara då gärna eller maila oss på bjorkolsen@spray.se.

Ha en bra dag alla ! : )
 
..vi fick med ta emot barn under väldigt kort varsel 48 timmar, eftersom alla jourhem var fulla och vi ändå önskade oss en ny placering(hade ingen för tillfället)...vårt arvode var 6050 samt lägsta omskostnadsersät. De hade en önskan om att min man med skulle vara hemma under en tvåveckorsperid eller 10 dagar och det tyckte vi var okay, om de betalade uhans inkomstbortfall. Vi gav dom valet helt enkelt, men de ville inte kommunen. Samt sade jag att arvodet var för lite och begärde en annan summaoch påpekade att om de tyckte vi var för dyra så fick de se sig om efter ngt annat familjehem! Slutade med att när vi väl (ca 6månader) var gokände för det akutuella barnet höjdes mitt arvode till det jag önskade samt omkostnadsersättning till det jag begärde..
Lite klurit med tanke på barnet bodde hos oss under 6 månader med deras krav och därefter med mina....Jag menar inte gjorde jag ett sämmre jobb för det???
Ibland biter verkligen kommunerna sig själv i svansen....
Kontrekterade jourhem tror jag har en fast ersättnin 2 platser 13000 ngågonting samt omkostnad då det bor barn där...Tänk bara på att barnen i ett kontrakterat jourhem oftas stannar max 6 veckor eller 3 månader har jag hört..
Lycka till!!!!
Stå på er!!!
 
Kommunförbundet har ju rekommenderade fasta arvoden för kontrakterade familjehem, men individuell bedömning måste göras beroende på utifrån vilken arbetsinsats som uppdraget kräver. Rekommenderat arvode för 1 plats = 9861 kr, 2 platser 14233 kr, 3-4 platser 19710 kr. Ersättningen är fast och utgår oavsett om barn är placeserade eller inte. Även en fast omkostnadsersättning utbetalas oavsett om är placerade eller inte. Läs mera under "ersättningar 2007".

Hur lång tid ett barn stannar i ett jourhem är väldigt olika och kan variera allt ifrån 1 dygn upp tills flera månader. Jag har haft barn jourplacerade så lång tid såsom närmare 1 år, men tanken är ju att jourplacering endast ska pågå under socialtjänstens utredningstid max 3-4 månader, men av olika skäl kan ta längre tid.
 
Jag har varit jourhem förra året och vi fick arvode och omkostnad enligt rekommendationerna i kommunförbundet. Sen skrev vi papper på vad omkostnaderna ska gå till, så vi fick extra pengar för en del andra saker. Men den ersättningen/arvodet är ju räknad på att en vuxen är hemma på heltid och att man kan ta emot barn akut, dvs att en timme efter de har ringt ska jag kunna vara hemma och ta emot ett barn, dygnet runt. Naturligvis hade vi semester 4 veckor om året, då vi inte tog emot några barn alls. Det är rätt stor skillnad på att vara familjehem och jourhem och personligen tyckte jag att jourhem på många sätt var bekvämare, känslomässigt. Barnen bodde har från ett dygn till max sex månader och socialen har ett större ansvar för barnen när de är här. Men det är ju individuellt vad man trivs bäst med. Mina barn trivdes bättre med att vara familjehem.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp