En enkel fråga....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Uppväxtplacerad, LVU, varannan helg + en vecka sommarlov och vinterlov, telefon umgängesfri söndag med en förälder. Den andra inget umgänge alls.

Tidsbegränsad LVU, 4 h en gång i månaden med övervakning, ett telefonsamtal i veckan
 
Uppväxtplacering LVU ,( första Tingsrätts förhandlingen till vårdnadsflytt klar)
Bio Mamma 4h varannanhelg med kontaktperson + 1 telefonsamtal /v
Bio Pappa 2,5h varannanvecka .
Barnet har inte pratat i telefonen på ca 9månader, vägrat umgänge lika länge med bio mamma. Men det står i beslutet att det skall vara så här så vi försöker och försöker.

Ibland undrar jag för vems skull detta är...
 
kan bara hålla med i din fundering.. för vems skull?

nikitalo sa:
Barnet har inte pratat i telefonen på ca 9månader, vägrat umgänge lika länge med bio mamma. Men det står i beslutet att det skall vara så här så vi försöker och försöker.

Ibland undrar jag för vems skull detta är...
 
ja, du nikitalo....skakar på huvudet och suckar....ja, för vems skull....
enligt vår och vårt barns fam.hemssekreterare behöver barnet inte så intensiv kontakt med biosläkten- tryggheten ska finnas hos fam.hemmet- spec när det blivit vårdnadsöverflyttat som i ert fall, nikitalo. Det har ju ingått i er familj. Tyvärr är soc.sekreteraren av en annan åsikt än fam.hemssekreteraren i vårt ärende. Så umgänge ska vara tätt. Och soc.personen sa att det var för att undvika rättsliga åtgärder -då föräldrarna drar ALLT till rätten. :x . :twomad: Ingen anledning att det är för barnets skull. Någon som vet om det får vara så??? Om det får vara ett skäl till intensivt umgänge som inte gagnar barnet...?
 
Någon som har LITE umgängestider- hur funkar det? Speciellt för de yngre barnen, de under mellanstadieålder. Era erfarenheter skulle var kul att läsa, i tillägg till er med mååånga umgängestillfällen. Positiva och negativa erfarenheter är intressanta. :smirk:
 
Hej
Våran lill har inget umgänge. Har inte haft på 2 snart 3 år tyvärr. Det har gjort att våran liten har glorifierat sin mamma och använder sorgen i fel syfte ( för att få det liten vill ). Våran liten kom för dryga 1 års till oss efter en tuff resa med många flyttar mellan olika famhem. Och hade mao inte träffat sin mamma på väldigt lång tid även innan oss .Detta gjorde att våran litens trygghet hur konstigt det ändå låter var bio mamma som i sin frånvarande roll ändå var den ända beständiga .Och någonstans på vägen kom liten på att om jag gör så får jag som jag vill .Vi hade många gråt attacker om saknaden efter sin mamma .Och mycket det fick jag oss min riktiga mamma vid tillsägelse i början .Detta trots att liten är så liten att något riktigt minne egentligen inte borde finnas. Vi hade en svår balansgång att bekräfta och tillåta saknaden men inte tillåta fel beteendet som var många och stora .Det kommer många frågor om mamma och varför liten inte får träffa sin mamma.Vi svarar så gått vi kan att mamma är sjuk ( vit lögn ) och inte kan nu .Men ibland skulle jag önska att liten fick träffa sin mamma för att få en mer riktig bild . Och inte den glorifierade roll hon fått nu .Har pratat med BUP om detta som oxå tycker att det är viktigt att bilden av bio ju äldre dom blir måste vara mer ifas med verkligheten .Detta för att kunna bearbeta saknaden på rätt sett och gå vidare.Som det är nu har liten släppt mycket av gråt attackerna hemma .Men vid nya kontakter med folk t ex förskolan så kommer det tillbaka allt för att få som liten vill och liten vill ha uppmärksamhet 24/7 .Det är dock världens härligaste :angel: som vi älskar över allt annat . Så för litens skull skulle jag önska att ett umgänge hade varit möjligt ( man vill ju ge dom man älskar allt ) .Sen om man läser alla skräck historier om umgänge enbart för föräldrar skull är vi nog lyckligt lottade :D
 
Tack , vilda barn för dina tankar. Det är nyttigt att få ta del av andras tankar och erfarenheter. Jag har ju tänktlite på det där med att de kan glorifiera bio- och det verkar ju inte vara någon höjdare.... Riktigt besvärligt, och tråkigt. Att känna att man kanske inte duger själv?! Vår Liten ser ju bios negativa sidor också, vilket gör att liten lättare kan veta vad och varför saker är som det är senare. Liten är tryggast i våra famnar, Liten väljer oss då det behöver tröst eller vill berätta något. Det stärker ju oss som fam.hemsföräldrar, att vi gör "rätt". Med åren kommer ju Liten att märka allt fler sidor hos sina biologiska föräldrar- (och hos oss :wink: )- och det både på gott o ont.... :roll: .

Tänk om umgängena kunde enpassas efter varje enskilt BARN. Tänk vad bra det vore. Att det inte var våra vuxna viljor som hade makten... Lagom är ju bäst.

Ni andra: Berätta gärna fler tankar om era barns umgängen.
 
Vår placering har väl relativt lite umgänge, om jag jämför med andra i tråden.

Fördelar:
- det är en nivå som föräldern klarar av (inga inställda umgängen)
- barnet hinner bearbeta efter umgänget och sedan ha en hel del "vardag" innan det är dags igen
- smidigt för vår del, inte så mycket resande

Nackdelar:
- relationen förälder-barn utvecklas inte. Vet inte om det skulle vara möjligt ändå, alltså jag tror egentligen inte att föräldern har förmågan, men nu har de inte ens chansen att lära känna varandra ordentligt. Och det får följden att
- föräldern inte kan bilda sig en realistisk uppfattning om barnet (ibland tänker jag: men hörni, vi börjar med övernattningar! För då kommer snacket om hemflytt att upphöra - jag lovar!!!)
- barnet inte blir trygg i sin relation till föräldern
- syftet med placeringen fortsätter vara oklart. Vilket jag tror är soc strategi; låt tiden gå och sen vårdnadsöverflytt... vilket jag tror är bäst för barnet, men det görs på fel väg tycker jag.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp