En fråga om att läsa barnets utredning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Tack för detta underbara forum, är ny här men har läst ganska mycket.
V kommer snart att få en placering till oss (första gången) och jag har bett att få läsa barnets utredning, då jag trodde att man alltid fick göra det, men då säger soc att det får man inte, för det kan vara sekretessbelagda uppgifter om föräldrarna som inte vi får veta.
Stämmer det verkligen? Hur har ni andra haft det? Har ni fått läsa era fosterbarns utredningar?

Tacksam för svar!
 
Hej och välkommen!

Nej .. vi har inte fått läsa någon utredning. Kan tänka mig att det inte fungerar på det sättet. Men de kanske kan berätta om utredningen utan att lämna ut sekretessbelagda uppgifter?
/Adal
 
Vi fick läsa delar av utredningen kring vårt förra uppdrag.
Det var ett mycket speciellt ärende och för att kunna förstå varför det var som det var tyckte soc att det var det bästa (enklaste?).
Det är dock första gången vi gjort det.........
 
Första tanken var, nej det får man inte, men så kom jag på att vi faktiskt fick läsa utredningen som var från det utredningshem som barnet och föräldrarna bott på innan de kom till oss. Men det är nog inget som man ska förutsätta att man får göra.

Däremot så ska socialtjänsten berätta så mycket om barnet och föräldrarna för att man ska kunna genomföra sitt uppdrag. Ibland så missas vissa saker som man efteråt kan ha tyckt varit bra att veta. Så skriv ner frågor som ni har, det kan ju även vara så att vissa saker som ni tycker är viktiga att veta, har handläggarna inte tänkt på att det kanske är viktigt för er att veta. Sen får de väl säga nej om det är något som är sekretess.

Lycka till!

Sara
 
Tack!

Hej och tack alla för svar.

Då förstår jag att det vanligtvis inte är så att man får läsa barnets utredning. Jag måste verkligen ha missförstått för jag trodde verkligen att det var så.

Hälningar Tia
 
Hej!!! Jag kan rekomendera er att begära ut LVU-handlingar från Länsrätten-numera Förvaltningsrätten samt från Kammarrätten om det gäller LVU-placeringar. Vi fick mycket info muntligt Där sekretessbeläggs viss info, men dessa doma är offentliga handlingar så det går bra att ta del av dem. Kan vara till viss/stor hjälp.

Har för mig att barnens utredningar kan vara ok för fam.hem att läsa, att det är det som rör vissa saker kring föräldrarna som vi inte har tillgång till. För oss känns det enormt viktigt med all info vi kan få, då det från soc sida ev planeras vårdnadsöverflytt.
 
Hej "Gör mitt bästa"!

Detta är en LVU placering så då borde vi också kunna begära ut handlingarna. Ska man kontakta både Förvaltningsrätten och Kammarrätten? Och ska man uppge namnen på föräldrarna eller hur går man tillväga?

Tia
 
Vi visste att det varit uppe i både dåvarande Länsrätten, samt Kammarrätten så vi tog kontakt med kammarrätten, uppgav moderns namn och ev personnumret (minns ej, men senare har vi använt oss av personnumret då det står i handlingarna och på barnets bvc-papper). Fick alla domar skriftligt hemsända till vår adress. Jag anser att vi som tar hand om barnen dygnet runt under lång tid (kanske hela deras barndom) bör veta så mycket som möjligt. Nu har det åter varit uppe i Förvaltningsrätten (så heter ju Länsrätten numera) och vi har fått hem handlingarna därifrån, även från Kammarrätten ska vi nu begära utskrift från, då vi nyss fått deras avslagsbesked på en hemtagningsbegäran. Lycka till!!
 
Håller med dig till fullo. Klart att vi som ska ta hand om barnet bör veta bakgrunden.
Tack så hemskt mycket för dina svar, nu vet vi hur vi ska gå till väga. :razz:

Tia
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp