En fundering!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Vi har en SOL placering hos oss, en tjej på 10 år.
Hon går idag på fritids före och efter skolan, nu när hennes sommarlov börjar så har sos snackat med Bio.Föräldern om att hon kan vara hos mamman två dagar i veckan istället för på fritids. Men igentligen har dom före snackat med oss att vi ska gå ner i arbetstid, de som är problemet är att vi bara har en bil och vi vill inte köpa en till bil nu bara för att vi ska kunna ta oss hem från jobbet ( vi bor tre mil från stan) Så vi tycker att dom kan lönekompa oss båda i 2 månader, dels så lär vi känna flickan bättre ( hon har bott hos oss en månad) och för att hon ska knyta kontakt med oss som familj, ( hon har alltid bara bott med mamma, inte van att man lever som man och kvinna).
Men kan dom bara snacka med bion. så där innan dom snackat med oss??
Vi känner även att vi ( som det var tänkt från början) vill ha lite avlastning nån helg ibland, nu blir det ju inte så om hon ska va hos mamman två veckodagar istället. Vi vill kunna ha lite tid själva med vårat bio. barn!
Är det dumt att ta upp de vi tänker om de här eller?
Jag får känslan av att sos är "snåla".
De bästa för flickan och oss är ju om dom lönekompar oss och sedan kan hon åka till mamman på helgen....

Tacksam för svar och funderingar!!!!!
 
Hej!

Det kan vara av ekonomiska skäl som Soc tänker använda biomamma eller så har de andra tankar. Jag tror att du måste fråga hur de tänker. Jag tror inte att det är så vanligt att de lönekompar två vuxna i familjen samtidigt. Vi hade det så under 10 dagar då vi tog emot vår placering, men det var på soc inrådan.
Jag tror inte heller att man kan räkna med avlastning när man blir familjehem. Inte om barnet inte är funktionshindrat eller har alldeles särskilda behov. När man har ett placerat barn får man räkna med att ha det på heltid och att det ingår i familjen. Bioföräldrarna har ju begränsningar, det betyder ju att de kan ställa upp när förmågan finns och inte när vi önskar.

Lycka till

Tre
 
självklart att man ska ha någon form av avlastning ant av anhöriga till barnet eller kanske en kontaktfam..om inte det är möjligt så kan man ta en fika eller annan aktivitet med sitt biobarn ...
Våra biobarn har behövt lite mammma och pappa tid man får inte glömma biobarnen lånebarnen kan ta mycket av fam ork och tid..
 
Jag är så otroligt glad att ni tar er tid att skriva!

Vi berättade precis hur vi kände för sos så idag blev det bestämt att från och med imorgon jobbar vi bara 75% båda två!
Hon höll med om att flickan behöver knyta kontakt med oss båda.
Så det känns jätte bra, trot vi kommer lära känna varandra bättre tack vare de här!!!

Ja vi får väl se hur det blir i sommar med umgänge för flickan med sin mamma, men jag skulle nog tycka det kan vara skönt att det blir nån helg nångång så vi kan vara själva med vårat bio barn!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp