En känslig fråga..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

En liten känslig fråga, hur skulle Ni göra om det kommer en ny familjemedlem, med ett namn som redan finns i familjen? Eller om barnet har ett namn som "sticker" ut jättemycket? Hur har Ni löst det? Har ni kallat barnet något annat, typ smeknamn?
Och är det någon här som gjort en VÖF som har lagt till ett annat förnamn, eller bytt efternamn?

Förstår att detta är en känslig fråga.

/Ester
 
Hej!
Vi fick ett spädbarn med samma namn som ett nyligen avslutad ungdom. Vi löste det med att kalla bebisen för en förkortning och byta till förkortningen efter vårdnadsöverflyttningen. Detta för att underlätta vardagen och undvika missförstånd.
En annan gång fick vi barn med mycket utländska namn som vi försvenskade för att underlätta vardagen på deras egen begäran.
Mitt råd är att gå på barnets vilja för namnet är en så viktig del av identiteten. Jag tycker dock att om man avskyr namnet så ger man ett smeknamn för att underlätta anknytningen.

Mama :angel
 
Jag tycker att machningen i ett familjehem är så himla viktig och att det är fel av socialen att försätta ett barn i den situationen då barnet alldrig kan känna sig riktigt del i familjen då man heter samma som sitt "syskon"

Så min tanke är ju att barnen inte skall behöva gå igenom det alls sen är ju inte världen perfekt så visst händer det.

Är det jour så tycker jag att man kan låta det bero inte "riva" i det.

Som familjehem så får man göra det som är bäst för barnet och det är ju jätte svårt att svara på hur man skall göra. Viktigast är att barnet mår bra och känner sig som en del i familjen.
 
Hej!

I första hand är det barnets beslut om barnet är så gammalt att det kan ta ett sådant stort beslut. Annars tänker jag lite omvänt. Hur skulle jag som förälder vilja att någon gjorde med mina barns namn??????
Jag, personligen har kommit fram till att respekten mot bio i just denna frågan är vikitg. Smeknamn är däremot okej, eftersom dessa kommer ändå om namnet tillåter.

Tre
 
För fanska många år sedan så kom det en kile som var tonåring och han hade samma namn som en av vår som had varit placera i många år. Båda hade även samma smeknamn. Vi kom överrens medhonom att vi kallade honom för han efternamn som både är kort och lätt att säga. Inom en kort tid så sa alla detta till honom, även kompisar och i skolan. Nu är det snart 10 år sedan som han flyttade och jag vet att han använder sig av samma namn än i dag bland kompisar och vänner. Så är barnen/ungdomen älder som kom överrens om vem som skall kallas för vad.
 
Har inte haft den "problematiken" i mitt hem- däremot vill verklign inte nuvarande placering alls heta sitt efternamn. Vill hate som oss i familjen. Barnet är i äldre förskoleålder. Vi säger att i våra hjärtan heter Liten vårt efternamn, men på pappret heter h*n bios namn. Säggs det egentliga namnet gråter eller blir Liten arg. O säger markerat att DETvill h*n inte heta.... så det problemet har vi, trots att inte hela vår släkt heter samma sak, trots att vi förklarar att man kan ha olika namn i en o samma familj...
 
Gör mitt bästa... sa:
Har inte haft den "problematiken" i mitt hem- däremot vill verklign inte nuvarande placering alls heta sitt efternamn. Vill hate som oss i familjen. Barnet är i äldre förskoleålder. Vi säger att i våra hjärtan heter Liten vårt efternamn, men på pappret heter h*n bios namn. Säggs det egentliga namnet gråter eller blir Liten arg. O säger markerat att DETvill h*n inte heta.... så det problemet har vi, trots att inte hela vår släkt heter samma sak, trots att vi förklarar att man kan ha olika namn i en o samma familj...


99 bytte våra två syskon till vårt efternamn med vårdnashavarens godkännande, gick genom länsstyrelsen då och vet inte om det gör så i dag.... Finns i social lagen att man kan byta om det gynnar barnets trygghet...... Kan ju vara värt att prova.
 
Hej igen! Vi bytte efternamn på vår :angel: efter vårdnadsöverflyttningen. Vi ville att :angel: skulle heta vårt efternamn med bioförälderns efternamn som mellannamn och skickade ansökan till Skatteförvaltningen. Tyvärr så ställde namnlagen till det - för det är inte tillåtet med bios efternamn som mellannamn om inte en adoption skett. På min fråga varför det är ok efter adoption och inte efter vårdnadsöverflyttning, så kunde de inte svara. Och efternamn fick vi inte byta utan att bioföräldern, dvs fd vårdnadshavaren, godkände det om vi inte ville gå till domstol. Men förnamn går bra!

Jag har frågat två riksdagsledamöter om de inte kan motionera om lagändring så att barn efter vårdnadsöverflyttning kan behålla sitt gamla efternamn som mellannamn men tyvärr...

Ur led är tiden!

Mama
 
Ja nu kommer jag med en annan vinkling, i vår familj har jag ett efternamn sambo ett mina barn ett annat och placerad ett. Inga konstigheter Vad jag menar är att är det verkligen ett sånt jätte problem att man behöver byta? Jag menar att nu är för tiden är det inte så konstigt att man har olika efternamn. Bara en tanke.

/LIlla ja :smirk:
 
Hej på Er!
Vi har just detta hemma hos oss. Ett biobarn och en :angel: med samma namn. Vi har inte ändrat på något, inga smeknamn och så utan det brukar lösa sig bra i alla fall. Ropar man och båda svarar så blir det "lilla" N eller "stora" N. Inga som helst problem.
 
Ester sa:
Hej

En liten känslig fråga, hur skulle Ni göra om det kommer en ny familjemedlem, med ett namn som redan finns i familjen? Eller om barnet har ett namn som "sticker" ut jättemycket? Hur har Ni löst det? Har ni kallat barnet något annat, typ smeknamn?
Och är det någon här som gjort en VÖF som har lagt till ett annat förnamn, eller bytt efternamn?

Förstår att detta är en känslig fråga.

/Ester
Hej på Er!
Vi har just detta hemma hos oss, två barn med samma förnamn. Ett biobarn och en :angel: med samma namn. Vi har inte ändrat på något, inga smeknamn och så utan det brukar lösa sig bra i alla fall. Ropar man och båda svarar så blir det "lilla" N eller "stora" N. Inga som helst problem.
 
Tänkte på det Lill Ja skrev. Jag tror kanske att det inte spelar så stor roll för trygga barn som naturligt vet var de hör hemma, vilket ju inte alla våra placerade barn gör..... :littlesad
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp