En till artikel från i dag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
det verkar som svd har någon serie i fam o jourhem, nu skulle någon duktig själ skicka in om hur fam o jourhemmen har det.
Vi skulle behöva få fram vår sida av verksamheten.
Är tyvärr kass på att skriva.Kanske skicka in den vi skrev en gång till, vem skrev den? Trixen var det du?
 
Nä det var inte jag utan det var Trygga Rekan som skrev den, vi var många här som dessutom skrev under den.
Men jag håller med dig, nu borde SVD ha artikeln, ska se om jag får tag på TR :banan:
 
Hej
Jag blir lite irreterad...
Det är inte ont om familjehem/jourhem!!
Vi är familjehem och löshäst jour, vi har erbjudit oss som jour, men just stockholm stad vill inte placera fler barn hos oss även om vi har både tid plats och energi! Jag har sagt till att vi finns om de behöver oss och de säger att det inte är aktuellt ännu! Men varför inte? När vi just nu i livet kan?
Vi har jour irfån andra kommuner i stället, varför tar de inte vara på oss som de känner och har bra samarbete med?
Att det är brist är skitsnack!
Visst ska man inte ha fler barn än man kan ta hand om, men använd oss som finns ideras eget stall med extra stöd så går det!!

Blir matt!

Carina
 
Jo jag förstår att det är irriterande mamma C men dom flesta placeringar som behöver familjehem och jour är ju oftast 13-18 år med diverse diagnoser, var det inte så att du ville ha under 10 år?
Om jag räknar alla placeringar vi haft så är förfrågningarna 80% tonåringar, jag tror att om du skulle säga att du kan ta äldre så skulle du få massor med förfrågningar.
 
Jo visserligen! Men det framgår ju inte i artikeln. Utan jag tror ibland att det handlar om att de vill bestämma när vi får ta emot och inte, förstår ni hur jag menar? Svårt att förklara:)
Jag vet att de placerar flera små i dyra org istället för att använda sig av oss, det är det jag menar!
Tycker bara att vinklingen blir fel i artikeln, då kunde de skriva att det bara är brist på tonårshem! Jag tycker det är slöseri med resurser, de kunde arbeta lite effektivare om de lyssnar lite mer till ved VI Alla familjehem/jour har att säga...
Hoppas ni hänger med i mina tankebanor..
De gnäller att det inte finns, när vi vet härinne att det är flera som står tomma!

Vi får förfrågningar från andra kommuner, men just stockholm stad har oss bara för den vi har i nuläget, fast jag vet att de har behov (av yngre med)

Puss och godnatt/C
 
mammac sa:
Jo visserligen! Men det framgår ju inte i artikeln. Utan jag tror ibland att det handlar om att de vill bestämma när vi får ta emot och inte, förstår ni hur jag menar? Svårt att förklara:)
Jag vet att de placerar flera små i dyra org istället för att använda sig av oss, det är det jag menar!
Tycker bara att vinklingen blir fel i artikeln, då kunde de skriva att det bara är brist på tonårshem! Jag tycker det är slöseri med resurser, de kunde arbeta lite effektivare om de lyssnar lite mer till ved VI Alla familjehem/jour har att säga...
Hoppas ni hänger med i mina tankebanor..
De gnäller att det inte finns, när vi vet härinne att det är flera som står tomma!

Vi får förfrågningar från andra kommuner, men just stockholm stad har oss bara för den vi har i nuläget, fast jag vet att de har behov (av yngre med)

Puss och godnatt/C

Jo jag tror jag förstår vad du menar men har du tagit ett ordentligt snack med dom?
Nu när man dessutom vill ha ut många ensamkommande flykting"barn" i familjehem så är det klart att det blir brist på hem.
Att soss sitter och betalar organisationer i stället för att ta BRA hand om sina egna och ge dom hjälp och stöd är under all kritik, inte konstigt att kostnaderna skenar för kommunerna, men fler o fler vana familjehem går ju över till organisationer, det är inte så konstigt. :angel
 
Ja jag ska nog prata med dem igen, de tycker inte vi ska ha fler placeringar här ännu då vår ängel är liten...
Men allt går att lösa, och vi skulle ju aldrig göra något för att stjälpa denne eller våra boi barn!
Vi tycker vi själva kan bedöma det!

Jag tror tyvärr att de ringer orgen ganska snart då de inte hinner/ kan tänka till lite extra och chansa till sina verksamma familjehem istället! Tror de skulle kunna effektivisera sig!
Jag behöver inte ta emot fler placeringar, men vi trivs med det och ser att vi kan göra nytta, passar så bra nu när jag är tkänstledig, sen när dagis och jobb kommer igång kan det bli kinkigare:)

Jag tror att de kan bättre!
Vi får gå ut till bra vänner -Bli familjehem/jourhem

Ha en fin dag/Carina
 
Hej,
När vi fick våra barn för ca. 1 år sedan så var det ca. 40 barn i kö för ett familjehem så nog är det brist alltid. Men det är givetvis skillnad i olika kommuner.
 
Soc. har en benägenhet att försöka straffa familjehem för illojalitet som i gengäld straffar dom själva . Min kommun ville inte använda mig för jag jobbade åt attendo ..... soc. sek. försa sig . LOL
Att jag nu blivit renodlat allergihem , tja , det var ju synd .
Och joo, här är kris eftersom familjehemmen inte räcker till här heller .
Jag säger bara jösses och tar mig för pannan , ibland häpnar man faktiskt över hur dumma dom är , för som så riktigt sagts så blir dom ju tvugna att använda org. istället , och det är ju så billigt .... inte .
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp