Har en plac. som suger energi ur både oss och sina skolkamrater. Kan inte göra något på egen hand, bara kastar sig på första bästa och ska vara med i umgänget, oavsett vem/vilka det är. Problemet är att vad man än gör med barnet så blir denne aldrig nöjd. Åker man till badhuset, går på bio, handlar, åker till djurparker, åker skidor etc. så är uthålligheten hos barnet minimal. Allt ska gå snabbt, finns inget genuint intresse för någonting och det blir gnäll och konflikter och skrik och gap i alla situationer. Att "bara vara" fungerar inte alls. Som vuxen måste åtminstone jag ha lite andrum vissa stunder på dagen, men det är näst intill omöjligt. Hyrde en film idag, på barnets initiativ, men efter en stund ville barnet springa och ringa en kompis (vilket barnet inte fick just då). Det är ett tempo utan dess like, men inget kreativt händer, bara hatta runt och härja, springer runt och kollar vad alla gör, frågar en massa frågor om obetydliga saker som barnet sedan inte ens är intresserad av att få förklarat för sig. Vill styra och ställa med alla och bestämma och har mycket svårt att själv tillföra något till sina kamrater (enligt vad deras föräldrar säger). Detta låter ju hemskt, jag vet! Jag försöker hitta positiva saker hos denna 10åring men just nu är jag så trött att jag inte vet var jag ska vända mig. Barnet "äter upp" folk och de andra barnen hemma tycker att barnet är jättejobbig. Hur ska jag hitta kraft??? Jag har haft flera familjehemsplaceringar och de har alla varit mer eller mindre krävande, men jag har alltid hittat vägar att dämpa det som inte fungerat. Nu känns det som om jag inte står ut, jag pallar inte den här innerliga rastlösheten och kontaktsökandet efter folk som ska underhålla. Barnet ringer och ringer till kamrater och vi vuxna säger ofta nej, men det går aldrig in. Barnet har släktingar som b. besöker och där aktiveras b hela tiden, från morgon till kväll. Det shoppas och badas och sportas utan dess like, hela tiden. Har ofta gått på bio två ggr, åkt skidor och skridskor och ätit på restauranger etc. Ibland undrar jag varför barnet inte kan bo hos släktingarna, när det ändå är så mycket umgänge med dessa. Det kanske är en felmatchning trots allt, vi kanske inte passar ihop? Kan tilläggas att barnet har bott i andra familjehem och dessa har av olika anledningar inte fortsatt. Vad i all världens dar ska jag göra? Jag är i stort behov av alla råd och kommentarer som kan ges. Om någon undrar vad soc. har att säga så är det: "Hitta eget andrum, ta ansvar för att turas om att vila".
Hjälp!
Hjälp!