Ensamkommande flyktingbarn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi ska snart utredas för att bli familjehem och tanken är att vi ska ta emot en tonåring som kommit hit som ensamkommande flyktingbarn från västafrika.
Vi försöker så gott det går att sätta oss in i hur det kan bli och undrar därför om det finns någon annan härinne som har erfarenhet av liknande placeringar?

Är även väldigt intresserad av vad man kan vänta sig för problem ang. anknytning mm när det gäller en tonåring. I detta fallet är det ju dessutom en tonåring som på helt egen hand har varit med om mer än vad de flesta av oss andra är med om på en hel livstid (i alla fall i hemskheter räknat).

Det snurrar mycket frågor i huvudet och det är svårt att precisera vad jag menar, tar därför tacksamt emot alla synpunkter och erfarenheter.

/Muminmamman
 
Vi har haft plac - somalia bl.a. Ang anknytning så är det svårt - alla är ju olika. Vår ängel knöt an väldigt bra MEN det var en mkt tuff tid innan det kom på plats. Sedan var det ju maten - bara halalslaktat kött så hemma serverades fisk och vegetariskt eftersom jag inte kan tänka mig halalslaktat/ tycker det är djurplågeri. Men vi lärde oss massor :)
 
Det där med halalslaktat kött har jag funderat på och något sådant kommer inte komma innanför min dörr.
Det finns ju en ungdom i åtanke i vårt fall, och h*n äter "vanligt" kött, men det är inte riktigt säkert ännu, så soc har frågat om vi kan tänka oss ett annat barn om det inte blir just h*n. Det har vi sagt att vi kan men då vet jag att det finns flera barn från bla Somalia på tur,och vad jag har förstått är det valigare där att man äter halalslaktat.
Hur har ni talat om för barnet/undomen att det inte blir något halalslaktat kött?
Känns som vi riskerar att komma på kant med barnet omedelbart om jag talar om hur jag ser på halalslakt.
 
Från mig som inget vet........ :?

MÅSTE man diskutera sådana saker med placeringarna?
Går det inte bara att laga och servera?
Om inte dom själva tar upp det givetvis!
 
Vi vill inte gärna ha muslimer då en stor del av vår mat består av griskött. Bacon älskar vi alla. :love:
Att servera det till en muslim som sagt att hen inte vill äta det skulle jag inte göra, det verkar falskt. Har de inte själva uttryckt det kan det gå an. Har haft en kortare placering som utan problem skulle ha ätit griskött eftersom hen inte visste att det var just gris. Jag sa dock till då jag kände till hens ståndpunkt.
Att köpa svenskt halal-kött skulle jag heller inte ha några problem med, att en Imam läser en bön när de slaktar djuret har jag svårt att tro skulle påverka smaken. Där förstår jag inte avståndstagandet, kan det bero på att man inte vet hur en slakt går till?

/Hettiva
 
Enligt islamisk lag skall slakt av djur följa en föreskriven metod för rituell slakt för att djurets kött skall bli halal. Bland annat så får inte djuret ha fått någon som helst bedövning innan slakten, utan måste vara helt mentalt närvarande när halspulsådern skärs av och djuret tappas på blod.
 
Fox sa:
Enligt islamisk lag skall slakt av djur följa en föreskriven metod för rituell slakt för att djurets kött skall bli halal. Bland annat så får inte djuret ha fått någon som helst bedövning innan slakten, utan måste vara helt mentalt närvarande när halspulsådern skärs av och djuret tappas på blod.

Må så vara, men i Sverige är det inte tillåtet att slakta utan bedövning. Det är därför jag säger att jag kan köpa svenskslaktat halal. Här får de nöja sig med bönen och riktningen mot Mecka.

/Hettiva
 
Förstår jag dig rätt Hettiva, det finns alltså inget svenskt slaktat halalkött?
Är allt sådant kött importerat?
Och va tusan det finns ju fisk, nyttigt är det ju oxå :wink:


Hettiva sa:
Fox sa:
Enligt islamisk lag skall slakt av djur följa en föreskriven metod för rituell slakt för att djurets kött skall bli halal. Bland annat så får inte djuret ha fått någon som helst bedövning innan slakten, utan måste vara helt mentalt närvarande när halspulsådern skärs av och djuret tappas på blod.

Må så vara, men i Sverige är det inte tillåtet att slakta utan bedövning. Det är därför jag säger att jag kan köpa svenskslaktat halal. Här får de nöja sig med bönen och riktningen mot Mecka.

/Hettiva
 
Det ska finnas svenskslaktat halal, men de måste följa svensk lag. Hur lätt det är att få tag på och till vilket pris vet jag däremot inte. Det mesta som säljs är nog importerat.
Och visst finns det fisk, men det skulle jag inte vilja ha sju dagar i veckan. Gillar kött för mycket för att avstå från det helt och vill heller inte laga två maträtter hela tiden. :wink:

my79 sa:
Förstår jag dig rätt Hettiva, det finns alltså inget svenskt slaktat halalkött?
Är allt sådant kött importerat?
Och va tusan det finns ju fisk, nyttigt är det ju oxå :wink:


Hettiva sa:
Fox sa:
Enligt islamisk lag skall slakt av djur följa en föreskriven metod för rituell slakt för att djurets kött skall bli halal. Bland annat så får inte djuret ha fått någon som helst bedövning innan slakten, utan måste vara helt mentalt närvarande när halspulsådern skärs av och djuret tappas på blod.

Må så vara, men i Sverige är det inte tillåtet att slakta utan bedövning. Det är därför jag säger att jag kan köpa svenskslaktat halal. Här får de nöja sig med bönen och riktningen mot Mecka.

/Hettiva
 
Nä att laga två olika maträtter är inget för mig. Och ska det följas svensk lag med bedövning innan djuret slaktas så är det ju ändås inte riktigt halalslaktat kött. Ja ja jag blir inte klok påt iaf..

Vi har en :angel: som inte äter gris, det är besvärligt nog tycker jag. Speciellt eftersom :angel: verkligen VILL äta gris och bara dregglar över våra bacon :razz:
Men när jag inte ser på har det hänt att :angel: stoppat en bit bacon i munnen, vilket leende :angel: får :love:
Talar ju givetvis med :angel: om att bio sakt att :angel: inte får pga religonen.....

Men nu ska jag inte kapa denna tråden :rollhappy:
 
Jag känner också att jag inte har lust att laga två maträtter (och vi kan inte tänka oss att avstå från kött som vi tycker är så himla gott :claphappy: ).
Men som sagt så kommer maten förhoppningsvis inte bli något problem (förutsatt att det blir den tilltänkta placeringen).

Är det någon som har några andra erfarenheter av att ta emot flyktingbarn så får ni jättegärna dela med er.

Mvh
Muminmamman
 
Hej det tog ca 2 år innan vår lille muslim insåg att han var smartare än koranen nu äter vi all mat tillsammans. "hans egna ord jag kan tänka själv" vi tjatade inte och gjorde det till en liten sak där av vändningen tror jag..
Mikkeman
 
Hej :)

Tur att vi alla är olika och passar för olika barn :)

Vi har en liten ängel som är muslim dock bara vardags muslim alltså inget rent gris kött men det går bra med margarin och gelatin mm

Hemma hos oss en vanlig dag med stroganoff och ris lagar jag 4 olika
Och ser inget konstigt i det alls
1. Vanlig
2. Utan tomat
3 Utan mjölk
4. Utan gris


Vill påpeka att det finns jätte bra produkter som funkar samma som vårat tex bacon finns med kalkon och korv mm finns flera sorter.

En fråga till er som inte kan tänka er att laga två rätter ( utan att ni tar illa vid er)
Om det kommer ett barn som är allergisk hur skulle ni göra då ?


Kan försåt tanken med halalslakt.
 
Vi resonerar kan man äta gelatin som finns i det mesta kan man verkligen äta gris i alla dess former för i gelatin finns bara det som inte duger på tallriken, det kan man verkligen kalla orent... Nej det kallar jag för dubbelmoral och inget vi stödjer som hem.
Så tycker vi.
 
Men har vi rätt att dömma i en annan kultur vad som är rätt och inte ?
I Sverige är vi kristna om man frågar på stan vilken kultur folk tillhör så säger dom flesta svenskar i alla fall kristendomen men är det då dubbel moral då dom inte lever efter kristen domens regler ? Eller har alla rätt att tolka sin egna religion utan att bli dömda för det ?

Alla familjehem har rätt att välja vad som passar i just deras familj och jag dömmer inte någon utan tycker detta är ett intressant ämne att diskutera kring.
 
Man måste ju tänka igenom vad man själv står ut med, jag kan ta muslimer MEN halalslaktat kött blir det inte här, självklart slipper dom äta griskött MEN då blir det kycklingkorv, kycklingköttbullar o.s.v

Våra husdjur får dom acceptera, hundar och kaniner lever i familjen, om inte, så passar inte vår familj.

Men det är ju egentligen samma sak som åldrar, i vissa familjer passar småttingar bäst i vissa familjer passar 15-20 åringar bäst.

Så att spalta upp vad som passar i ens familj är ju väldigt bra att göra redan från början :claphappy:
 
Bara ett litet inlägg .....
I sverige så slaktas djur enl. halal . Iman läser bön och vända mot Mekka . Har en affär här med halal . Går att köpa det mesta halal . Fisk , kyckling , nötkött , ost :? . Har kommit farm till efter stor förvirring att här i sverige är halal bön med Iman vänd mot Mekka . Till och med sett godis i den affären märkt halal .
Jag gör ingen skillnad på mat och mat är ju van vid födoämnesalergi så ......
 
som sagt vi kan inte tänka oss tonåringar, barn som är aggresiva mot djur och inte barn som äter halal.
Kan inget om tonåringar, har djur och svårt för oss att fixa halal kött. Får beställa i vår mataffär men i så stora mängder att vår frys inte skulle kunna ta mer än just det köttet och det handlar inte bara om kött det är myke med livsmedel dem inte får äta...
Har en bio som har mp alergi, tycker det är skillnad med just alergi.
Vi väljer vad vi vill ha för barn placerade just därför att vi KAN, visar det sig senare att barnet har någon alergi ja ja det är inte hela världen.
 
Jag håller med om att man ska göra det som känns rätt och vad man kan tänka sig att gå med på . Alla hem kan ju inte se axakt likadana ut med exakt likadana regler och kriterier :wink: .
Vad är mp alergi ?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp