Ensamkommande flyktingbarn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Aha ..... Den förkortningen har jag aldrig hört .
Där ser man , finns alltid något nytt man kan lära sig :?
Kunskap är makt :idea:
Eller det äger som mina :angel: ar säger :D
 
HAHAHAAA det kan jag hålla med om till 100% . Att så mycket kunde inehålla olika former av mjölk var rena chocken , Inget man tänker på normalt sett ju . Nu har jag säkra kort när jag behöver handla snabbt och det som är bra för oss alla i familjen är ju att maten blivit "renare" s a s, inga halvfabrikat . Problemet är ju om man vill gåpå resturang . Alergimat är ju inte nån större marknad direkt . Suck .
 
Idag har vi haft besök av en *** som kanske ska komma och bo hos oss. *** är muslim - med hela baletten vad jag förstår - ber, ramadan, griskött. Halal? Jag trodde knappat att det existerade i Sverige. hoppas att *** äter "vanligt" kött.

Hur som helst, vore hemskt spännande att komma i kontakt med någon annan som har en ensamkommande placerad, här blir det tonåring från afghanistan.
 
Muminmamman sa:
Det där med halalslaktat kött har jag funderat på och något sådant kommer inte komma innanför min dörr.
Det finns ju en ungdom i åtanke i vårt fall, och h*n äter "vanligt" kött, men det är inte riktigt säkert ännu, så soc har frågat om vi kan tänka oss ett annat barn om det inte blir just h*n. Det har vi sagt att vi kan men då vet jag att det finns flera barn från bla Somalia på tur,och vad jag har förstått är det valigare där att man äter halalslaktat.
Hur har ni talat om för barnet/undomen att det inte blir något halalslaktat kött?
Känns som vi riskerar att komma på kant med barnet omedelbart om jag talar om hur jag ser på halalslakt.

Hej
Man kan göra det bästa vad gäller maten. Finns kyckling,fisk,rotfrukts,grönsaksrätter, plättar, annat vegetariskt m.m. Det handlar mycket om förståelse. Att vara uppväxt med något,att vara ödmjuk inför det och ha viljan att förstå, det kommer man långt med. Tänk bara tanken att komma till ett främmande land med främmande människor. Det är det ingen som gör utan anledning. Maten det löser sig alltid. Kram till er!
 
Jag har också en ensamkommande från Afghanistan (Vi är bara jour men han har bott i 2 månader)
Funkar bra, jag gjorde klart att halal kött kommer inte in i mitt hus och våra djur är fullvärdiga familjemedlemmar och sover i sofforna, inga problem har funkat superbra, när vi hade lasagne sist som var färdigköpt så sa jag att vi får göra något annat till dig för det är gris i så sa han : -nej det behövs inte jag äter det sa han :angel ,dagen efter åt han resterna av lasagnen till lunch.

Det har fungerat över förväntan, men som sagt vi är ju jour och kommunen letar familjehem.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp