ensamkommande flyktingungdomar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Finns det någon här som har erfarenhet av att ta emot ensamkommande ungdomar?

Jag har tidigare varit familjehem till tre systrar men en skilsmässa kaosade allt. Nu har det gått 6 år och jag ser förtvivlan hos min elever, mmm jag har en liten grupp ensamkommande ungdomar, De kommer från ett samhälle där ätte/klansystem råder och INGEN bor ensam, någonsin. Efter gruppboende i kommunen så blir det egen liten lägenhet så fort de kan hantera livet någorlunda och pojkarna ( 16 år uppåt) vill INTE bo ensamma.

Jga har redan varit i kontakt med kommunhandläggaren och de är givetvis intresserade. Jag har ju mycket kompetens ( lärare i svenska som andraspråk, arbetat på behandlingshem, varit familjehem samt kontakperson, mm) Så jag är under utredning för att ta emot två pojkar. Men jag vet inga andra som ens tänkt tanken.. finns det någon här????

Ja sedan blir jag ett akut jourboende from i morgon till en trasig 13-årig svensk tös som behöver skydd och stöd, så jag blev akututredd i går på mina gamla utredningar/hembesök och gamla meriter :) Handläggaren kände igen mig så nu väntar jag bara på att lasarettet ska släppa ut tösen ( övergrepp inom familjen, vilket nonchalerats av föräldrarna) Jag som aldrig skulle prata med en socialsekreterare igen är nu rätt in i hetluften, men jag kan inte överge övergivna ungar som behöver stöd! Till saken hör att jag lever ensam och mina barn är utflugna och jag är 50 år!! ja så kan livet vända på ett dygn...Nu lär jag packa upp mina IKEA-inköp så rummet är välkomnande för en liten trasig tös :)
 
Vina - välkommen!

jag tror att vi har iaf 2 st här inne med ensamkommande barn fast det är rätt tyst från dom just nu.

Kolla runt lite i forumet så hittar du säkert deras trådar. Minns inte var bland alla inläggen de ligger.

Lycka till med din lilla tjeja så länge och jag är övertygad om att kommunen tacksamt tar emot dig till de ensamkommande killarna, familj är ju alltid skönare än att bo ensam.
/Adal
 
Svårt att säga hur aktiva folk eg är, ibland är det många som inte loggar in men som läser det som skrivs. Ibland loggar de in och både läser och skriver. Kanske är det så att de inte har något att dryfta för tillfället men ändå läser, vi får väl se om de presenterar sig för dig.
 
Hej

jag har tagit emot ensam kommande flykting barn.

Tyvärr blivit bränd och vill bara ge dig rådet att inte vara för blåögd. Många har en dold agenda.
 
Hej
Tack för att du är villig att ta emot de ensamkommande, det är så givande att lära känna dessa barn/ungdomar och man lär sig mycket. Många har en dold agenda som trygga räkan säger, men anledningen är ofta inte den man tror. De vågar oftast inte berätta sin verkliga historia förrän efter många år, de har ett uppdrag att få hit sina föräldrar/syskon, de har en skuld då de lånat pengar för flykten och känner att de måste skicka pengar till föräldrarna, de har upplevt saker som de inte vill berätta för att de skäms, allt detta är inte lätt för ett barn/tonåring att bära men de gör sitt bästa! Så misstro inte dessa ungdomar. Lycka till med uppdragen.
Hälsningar Saffran
 
Jag är verkligen inte blåögd, Jag jobbar med målgruppen på gymnasiet dvs iviksfi. jag är deras första svenskläraren :) Jag vet att det är nästintill omöjligt att få uppehållstillstånd i Sverige så många säger att de är 16 år men är egentligen flera år äldre. Vissa har fått hjälp av sin klan/ätt att fly och det är egentligen en ganska självklar utväg för ättens överlevnad. MEN det är få som har i uppdrag att försörja sin familj eller få hit dem. Barnen/umgdomarna från Somalia har oftast flytt undan akut krigstillstånd med eller utan sina föräldrar och de kan ha syskon i ett flyktingläger och mamma i ett annat. Givetvis vill de ha hit sin familj men som migrationsverket dömer nu är det i princip omöjligt. Ni som tar emot ensamkommande flyktingungdomar bör verkligen läsa boken De apatiska... migrationsverket är verkligen urskillningslöst maktfullkomliga.
Som ni ser är jag nog relativt insatt i problematiken. dessutom har jag läst interkulturell pedagogik , etnicitet och maktordning på växjö universitet nyligen och har nog ganska mycket kunskap om just maktperspektiv och etnicitet :)

Det jag funderar över är om ni är med i typ afghanska föreningen, somaliska föreningar etc... mat och kultur... hur hittar ni råvarorna? och recepten? modersmålsundervisning etc :)
 
jag som skattebetalare tycker inte att det är rätt att ljuga om sin ålder för att få stanna i Sverige och sedan söka anhörig invandring så fort man fyllt 18 år.

Det är inget system jag vill bidra till.
 
Vi har EN gemensam planet och många platser på jorden där människor slåss om makten. Det finns inga barn som vill ha krig, Det finns inga barn som vill se sina föräldrar och syskon våldtas och mördas. Det finns hundra tusentals barn och ungdomar, ensamma i flyktingläger runt om på jorden. De få som lyckas fly från misär, fattigdom och för tidig död, med eller utan hjälp av släktingar och familj, har mitt fulla stöd.

Vi är så förbannat självgoda i Sverige. Vi har stabila gränser och inga krigsherrar som slåss om makt och kontroll. Vi har gratis skola och alla barn i Sverige får mat i magen och en säng att sova i. Visst finns det människor som far illa i Sverige också, men inte alls i den grad som barn i världen utnyttjas, sexuellt, ekonomiskt och som maktmedel. 5-åringar som tvingas arbeta, barn som inte får utbildning, mat och skydd.

Om det vore krig som i Somalia, Afghanistan mfl platser så skulle jag göra mitt bästa för att fly undan vanmakten, för att rädda mina barns framtid. Att det ska få mat så de inte får hjärnskador pga av svält, att slippa se mina flickor bli våldtagna och mina söner dödas....... Om en av mina barn lyckas ta sig någonstans så han/hon kan få skydd, en framtidsmöjlighet och ev lite pengar så han kan hjälpa mig och sina syskon med lite pengar till mat....
 
Åh vad kul! Jag är vårdnadshavare och god man till denna grupp och älskar mina ungdomar! Vi skulle vilja vara fam.hem till målgruppen, men har 5 st hundar och då är det nästan omöjligt! Samt att vi bor på landet så gav vi upp iden, men med en stor sorg! tanken på att flytta mer centralt och sluta med hunderiet kom i mina tankar, men det klarar jag inte. men grät en tår då jag fick glömma planerna på ensamkommande! :cry: :cry: :cry:

Nu har vi en svensk tonåring placerad hos oss, men känslan av sorg att inte kunna jobba ännu tätare med dessa underbara ungdomar kommer nog alltid finnas......

Men var berädd, mina ungar jag har hand om funkar ok i skolan, men utanför skolan märks det att man har med krigsskadade att göra!!!! En svår grupp, särskilt med ungarna från afghanistan, de har varit med om otroligt läskiga saker de flesta av dem..... Och detta märks inte mkt av i skolan, men utanför så händer det saker.... Stackars ungar! Men vad starka de är!!!

Lycka till! lite avis, men önskar att fler sökte sig till detta då jag har så svårt att hitta fam.hem till mina :angel:
 
ensamkommande flyktingungdomar är en ren vinst för Sverige. De allra flesta pluggar som galningar och önskar inget hellre än att fort få utbilda sig och sedan jobba. Utan invandring skulle Sverige utarmas. Det är MYCKET billigare för staten med halvvuxna ungdomar än att föda upp bebisar med bidrag. Det lilla , lilla fåtal som kommer hit behövs för att skolorna ska få vara kvar, för att få studenter till universiteten, för att få välutbildad arbetskraft. På ingenjörsutbildningarna, tekniska universitet etc finns det mestadels nysvenskar. Många "svenska" ungdomar har pluggat för lite och vill bli rika och ha ett fritt jobb utan att behöva anstränga sig.

Nu är jag kategorisk, och visst finns det ungar som inte stämmer in på min beskrivning, men varför måste ABB resa ut i världen för att headhunta ingenjörer???

Sverige är ett litet land och vi har alltid haft invandring, sedan urminnes tider och tur är det för annars hade vi varit ett fattigt efterblivet land. Så jag välkomnar de ungdomar som kommer från andra länder och vill ge dem så mycket stöd som möjligt för att de ska lyckas.
 
Vina
ensam kommande ungdomar med efterföljande anhörig invandring, är ingen ekonomisk vinst för Sverige. Är väl insatt i detta.

Och den synen du har på Svenska ungdomar är beklaglig.
 
En av anledningarna till att jag blev så glad när jag hittade detta var den trevliga tonen, trots att det är känsliga ämnen som diskuteras. Jag föreslår – med all respekt för era respektive åsikter – att politiken och samhällsekonomin i stort lämnas utanför diskussionerna. Här är kanske inte rätt ställe att diskutera det. Att diskutera ett personligt livsval utifrån politiska grunder leder lätt snett. Det finns en massa saker jag inte vill att mina skattepengar ska gå till, men om ett demokratiskt beslut är fattat bör det verkställas så bra som möjligt. Kan vi inte bara få vara föräldrar och bonusföräldrar här?

Kram
 
Många åsikter - och det e ju det som e så himla kul :banan:

Har en plac, ensamkommande - jättekul att ha en "sån" placering, inte så vanligt hos oss att man placeras i familjehem..... Mkt problematik, mkt attityd och i det stora hela ungefär precis lika trasslig som vilken som helst ungdom som placeras förstärkt - ingen skillnad ( med tanke på vad som stått innan) på denna plac och en "svensk" ungdom alltså :angel

Såg att ngn undrat över mat o föreningar - vi äter som vanligt, har inte förändrat matvanor o liknande alls faktiskt. Vår plac tycker att det är jättegod mat - nu......

Vi försöker presentera hur det fungerar i Sverige så att vår plac ska kunna trivas och må gott här. Tycker det är viktigt att jobba med alla ungdomar på ett sånt sätt att man lär sig att vi har skyldigheter och rättigheter :smirk: och att vi är rädda om varandra och snälla med varandra!!
 
ok, vad roligt att er placering funkar så bra, jag ser ju många av dessa barn o ungdomar, och får mkt info om hur placeringar har gått.... En kommun tex placerade 3 av 10 från ett boende i 3 olika familjehem, i dag bor 1 av dem kvar efter 3 månader..... De andra fixade tyvärr inte att bo i sina familjehem.... Detta är mkt vanligt enligt mig, andra gode män, vårdnadshavare, och soc, organisationer och företag jag samarbetar med, men vi lär oss hela tiden mer om vad som krävs av familjehemmen samt vilka av ungdomarna som klarar placering. Så vi hoppas förstås att bryta denna trista trend.... Men till er alla; vi behöver er! De är så härliga ungar, men jag står fortfarande för att det inte är de enklaste placeringarna...
Något som är att rekomendera är en utomstående vårdnadshavare som har vana med att arb med dessa ungar.... Detta har vi sett är en stor trygghet i många fall för ungarna. När "mina killar/tjejer" placeras kräver jag alltid att detta finns!

Mina åsikter :angel :angel :angel
 
Jag är fascinerad över att vi är så olika, att vi kan tänka oss olika uppdrag- det är härligt. Tur att vi inte är lika!! :claphappy: När jag återgår till yrkeslivet kommer jag eventuellt att börja arbeta i ett av kommunernas hem för ensamkommande flyktingungdomar (det är iallafall en tanke jag har- får ju se vad arb.givaren tycker om det, men jobbat med liknande tidigare), men jag vet inte om vårt liv- i nuläget iaf , skulle vara lämpat för att ta emot en ungdom med sådan problematik- men vi som är inne här befinner oss ju i olika livssituationer och över det jublar jag. Vi är härliga på alla våra unika sätt!!! Ville bara säga det! :rollhappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp