Jag har erfarenhet av barn med epilepsi, men av den lindrigare formen. Mitt kontaktbarn har epilepsi efter en hjärnblödning som riktigt späd. Han medicineras och går på kontroller ofta så det fungerar mycket bra. Han får kortare frånvaroattacker på dagarna, men besväras inte själv av det. Han är multihandikappad och sitter i rullstol, så han faller inte omkull. Han blir stel i kroppen, pupillerna blir stora och efter några sekunder/någon minut är han som vanligt igen.
När han var mindre hade han anfall, men bara i sömnen. Efter anfallen vaknade han och hade ett speciellt skrik. Han var lite svårtröstad efteråt, men somnade lungt om efter en stund. Han var ofta tröttare på dagen efter sina nattanfall.
Min placerade 8-åring utreddes i samband med ADHD och Autismutredning även med en EEG- undersökning. Det visade sig att han hela tiden hade "sprak" i hjärnan. Han fick diagnosen barnepilepsi som troligtvis kommer att växa bort. Har aldrig sett några riktiga anfall på honom, men medicineras nu varje dag med Lamictal. Märker nu att han har lättare för att hålla tråden i en diskussion. Han kan stanna upp så man kan prata med honom under en lite längre stund än innan medicineringen.
Om ert barn får grand mal så är det viktigt att informera omgivningen, förskola, skola och ev. ha stesolid ,som brukar behövas för att bryta anfallen med, på förskolan och om liten är på umgänge.
Finns mycket att läsa om epilepsi på nätet, men det är mycket individuellt hur det utvecklas beroende på var i hjärnan skadan sitter.
Mat-tilda