ersättning då barnets syskon hälsar på?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag får inte omkostnadsersättningen att räcka till, trotts att vi har högsta nivån (enl.kommunen) till våra två 8åringar.
Hur gör man om deras syskon ska komma på besök. ska man begära ersättning för det?

Vi behöver bil för att hinna hämta på fritids....... men eftersom vi inte får´extra för det så kommer vi nu sälja bilen o hämta ännu senare och åka tåg o buss, så får det bli..... tänker inte ta ur egen ficka.

Det är ju samma med att vi bor mycket större än vad vi annars skulle, det ska tydligen va inräknat...men hur då?????????

Blir så förbannat irriterad. Hur har dom tänkt med presenter och julklappar alla kalas dom går på...den som räknat ut omk.ers. har glömt typ allt.

JAG BLIR GALEN!!!!!!!!! :bounce:
 
Jag och min man har varit familjehem i över tjugo år och jag har aldrig varit med om att omkostnadsersättningen räcker till utan man få ta av arvodet. Värst är det då man har ungdomar. Hämta, skjutsa, hämta, skjutsa, jaga på stan mitt i natten runt runt, o.s.v. och inte en krona i milersättning. Vi har t.o.m. haft en syskonplacering där hela arvodet gick till omkostnader. Det var lägsta arvodet och lägsta omkostnaden och två mycket krävande och destruktiva barn.
Den lägsta omkostnadsersättningen är ett skämt. Och så pratar de mycket om fattiga barn i Sverige samtidigt som de inte är villiga att betala för ett skäligt liv för familjehemsbarnen. De flesta privata aktörer såsom Nåjden och Brizad har betydligt högre omkostnadsdel som faktiskt räcker till. Förstår att du blir galen! Du är inte ensam.
 
Finns en uträkning som en vänlig person gjort i tråden ekonomi där räknas det på utgifter med stöd av konsumentverket o högsta enl skl räcker inte på lång väg.
 
Det är väl bara att skicka in vid varje månadsslut körda mil för umgängesresor!
11500 ca borde ju täcka ganska mycket av omk till två åtta åringar...för du hade väl högsta?
Eller förstog jag dig fel:)
C
 
Jag tycker det verkar som de flesta har det tungt med att få ihop ekonomin.
Ja man kan tycka att det högsta okostn. ers borde räck men tycka är en sak. Skriv upp allt krona för krona så drar det snabbt iväg!!!!
Såhär ser det ut för oss till exempel.

MÅNADSKOSTNADER för ett placerat barn 8år
Bilkostnader, extra mil, bensin slitage, mm. 2000kr/mån (vi bor på landet)
Bostad (eget rum el, vatten, slitage mm.) 2000kr/mån
Kläder och skor STORT slitage samt växer snabbt!! 500kr/mån
Sport Ridning o Tennis 1000kr/mån
Pysselmaterial och leksakskompletering. 100kr/mån
Böcker 50kr/mån
Presenter till kompisar ca 2kalas/mån 150kr/mån
Födelsedagspresenter till barnet samt kalas och julklappar 250kr/mån
Simhallsbesök 100kr/mån
Djurparksbesök 50kr/mån
Tivoli/teater likn 50kr/mån
semester 600kr/mån
Glasögon 200kr/mån
cykel etc. 50 kr/mån
Mat och dryck 1000kr/mån
SUMMA 8100kr/månad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :bow
 
Semesterkostnaden var lite saftig, fast å andra sidan kanske ni brukar lägga mycket pengar på semestern. Däremot så tycker jag att 1000 kronor till mat lät lite. Jag brukar räkna in förbrukningsvaror också i matkostnaden eftersom man handlar dem på mataffären. Såsom hygienartiklar, toalettpapper, tvättmedel, diskmedel o.s.v. Jag tror alltså att den summan troligtvis är högre än den du har räknat ut.
 
När jag delar vårt mat konto på alla i familjen blir det 2000 per skalle i månaden. och pluss ute mat ibland.
semester, Vi har sommarstuga och Husbil. Vi har nu hyrt en stuga vid en slalombacke en långhelg och så åker vi på utlandet. Så 7200kr/år är lite tycker jag. Inträden åkband ja allt på en semester kostar ju.
Barnen ska ju ha skridskor längdskidor slalomskidor hjälmar sparkcyklar cyklar luftmadrasser till cuper kläder till valda sporter köras till sporter eller vad dom nu gillar teater eller dans.
Våra barn får julklappar o presenter för 1000tals kronor. Mobiler datorer kontanter.
Och klädkontot var lågt.
Nä vi borde nog inte ge oss in i detta..
För det kommer troligen sluta för oss som för alla vi känner. Man blir bitter när man får försörja
andras barn. Fast det påstås att man inte ska behöva det.
Snart är landet fullt med barnhem igen, fulla med barn ingen vill ha.

Okej jag är bitter i dag....
 
O jag har aldrig räknat på detta sätt. Har lägsta grundomkostnaden plus förskoleavgiften från soc o får extra för dyrare fritidsintressen såsom ridningen, dansskolan o blöjor som min liten fortfarande har pga sjukdom o så får jag alltid pengar då jag köper nya möbler ( som nyligen då ny säg skulle inhandlas) Dessutom betalar de hotellrummet för både barnet o mig o resan till semesterstället o barnets utlandsresa om /när det blir aktuellt, de har betalat cirkusbiljetter,resor till umgängen o resor till sjukvård o mediciner o sånt ... o s v......Såkert räcker inte omkostnade till, men om jag väljer att gå på bio med barent 3 ggr på en månad (det händer ofta) går det ju pengar..men det är ju intget barnet absolut behöver utan det gör vi ju för att jag tycker det är mysigt....Bostaden hade jag ändå haft- husstorleken hade inte varit annorlunda....

Härkänns det mer ageläget att få upp arvodet.....
 
Läste grundfrågan ang barnets syskon... är det så att de ska sova över eller sker det ofta kanske summan ska läggas till omkostnaden...annars kan man ju begära att få ut pengar i efterhand..o sker det mkt sällan o inte kostar så mkt kanske man får räkna med att det ingår i högsta omkostnaden...
 
heltslut sa:
MÅNADSKOSTNADER för ett placerat barn 8år
Bilkostnader, extra mil, bensin slitage, mm. 2000kr/mån (vi bor på landet)
Bostad (eget rum el, vatten, slitage mm.) 2000kr/mån
Kläder och skor STORT slitage samt växer snabbt!! 500kr/mån
Sport Ridning o Tennis 1000kr/mån
Pysselmaterial och leksakskompletering. 100kr/mån
Böcker 50kr/mån
Presenter till kompisar ca 2kalas/mån 150kr/mån
Födelsedagspresenter till barnet samt kalas och julklappar 250kr/mån
Simhallsbesök 100kr/mån
Djurparksbesök 50kr/mån
Tivoli/teater likn 50kr/mån
semester 600kr/mån
Glasögon 200kr/mån
cykel etc. 50 kr/mån
Mat och dryck 1000kr/mån
SUMMA 8100kr/månad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :bow

Jag antar att låne och placerade barn "kostar" lika mycket..........
Och skulle våra barn kosta 8 100/månad var skulle vi andra få leva på luft och vatten!
 
Jag har normalt noll koll.
Men denna tråd fick mig att räkna.
Jag kolla senaste veckans köp på coop gångra med 4v dela på 7pers.
men då åt vi hämt mat i går och var på kina i dag. (räkna ej med)

Jag har nu plussat min lön gubbens lön och barnbidrag (ej studiebidrag som ungarna får)
vi landar på 8.243kr /mån. per skalle.
Och då är nog min å gubbens del billigare ja även yngsta.
Så tonåringarna kostar ju mer och så har dom egna pengar.

Så tror nog våra tonåringar kostar oss 10.000kr/mån per person.
Men fy låter ju helt galet.
Jag måste bli mer ekonomisk!
 
Är det sant? Oj, då måste mina barn vara fattiga! Om mina barn skulle kosta 8000-10 000 kronor i månaden så skulle jag ha gått i konkurs för länge sedan. Vi har fem biologiska barn, det skulle innebära att min man och jag minst skulle behöva en inkomst på 70 000 kronor per månad. Det har vi ju inte kan jag säja.
Mina barn ärver sina cyklar av varandra, kläder ärvs om de fortfarande är fräscha, mobiltelefoner blir det nya då de gamla har gått sönder, datorer betalar vi häften för om de själva jobbar ihop hälften. Utlandssemester blir det vartannat år. Vartannat år semestrar vi i Sverige. Då de blir 16 får de studiebidraget men då ska de vara självförsörjande då det gäller fickpengar, nöjen och smågrejer. Kläderna betalar jag. Min man och jag har alltid hållit nere omkostnaderna. Men jag tror aldrig att våra barn någon gång har tyckt att de har mindre än andra. De är då nöjda. Men något vi alltid har prioriterat är sparande. Våra barn har rejäla startkonton då de blir 18 och min man och jag har en rejäl slant sparad till framtid och pension. Vi sparar även till våra placerade barn. Min man och jag lånar inte heller pengar till någonting och på så sätt slipper man räntor. Det enda vi någosin har lånat till är vårt hus och det betalade vi av på 14 år.
 
Jag förstår hur du tänker att detta har många inte råd med. Men nu är det så att dessa barn kostar så här.

Vi åker utomlands och på skidsemester varje år,
vi bor i ett hus 2rum större än vi behöver (utan barnen hade vi flyttat till mindre)
Dom behöver aktiviteter som machar våra och deras intressen,
vi måste ha en bil mer än annars och bensinen är DYR likaså försäkring o skatt!
Och mat mm blir faktiskt 6000/månad utslaget på 6personer 1000kr/pers "hemma hos sparsamma oss."

"Honey" jag tror inte du har satt dig ner och skrivit upp allt allt allt..varenda småsak kostar. För oss blir det så här mycket även om vi är sparsamma med det som går.

Jag är inte bara bitter.... jag känner mig så UTNYTTJAD!!! :cry:
 
WoddyoBuzz sa:
Jag har normalt noll koll.
Men denna tråd fick mig att räkna.
Jag kolla senaste veckans köp på coop gångra med 4v dela på 7pers.
men då åt vi hämt mat i går och var på kina i dag. (räkna ej med)

Jag har nu plussat min lön gubbens lön och barnbidrag (ej studiebidrag som ungarna får)
vi landar på 8.243kr /mån. per skalle.
Och då är nog min å gubbens del billigare ja även yngsta.
Så tonåringarna kostar ju mer och så har dom egna pengar.

Så tror nog våra tonåringar kostar oss 10.000kr/mån per person.
Men fy låter ju helt galet.
Jag måste bli mer ekonomisk!
Det var bra med en till som tog till penna och papper! Ja sanningen är inte så ljuv alltid. Men vi måste ha MER pengar, ska vi i omhändertagandet dessutom tvingas till att snåla då orkar man inte.
 
Kommunerna är dåliga då det gäller omkostnadsdelen. Så är det bara. Den lägsta ersättningen på 4450 för en tonåring är ett skämt i synnerhet eftersom tonåringen ofta själv får sitt studiebidrag direkt i handen via föräldrarna. Så har vi ivarjefall haft det. Då är det kvar 3450. Hur nu kommunen anser att det ska räcka är ett mysterium.
Det måste ju göras nåt åt det här. Det är inte meningen att vi ska ta ifrån arvodesdelen. Vi BLIR utnyttjade. Så är det bara. Och så fortsätter man för att man älskar det man gör och man inte vill klaga. Varför kan vi inte tillsammans slå näven i bordet!!
 
Ena stunden tycker jag det låter galet mycke, och nästa igentligen inte.
För tänk när man flyttar hemifrån vad ska man då klara sig på? Vad kostar det att leva i vårt land.
Då är man ung å fattig och får snåla. Men jag är inte ung o fattig (å inte rike) utan vi lever ganska så normalt.
Men hade jag inte skaffat alla ungar så hade jag ju inte kört bil för 1000 tals bensin pengar i månaden.
Jag hade inte bott i en 8 rums villa Jag hade inte hyrt stuga för 8 pers, våra resor på utlandet hade inte kostat bara resa 100.000kr Jag hade inte haft 7 datorer eller 7 mobiler eller ätit för 15.000kr/mån.
Nä det är så att leva med barn kostar. Och har man egna så får man betala själv.
Barnens aktiviterer tycker jag är en stor kostnad. Och det är ju dit bilen rullar som mest.
Svalan du får ju räkna med det du sparar till ungarna! Det är ju en kostnad du har på dom!

Jag vill bli bättre på matkontot! Hur kan ni äta så billigt?

Jag har nu en unge som flyttat hem igen. Hen betalar inte hemma.
Men kläder nöjen får hen betala själv. Så hen är ju billigare. Hen får låna bilen
utan att tanka. Men kör då bara till jobb. Men nu ska hen till det förlovade landet NORGE!

Vår lilla låne vi hade ett kort tag fick vi lägsta omkostnad på! Men då fick vi extra för bensin
o kläder.
 
Ja, det måste man ju räkna in sparandet också. Familjehemsbarnen ska ha samma förutsättningar som ens biologiska barn då de blir 18. Tycker jag ivarjefall.
Vad säjer konsumentverket då? Har inte de en massa beräkningar? Fast sen tillkommer ju semester och fritidsaktiviteter,.Tror det varierar väldigt från familj till familj hur mycket man lägger på det. Men de placerade barnen måste ju ha samma levnadsstandard som de biologiska barnen.
 
Jag tycker din uträkning ser ganska ok ut, men om du tittar på konsumentverkets sida så blir det snarlika summor, dom räknar ca 1600 i matkostnader (utom luncher 5 dgr i veckan), dom räknar lägre hyra men dom räknar en 4 rumslägenhet i mellanstor stad, dom klumpar ihop hobby, fritid osv
Dessutom har du glömt en del....hihi t.e.x skolfoton (för nog tusan köper man dessa foton varje år för ca 500:) sen till jul och sommaravslutningarna brukar det alltid vara insamlingar till både fröken och fritidspersonalen...... alla matsäckar och "små utflykspengar i skolan" (som inte skolorna får ta ut men alla gör det endå) oftast börjar man redan i första klass spara en slant till skolresan i trean........

Att dela upp boende och elkostnad på antal personer som bor ska man självklart göra, ni kanske skulle kunna bo mindre annars, detsamma gäller bil.....
Min uträknng såg liknande ut fast det gällde en 17 åring, kommunen ville ge mig 3000 jag specificerade ca 7.500....då blev kommunen sur :angel

Så nääääää man måste få dom verkliga kostnaderna
Och att anse att bostad har man redan så det ska man bjussa på tycker jag är helt galen inställning, för du kanske inte behöver så stor bostad om du inte har placeringar.
ALLA summor runt boendet ska självklar delas upp på antal boende tycker jag...........
 
Hm det är nog bara vi men känner inte att jag behöver betalt för rummen som våra små änglar använder. Det är som att jag lånar ut en del av mitt hjärta det vill jag inte ha betalt för heller fast det är det som blir näst skadat när en ängel flyttar.

Vi har lägsta omkostnaderna men får allt extra vid sidan så som mil till umgängen möten mm vagnar bilstolar semester extra bil mm allt får vi extra. När man räknar på det så kan man många gånger tjärna en slant när
Man inte ropar efter så mycket.

Vi har valt att inte bråka om inkomstbortfall för trotts allt är jag ju hemma med arvode och alltid. Finnas här för alla barnen även bio att veta att en vuxen är hemma som fixar mellis och donar hemma. Det är mer värt för mig än alla pengarna.

Här räcker pengarna gott och väl !

När vi är som mest hemma är det 7 barn mellan 2-12 år och 2 vuxna vi har ett mat konto på 3000 och då handlar vi stort en gång per månad för alla måltider ( ca 1200-1600) sen handlas det bara färsk varor som ute går att bunkra på så som frukt, grönsaker mjölk mm

I dom 1200-1600 ligger blöjor mm


Älskar kuponger :) och bunkrar allt :)


Skulle jag räkna på omkostnaderna så skulle vi säkert gå back men vårat arvode sätts på ett konto och används till alla i familjen och våra änglar är familjen så känner inte fel att dom skall kunna få av arvodet som alla andra i familjen ?

Nu hänger säkert några mig här men så känner vi inför vårat uppdrag
 
Måste tillägga !! Tycker absolut att vi familjehem skall slås för mer arvode och omkostnader !! Men inte sätta pengar framför barnen då det kan bli så illa att komunerna om plaseras har sett detta ett par gånger nu sista månaderna bara !
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp