Ersättning för förlorad inkomst, vilken nivå?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Visom nu går utbildning till att bli familjehem. En fråga som jag ställde mig själv häromdagen är följande (lite krångligt kanske): När man har fått sin placering, då kommer ju jag att vara hemma, vilken tid och omfattning vet jag ju ej idag. Min undran är om ersättningen för förlorad inkomst är, ska man bevisa på något vis för soc. vilken inkomst man har haft? Går dem på försäkringskassans uppgfter?
För går dem på FK uppgifter kommer man ju hursomhelst förlora på kalaset.
Eller ska man visa upp sina lönespecar? Förstår ni hur jag menar och vad jag är ute efter?
Tacksam för svar!
 
När vi blev familjehem för drygt 3 år sedan tog jag kopia på min senaste lönespec. och gav till soc. Annars kunde dom ju inte veta hur mycket dom skulle ersätta mej med...
Under dessa 3 år har jag fått löneförhöjning (om jag skulle ha arbetat)
några gånger. Det har jag anmält till soc. och de har gett mej ersättning för det.
Nu arbetar jag halvtid och soc ersätter mig (fullt ut) för den tid jag inte jobbar. Vet ej när jag kan/ska gå upp i tid, då barnet fortfarande inte är redo för det. Har ett "kanonsoc." som inte trycker på eller stressar oss kring detta!
/pippi
 
ersättning

När jag gick hemma fick jag också ersättning från soc med förlorad semesterersättning utöver full ersättning för förlorad arbetsinkomst. En kompis till mig sa att om jag skulle gått hemma ett längre tag så skulle jag även begärt att de satte in till min pension som komunen hadde gjort om jag arbetat.
 
Hur vanligt är det att man får full ersättning av lön, jag själv har ingen löneersättning men arvode som vanligt.

Om man har full löneersättning har man även då normalt arvode?

Ingrid
 
ersättning av förl. inkomst

Ersättningen man ska ha för utebliven inkomst ska inte påverka arvodet. Det vanligaste ska vara att man har en tidsbestämd perios man är hemma med barnet och vanligast är väl det när man får uppdraget för att få barnet att knyta an till sin nya familj osv. Enligt den soc. jag ska jobba åt när vi är färdiga brukar den tiden inte vara särskilt lång, men allt är ju så klart individuellt. Vissa uppdrag kan ju vara av en sådan art att det krävs att man är hemma länge med barnet, kansske hela uppväxten. Då tror jag att det är så att man utesluter ers. för förl. inkomst och helt enkelt höjer arvodet.
Men enligt när jag läser ur kommunens ek. sammanställning så tolkar jag det som att man ska ha ers. för förl. inkomst + arvode och kostnadsersättning.
Vore kul att höra av många olika vad som gäller för er!
 
Ett av våra uppdrag gör att jag numera måste vara hemma på heltid, och det förväntas vara så under hela uppväxten och soc. har därför höjt arvodet kraftigt. Till det får vi även förhöjd en omkostnadsersättning.
Jag är väl inte helt nöjd med det men det är i alla fall såpass att jag har råd att stanna hemma. Jag hade hellre stannat hemma med lönebortfallsersättning+arvode, men enl. soc. betalas sådant bara ut de första 6 månaderna.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp