Ersättning för kontaktfamilj som blir familjehem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Är ny här på forumet och sedan hösten 2012 ny som kontaktfamilj. Tacksam för alla råd kring min fråga ang ersättning eftersom vi först var kontaktfamilj till en tonåring men som nu (på socs initiativ) bor hos oss på heltid.

Nov-Dec 2012 var flickan (17 år) hos oss fyra vardagar i veckan. Skulle vara hemma på helgerna men vantrivdes hemma och sov borta hos mycket olämpliga "kompisar". Med anledning av det beslutade soc på ett möte i januari 2012 (med sochandläggare, skolkurator, flickans pappa och jag och min man) att flickan skulle bo hos oss på heltid. Därefter skulle "barnutredning" göras samt "familjehemsutredning".
Jag frågade om vi inte skulle få högre ersättning nu när flickan bor hos oss på heltid. Då höjde man från 2700:- arvode+2400:- omkostnadsers TILL 7099:- arvode + 4656:- omkostnadsers (under tiden soom utredningarna skulle göras parallelt.).

Vårt uppdrag som initialt handlade om avlasning för pappan eftersom flickan inte går ihop med sin styvmor samt läxhjälp har nu vuxit till ett betydligt mer krävande uppdrag - till stor del för att flickan nu landat och känner sig trygg och "vågar" släppa ut all sorg hon bör inom sig.
När vi äntligen fick träffa familjehemsutredarna (nu i maj!!) så bad dom om ursäkt för att det dragit ut så långt på tiden med besked om flickan får stanna hos oss eller ej. Dom frågade även rakt ut hur vi har orkat då flickan har flera olika problem (ätstörningar, depression, suicid, adhd, svårt i skolan, magsår, migrän) .
Jag har under den här tiden som hon bott hos oss på heltid haft svårt att hinna arbeta heltid. Det är möten flera ggr/vecka på BUP och hos andra instanser (skola, vård). Hon har varit sjuk mycket och har ett mycket stort närhetsbehov och tyr sig väldigt till mig (mamman dog för 4 år sedan).

Är vår ersättning rimlig och stämmer det verkligen att det kommer bli samma nivå när vi blir godkända som familjehem? För det känns som att detta är ett uppdrag som är svårt att kombinera med mitt heltidsjobb.
 
Jag är nog lite trött idag för jag hänger inte med i dina siffror. Vad har du nu i arvode och omkostnadsersättning?
 
Hej Fisken!
Det ser ut som pengarna du har stämmer ganska bra med den "normala" ersättningen man får som familjehem. Ersättningen är satt efter hur svårt uppdraget ser ut enl. soc. normer.
Men frågan är ju om du kan fortsätta jobba full tid när placeringen är hos dig på heltid?
Soc. vill ju ibland att man går ner i tid för att hinna med allt och då får de ersätta ditt inkomstbortfall därefter.

Lycka till!

Hälsn.
Human
 
Jag har högsta arvode enl skl och omk på 4500 för en liknande ålder och problem.
Har kunnat ansöka och fått extra för tex skidresa, lämnar in reseräkningar och tycker väl att en tonåring kostar bra mkt mer än så. Men då detta var en jouris från början som blev kvar orkar jag inte bråka.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp