Ersättning - sängvätning...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla kämpar !
Min familj är nya på det här, och ska precis ta emot vårt första familjehemsbarn. En kille 9 år. Det finns naturligtvis mycket i hans ryggsäck och vi fick bland annat precis veta att han kissar i sängen.Detta skedde genom att han kissade i sängen under inskolningen, och då sa man på soc. OJDÅ,det visste inte vi... det går över det kan vara nervöst... Vad tror vi om det ?! Nåväl, på onsdag ska vårt avtal presenteras och då är vi ju inne på ekonomi. Sängvätning - är det ett argument för högre arvode eller grundkostnadsdelen ? Vi frågade hans mamma och då berättar hon att han har kissat i sängen länge... men skämdes för att berätta för soc. Vi har ingen aning om vad de kommer "erbjuda" och när jag läser här så verkar det som att det är lätt att falla i "vi blev erbjudna" fällan... rätt uppfattat ? :D
Usch vad svårt det är - jag är inte van att "begära" pengar... men inser hur mycket jobb det blir med tvätt och dyligt.
Tacksam för goda råd !!
 
Absolut så är det skäl till extra arvode,och omkostnad för det blir ju mycket mer jobb än med ett "normalfungerande barn i samma ålder"
Ni får tvätta mer
Högre el kostnad
köpa fler ombyteslakan, plastad froté
och sist men inte minst för barnets skull, ett engagemang och söka hjälp för sängvätningen, oavsett vad det beror på. Det finns varningssystem att ha i sängen, det finns medicin. Men allt detta får ni efterhöra av sjukvåeden.

Men vad har de erbjudit Er ??
 
VI har vårt första samtal om detta på onsdag. Ville bara vara lite mentalt förberedd.... Eftersom de inte visste något om detta så kan man ju tänka sig att de inte vill betala för något "okänt"....
 
Tyvärr tycker jag mig ha märkt.....att soc inte vet nåt alls.....när det kommer till att bestämma arv/omk.....
Fast vår kommun är ett undantag!Det var nästan så att dom överdramatiserade problemen.....och lade sig på en mellannivå som dessutom går att förhandla om efter behov....
 
Äsch....vad jag skulle säga var att försök att se till så att det är lite öppet....uppåt alltså....så att ni kan förhandla om om mer svårigheter dyker upp.
 
Har ni påbörjat placeringen utan avtal ?!

Vi har sängvätande barn i samma ålder. Vi har inte högre omkostnad pga det, det blir ju ingen högre omkostnad i praktiken p g a det. några fler maskiner med tvätt bara. Vi tvättar ändå varje dag.

Dock så har vi alltid en skälig omkostnad och arvode.
 
I början fick vi extra ersättning för att den ena syskonet var sängvätare. Sedan visade det sig att h*n även kissade ner sig på dagen. H*n var då nyss fyllda 9 år. Sedan gick vi upp rejält i omkostnadsersättning. Har man ett barn som sängväter så kan man få underlägg att ha i sängen. Kostar ingenting.
 
vi har en plac pojke på 7 år som kissar ner sej i stort sett varje natt, då har vi ändå blöja men allt är blött. ibland vaknar han mitt i natten och är nedkissad och då byter vi förstås. med detta vill jag säga att ni absolut ska ha mera i omkostnad för ett barn som kissar ned sej mycket. det blir mycket tvätt, minst en maskin varje förmiddag och sedan torktumling för att få täcke och lakan torra+ merarbete att bädda sängar osv. detta är ju inte helt gratis.
 
Underlägg att ha i sängen som inte kostar någonting, skogsmamman var finner jag dessa????? vi har en 6 åring som kissar överalt. Sliter av sig blöjor och hoppar upp i soffor och sängar. Skulle behöva ett dussin att skydda möbler med. VAR finns dessa??????

Här på forummet får man bra tipps. tycker det är svagt av våra familjehemshandledare (soc) som borde ge denna info.
 
Vår :angel: var sängvätare när h-n kom, två-tre ggr per natt fick vi byta. H-n kissade även på sig dagtid , det största probelmet var att h-n inte talade om att h-n kissat på sig... föreställ er sommar när det det torkar snabbt.. hmm mysig doft ...eller vintertid inne i en vattentät overall.. . :angel :angel h-n förträngde sina egna behov och kände inte av obehaget. Inte heller bekoms h-n av att kompisar såg det.

Efter kontakt med sjukvården gick vi kontinuerligt under två år till en urolog och där fick vi hjälp med allamöjliga olika hjälpmedel. T.ex kan det var väldigt skämsigt att ha blöja eller vara nerkissad för ett skolbarn, men det finns trosor och kalsonger med inbyggda blöjor med otrolig uppsugningskraft och doftfria... bäst av allt är att de ser ut som vanliga trosor/kalsonger. Dessa var helt gtratis !!

Det var inget fysiskt fel på h-n det var en ryggsäck från tidigare liv hos bio som var problemet.
Detta varade ca tre-fyra år. Under dessa åren tog vi upp h-n varje natt vid 11 för att kissa och det resulterade i att h-n nu själv sedan ett år vaknar och kissar vid den tiden.

Nu är allt frid o fröjd på kisserifronten :banan: men det tog fem år och MYCKET TVÄTT och stor uppsättning kläder att byta med !!! Det var ju inte några droppar utan hela tömningar så att säga....så definitivt skall man se över omkostnaden då det faktiskt går åt och slits mycket mer kläder i tvätt!
 
Himla skönt att det finns hjälp att få.. men jag undrar ändå

Det du skrev Bellixedda... att:

"H-n kissade även på sig dagtid , det största problemet var att h-n inte talade om att h-n kissat på sig... föreställ er sommar när det det torkar snabbt.. hmm mysig doft ...eller vintertid inne i en vattentät overall.. . h-n förträngde sina egna behov och kände inte av obehaget. Inte heller bekoms h-n av att kompisar såg det"

Alltså jag undrar varför de inte talar om vad de gjort, att de förtränger ATT de gjort det och varför de inte bryr sig om vad andra tycker eller säger.

Vår :angel: har vid flera tillfällen gjort samma sak, dock händer det ganska sällan men ändå. H*n bryr sig inte om att det sker... säger aldrig något utan går med detta blöta/kalla och det har inget med att h*n har kul och leker när det händer... :angel: kan stå på sitt rum utan att göra något och bara låta det rinna på....
 
Adal:
Jag fick förklaringen under hans utredning för eventuell diagnos att många placerade barn med stora ryggsäckar stänger av sina egna behov samt obehag och smärta. En överlevnadsinstinkt!
Praktiskt för en kropp som misshandlas fysiskt och psykiskt.
H-n ramlade riktigt illa från ett träd vid ett tillfälle och gjorde sig riktigt riktigt illa och fick sys med flera stygn.. inte en enda tår fälldes! endast en liten tryckning i min hand när h-n fick bedövningsspruta.... ruggigt!

Nu har vår :angel: ingen diagnos utan hade vid utredningen SYMPTOMER på Asperger, autism, adhd och en del annat. Dessa symtomer kom av h-s tidigare miljö och ryggsäck. H-s sätt att överleva var att stänga av sin kropp ! Många av h-s symptomer har nu ramlat bort men en del finns kvar att jobba på.
Hälsn Bellixedda
 
Beställ tid hos en barnläkare. Kan vara något kroppsligt fel eller att det beror på otrygga hemförhållanden. Det kan vara ärftligt. En eller båda föräldrarna kan ha haft samma problem. Barnet sover för hårt och känner inte signalerna. Pojkar är senare än flickor att bli torra. Min erfarenhet är att barn/unga med diagnos inom autismspektrat sängväter mer eller mindre regelbundet ända upp i tonåren.
Hjälpmedel finns: signalmatta som piper när första droppen hamnar på mattan. För oss innebar det att alla andra i huset vaknade utom killen som skulle väckas. Men det hjälpte ändå, för jag vaknade och var snabb med att väcka honom. Det finns medicin att ta. Om man inte vill medicinera varje dag så i alla fall när barnet ska sova borta hos kompisar eller på läger. Engångsunderlägg, madrasskydd och blöjor har vi fått förskrivet. Gratis och hemkört till trappan.
Vi har inte fått ökad omkostnadsersättning pga. detta, men däremot fått göra inköp av extra täcken, madrass och lakan vid ett par tillfällen.
Ett tips: Bädda sängen med underlägg lakan, underlägg,lakan underlägg, lakan. Bara att dra av eller rulla ner översta lagret lakan och underlägg och man behöver inte vakna till så mycket utan kan fortsätta att sova till morgonen. Dessutom skyddar det madrassen mer med tjockare lager ovanpå.
När de ska på skolläger och sova i sovsäck sydde jag ihop engångsunderlägg som en påse och lade i sovsäcken. Näste fast lite i överkant. Blev det blött på natten hade han rena kläder under kudden och böt om i säcken.
 
Bellixedda sa:
Adal:
Jag fick förklaringen under hans utredning för eventuell diagnos att många placerade barn med stora ryggsäckar stänger av sina egna behov samt obehag och smärta. En överlevnadsinstinkt!
Praktiskt för en kropp som misshandlas fysiskt och psykiskt.
H-n ramlade riktigt illa från ett träd vid ett tillfälle och gjorde sig riktigt riktigt illa och fick sys med flera stygn.. inte en enda tår fälldes! endast en liten tryckning i min hand när h-n fick bedövningsspruta.... ruggigt!

Nu har vår :angel: ingen diagnos utan hade vid utredningen SYMPTOMER på Asperger, autism, adhd och en del annat. Dessa symtomer kom av h-s tidigare miljö och ryggsäck. H-s sätt att överleva var att stänga av sin kropp ! Många av h-s symptomer har nu ramlat bort men en del finns kvar att jobba på.
Hälsn Bellixedda
För flera år sedan träffade jag en flicka i övre tonåren som varit sexuellt utnyttjad av förälder. Varje gång någon strök henner över ryggen eller berörde henne smeksamt eller med en kram utlöste de en reflex att kissa eller bajsa på sig. Hade varit hennes enda sätt att få vara ifred för förövaren.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp