Ersättning som icke kontrakterat jourhem?!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är helt ny här och har som många andra frågor om ersättning... ;)
Nu är det så att vi fick hem x förra veckan, vi är inte "utredda" vilket ledde till att soc sa att de kunde betala ut en omkostnadsdel (i slutet på nov) men att det inte blev tal om ngt arvode då vi inte var utredda, det kunde jag köpa på telefon, (vi har "känt" x sen tidigare) men på mötet skulle de inte ta upp ärendet förrän nästa tillfälle dvs nästa månad! Nummer 1 undrar jag hur tusan man kan tillåta x att komma hit efter ett telefonsamtal men däremot inte betala ersättning?!?
Hur tänker ni? Kan man få arvode retroaktivt? Och vad kan nivåerna tänkas ligga på då?
Blir det som kontrakterat jourhem (fastän vi inte är/var? utredda) eller som ngt annat då vi gjorde detta för x skull och inte för att vi har ngn tanke på att ta fler eller andra som det ser ut nu?

Förvirrad och frustrerad som tusan!
 
Till att börja med så MÅSTE de utreda er :x

Och det kvittar väl helt. Ni ska ju ha lön för det jobbet ni gör inte för att ni är utredda.

Ni ska ha ett avtal IDAG!!!! där ska allt så med. Behöver ni ett start bidrag eller klarar ni er med det barnet redan har?

Tror ni att placeringen kan vara snabbt övergående eller kommer pågå i minst några månader?

Hur som- avtal underdagen :angel Arvodet är svårt att svara på. Hur mycket jobb blir det för er med barnet hos er? Har barnet någon egen problematik? hur är kontakten med bio? skolan? osv...
Någonstans mellan 5000-15000 kr ca
 
Att de måste utreda är absolut självklart, blev bara konfunderad när man kan placera x här men inte betala ngt...X har avverkat flertalet jourhem det senaste året så h,n kommer att behöva mkt stöd och tid av oss... X tidigare jourhem har fått startbidrag men jag undrar vad det har gått till... Vi kommer att behöva komplettera en hel del, däremot finns säng och sådant då detta har varit vårt gästrum.
Placeringen kommer definitivt att pågå en längre tid då det har varit så rörigt kring x så man vill att x ska få skapa trygghet hos oss innan man gör ngt annat, vi har sagt att det får ta den tid det tar dock ser vi inte att x ska bo med oss till vuxen ålder. X kommer troligtvis inte att komma kunna flytta hem till bio igen och är omhändertagen enl LVU.

När jag vid samtal idag påtalade arvode fick vi inget konkret svar, personen lät snarare förvånad över att jag tog upp frågan?! Anledningen till att jag ställde frågan här var för att jag bara hittar omkostnad och arvoden för familjehem och kontrakterade jourhem och vi är ju "bara" jourhem :? Om ni förstår min ngt förvirrade förklaring... :D
 
Klart ni ska ha både omkostnad och arvode!
De kommuner vi jobbat mot har inte betalat retroaktivt så se till att få det muntligt NU om ni inte kan få det skriftligt.
Även om ni inte är kontrakterade jour ska ni ha minst det rekommenderade i a f!
 
Ja, isf ska ni ha enligt rek Ca 10000 låter rimligt och startbidrag och omkostnad. acceptera inte något annat än ett konkret svar imorgon. Åk dit och få avtalet i handen. Ge dem 1h att svara dig annars kontaktar du chefen. Ge den personen 1h osv. Fråga om de ska köra honom till ett HVB hem istället och lägga ut MÅNGA tusen per dygn. Du ska hur som helst ha betalt så länge du arbetar åt kommunen precis som handläggarna...eller jobbar de med gratis? Fråga :evil:
 
När man tittar på riktlinjerna så ser det ut som att rekommendationen är 11501 i arvode för jourhem? Borde vi inte få det? Vi tog emot x med några timmars varsel? Nu har det dessutom framkommit väldigt många nya fakta vilket gör att x svårigheter på väldigt många plan är större än vad vi ngnsin kunnat räkna med... Vi är villiga att jobba med det men tycker faktiskt att vi borde få arvode utefter det också det är ju knappast så att de skulle göra samma jobba för ca 7000 vilket var vad de erbjöd nu efter flera veckor...
 
a&j sa:
När man tittar på riktlinjerna så ser det ut som att rekommendationen är 11501 i arvode för jourhem? Borde vi inte få det? Vi tog emot x med några timmars varsel? Nu har det dessutom framkommit väldigt många nya fakta vilket gör att x svårigheter på väldigt många plan är större än vad vi ngnsin kunnat räkna med... Vi är villiga att jobba med det men tycker faktiskt att vi borde få arvode utefter det också det är ju knappast så att de skulle göra samma jobba för ca 7000 vilket var vad de erbjöd nu efter flera veckor...

Nej om det finns sådanna svårigheter så är 11500 ett minimum. Genom org så skulle ni få en full månadslön (ca 25000) för motsvarande uppdrag så runt 15.000 i allafall. Men känner ni att uppdraget kräver högre ersättning än så så är det det ni ska begära. Ni känner vilket arbete ni gör och får värdera det. och vad har kommunen för alternativ? hem för 7000 per DYGN istället :angel


Stå på er!
 
De tokvägrar!! Deras motivering är att vi får inte jourhemsarvode för att vi inte är kontrakterat jourhem!!! Utan vi får "familjehemsersättning" och de tyckte mer eller mindre att vi skulle vara glada för att vi inte fick minimibeloppet :evil: Förklarade 10 ggr om att x svårigheter är STORA, vi är nr 6 på 1,5 år, säger inte det en hel del? :roll: De förklarade då att de väl kände till x svårigheter men att om man ställde det i proportion till vissa andra så kunde de inte motivera ett högre arvode...
Jag känner mig vansinnig, idag varade samtalet över 1 timme! Grrrr!
 
Ja, de kan ju själva välja vad de tänker betala er men NI väljer vad ni tar betalt för det uppdrag ni gör.
DE behöver er inte tvärtom.
Så ja det kan tokvägra så gott de vill men vad ska de göra med barnet då. Det finns bara rekommenderade arvoden och omkostnader inga bestämda. Man får och tar olika betalt för olika uppdrag beroende på svårighet, skitsamma om det är jour eller familjehemsuppdrag och skitsamma om ni inte är utredda. Det är ju DERAS sak att utreda er :bounce: :x

börjar blir riktigt förbannad och skull gärna vilja veta vilken kommun som behandlar er så?

Men NI kan välja att inte gå med på det här en sekund till.
Ring direkt och fråga vad du ska förbereda barnet på. Hur kan de garantera barnet en god omsorg nu direkt och vad kommer inte det att kosta dem? fråga om de inte arbetar med BBIC. GRRRR!

Så länge ni accepterar det så kommer de att utnyttja er men samma sekund som familjehem och jourhem slutar låta sig utnyttjas så kommer det att gynna alla placerade barn.

Så länge kommuner har familjer som ställer upp på sådant här så kommer de fortsätta :angel
 
Ang barnbidraget så är ju det precis som allt annat en förhandlingsfråga. Vid jour så går barnbidraget fortfarande till vårdnadshavaren. Men vi säger alltid vilken omkostnad vi vill ha utöver barnbidraget.
 
Vi har ALLTID fått barnbidraget utöver omkostnadsdelen som vi alltid begär det högsta.

Vid förhandling om omkostnadsdelen så tar jag aldrig upp barnbidragsfrågan. När barnet blir mantalsskrivet hos oss så är det bara att kontakta Försäkringskassan. Det är en självklarhet att alla barn ska få sitt barnbidrag där de bor.
 
Fy det här är precis som för oss fast oss vägrar de ge något slags arvode alls.. Imorgon har vi möte igen bara för att få sitta och höra igen att de vägrar. Vi vet inte vad vi ska göra längre. Känns hemskt att allt arbete vi gör anses som obetydligt för soc. Har gått 3 månader nu. Har krävt både utbildning och utredning men det bryr de sig inte i..
 
Men det är ju DU som har bollen. Lämna barnet på soc kontor och åk hem. Eller ring socialjouren och be dem hämta X. det är hårt, men DU har ju inte ansvaret att ta hand om X gratis.
 
Jag vet att det ligger hos oss, men jag är inte beredd att ge upp x, då jag faktiskt tror att de är så inkompetenta så att de skulle välja att placera x ngnstans där det var billigare :(
Motiveringen till att vi inte får högre är att barn placerade enligt lss är ett större ansvar och de har beslutat att x inte är lika komplicerat som ett handikappat barn... Vågar inte skriva ut för många detaljer...
Hur får ni högre omkostnadsdel, har sagt att det inte på långa vägar täcker upp men det säger att om jag inte exakt kan specificera vad som är ökad omkostnad så kommer det inte att hända, får nu lägsta omkostnaden (-barnbidraget), vet inte hur i h-vete jag ska specificera?!?

Är det ngn som fått xtra bidrag för julklappar?
Förlåt för många frågor men är förvirrad, brukar kunna vara stenhård och alltid varit duktig på att löneförhandling men jag lyckas verkligen INTE nu!!!
 
a&j sa:
Jag vet att det ligger hos oss, men jag är inte beredd att ge upp x, då jag faktiskt tror att de är så inkompetenta så att de skulle välja att placera x ngnstans där det var billigare :(
Motiveringen till att vi inte får högre är att barn placerade enligt lss är ett större ansvar och de har beslutat att x inte är lika komplicerat som ett handikappat barn... Vågar inte skriva ut för många detaljer...
Hur får ni högre omkostnadsdel, har sagt att det inte på långa vägar täcker upp men det säger att om jag inte exakt kan specificera vad som är ökad omkostnad så kommer det inte att hända, får nu lägsta omkostnaden (-barnbidraget), vet inte hur i h-vete jag ska specificera?!?

Är det ngn som fått xtra bidrag för julklappar?
Förlåt för många frågor men är förvirrad, brukar kunna vara stenhård och alltid varit duktig på att löneförhandling men jag lyckas verkligen INTE nu!!!

De utnyttjar er till max. Se till att få ett avtal nu. Arvode ska ni ha. Utredda eller inte. Omkostnadsdelen ska ni ha retroaktivt. Bland det värsta jag hört.
Omkostnad ska räcka till: Mat, hygien, slitage, veckopeng, hyra, telefonkort, busskort mm. Omkostnad 6000 kronor och arvode minst 11500 kronor.
 
SKL har gett ut ett cirkulär som heter 08:81 däri kan man läsa vad bland annat omkostnaden ska räcka till. Sen finns konsumentverkets "Koll på pengarna" som man kan använda som en liten mall.

Eftersom de ska köra den attityden så skulle jag (vet att det är jättejobbigt) skriva ner ALLT som barnet kostar/förbrukar för att få det konkret på papper som man kan ge till soc.

Vi fick höra när vi blev utredda av en kommun att det ska inte kosta att vara familjehem (eller jourhem heller för den delen)!

Lycka till!
 
Satte mig och skrev ner det vanligaste utgifterna per månad och insåg hur mkt det blev! Förstod nog inte själv hur mkt vi" lägger ut", fick förhöjd omkostnad, nu blir det möte ang arvode, trots att de sagt att vi inte kommer att få det med hänvisning till att det ärvtill för de "svårare" med missbruksproblematik, kriminalitet (eller fysiska funktionshinder)... Försöker förklara att x kanske hamnar där om x fortsätter att flyttas runt! Men som sagt det går verkligen inte in!!!
 
a&j sa:
Satte mig och skrev ner det vanligaste utgifterna per månad och insåg hur mkt det blev! Förstod nog inte själv hur mkt vi" lägger ut", fick förhöjd omkostnad, nu blir det möte ang arvode, trots att de sagt att vi inte kommer att få det med hänvisning till att det ärvtill för de "svårare" med missbruksproblematik, kriminalitet (eller fysiska funktionshinder)... Försöker förklara att x kanske hamnar där om x fortsätter att flyttas runt! Men som sagt det går verkligen inte in!!!

Bra att ni fick förhöjd omkostnad, det kostar mer än vad man tror. Ang arvodet så skulle jag tro att de syftar till texten som står på sid 7 i SKL´s cirkulär 08:81. Vårt jobb blev mätt efter de kriterierna, "det går inte att höja" hette det hela tiden trots att vi ansåg att det var tufft, men det är en annan historia :razz: .

Lycka till!
Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp