Ersättning till kontaktfamilj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej !

Jag bara undrar hur ersättningen ser ut till kontaktfamilj.
Vi fick nämligen frågan om vi ville bli kontaktfamilj till vår första placering som
flyttat hem till mamma. Det var mamman och :angel: som frågade.
Det skulle gälla en helg i månaden.
Tror ni att soc kräver eget rum vi det tillfället eller är det ok med soffan på kontoret.

ville bara vara lite förberedd om vi skulle bli uppringda av soc

Mammamoa
 
om du kollar på första sidan http://www.faco.nu/ och rullar ner till snabblänkar så står det ersättningar 2011. Klicka där och du hamnar då på SKL' s sida där du kan klicka på olíka cirkulär.

Kolla in nr 14 ( 10:72 Ersättningar till kontaktpersoner och kontaktfamiljer enligt SoL för år 2011 ) Där har du allt. Om du i övre delen klickar på PDF så är det lättare att läsa.

/Adal
 
När vi var kontaktfamilj hade vi inte eget rum åt barnen (syskon).
Det var OK med soc då.
Delade rum med en bio när de var en helg i månaden.
Vi köpte en våningssäng som löste problemet.
Bio hade översängen som sin, den undre + en madrass löste helgerna.
 
Tack Adal
för utförligt svar jag har varit inne och titta där nu.

Och även stort tack till dig Honey då vet jag lite mer om det skulle bli aktuellt
men fick höra på omvägar att :angel: har kommit till ett jourhem i går, så då blir säkert inte vi påtänkta för någon form av uppdrag.

ha det så gott

Mammamoa
 
Hej Gör mitt bästa!

Visst är det tragiskt, men det var inte soc som flyttade :angel: utan h*n valde själv.
Denna :angel: är alltid på väg någon annanstans är alldrig nöjd med det h*n har.
Trots det så hade vi tre fina år tillsammans och vi gjord allt vad vi kunde för :angel: .
Jag är inte säker på att det hade slutat så lyckligt även om :angel: bott kvar hos oss.
Men vi har fortfarande kontakt med både :angel: och :angel: mamma.
Kan bara hoppas att h*n kommer på rätt köl denna gång :cry:

Mammamoa
 
Eftersom jag inte fattade facos lista kanske någon som är smartare än mig, kan räkna ut hur mycket man skulle få för en 5 åring en helg i månaden. (inga konstigheter) med omkostnadsersättning.
 
familjekär sa:
Eftersom jag inte fattade facos lista kanske någon som är smartare än mig, kan räkna ut hur mycket man skulle få för en 5 åring en helg i månaden. (inga konstigheter) med omkostnadsersättning.

Nu har jag inte varit kontaktfamilj men försöker mig på att tolka SKL´s rekommendationer för ersättningar.

Så här ser tabellen ut för 0-12 år, omkostnadsersättning:

105 % av prisbasbeloppet 123 kr/dygn
150 % av prisbasbeloppet 176 kr/dygn

Om vistelsen är fredag till söndag räknas det som 2 ½ dygn.
Individuell bedömning måste göras utifrån vilka kostnader som kan komma i uppdraget.
Beloppen i tabellerna inkluderar inte höjningen av omkostnadsersättningen 130 kronor per månad och uppdragstagare utan läggs på den ordinarie omkostnadsersättningen.

Så här ser tabellen ut för 0-12 år, arvode:
Grundarvode 171 kr/dygn
Exempel på förhöjt arvode inklusive grundarvode 273 kr/dygn samt 384 kr/dygn

På lördagar, söndagar och helgdagar utgår dubbelt arvode. Om vistelsen är fredag till söndag räknas det som 2 ½ dygn. Individuell bedömning måste göras utifrån vilken arbetsinsats uppdraget kräver.


Om vi räknar på det lägsta för en helg

Omkostnad
61,50 (½dygn) + 123 + 123 = 307,50 (+ 130 kr ska läggas till, alla kommuner betalar dock inte ut dessa)

Arvode
85,50 (½dygn) + 171 (x2) + 171(x2) = 769,5 (- skatt)

Hoppas det gav nån klarhet i det hela.

Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp