Ersättning tvillingar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej,
Först lite bakgrund.
Vi har nu tackat ja till att för första gången bli kontaktfamilj och vi ska bli det till ett tvillingpar på ca 2 år. I veckan ska vi träffa socialen och diskutera villkor.

Vi undrar nu lite på om hur det fungerar med ekonomin när man har tvillingar/syskon? Känns så svårt att veta vad man kan "kräva". Eg så bryr vi oss inte om pengarna men en vagn hade ju underlättat mycket för oss och även för barnen. Och vi vill ju kunna ge barnen det som de "ska få" förutom tid och uppmärksamhet såklart! som kontaktbarn om man säger så.

Får man ersättning/ omkostnadsersättning som för ett barn då de kommer tillsammans och är hos oss samtidigt?

Är det någon som haft tvillingar som kontaktbarn och vilken ersättningsnivå har ni då haft?

Vet ni om man brukar få låna ex tvillingvagn och bilstolar, eller söka ersättning för att kunna köpa det?

Tacksam för svar

Hej :) två barn två ersättningar så har vi det dock syskon med 13 mån i mellan men ändå två barn som äter och behöver tillsyn. ;) lycka till.

Hade nära syskon som vi fick låna en dubbelkärra till av soc. Föräldern hade själv bilbarnstolar som vi flyttade över t vår bil. Idag hade jag nog kanske frågat efter det med, men att flytta över stolarna funkade. Men era smås föräldrar kanske inte äger bilbarnstolar

Givetvis allt x 2, det är ju två små :angel: :angel: det handlar om.
Om inte föräldrarna eller soc har att låna ut så är ju frågan hur det är tänkt att lösas?
Om inte, så skulle jag begära ersättning så att ni kan "röra er" när ni har dom hos er.

vad kul, lycka till!

Vi krävde bilstolar med motiveringen att stå 50 minuter på en parkering i 50 cm snö !! Eller ösregn nej tack !!! Inga problem köpte en dubbel vagn på blocket för billig peng inga problem lika så sängar alla barn skall kunna ha en egen säng om det finns plats.

Lycka till :)

Tack för snabba svar! Då ska vi se till att vi får ersättning för båda två och sen får vi hoppas soc är medgörliga vad det gäller vagn och bilstolar annars så tänker vi att vi löser det via typ blocket. Vi glädjer oss verkligen, både min man och jag har erfarenhet av tvillingar sen tidigare och vet hur fantastiskt (och jobbigt :wink: ) det kan vara, hoppas bara att de små kommer trivas här hos oss.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp