Ersättning vid dubbeldiagnos?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
:claphappy: :claphappy: Tänk vad glad jag blev när jag hittade det här forumet.
Är helt ny som familjehem och har fått förfrågning att ta en kille på 8 år. Killen har ADHD plus annan diagnos. Tal och rörelsesvårigheter. Någon som vet vad den totala ersättningen kan bli? Först pratades det om kanske högsta sedan blev det 5-6 tusen lägre. Fick en känsla av att själva placeringen skulle gå så fort att vi inte riktigt skulle kunna diskutera vad vi skulle få. Att ha ett familjehem har jag velat väldigt länge, men jag tänker inte jobba gratis. Och jag har läst flera inlägg och förstått att det är till att stå på sig innan placeringen är gjord.
Fler än jag som haft känslan av att man nästan inte får fråga vad man ska få betalt?

Hälsningar Tingeling
 
askunge sa:
En stilla fråga. Hur stor roll spelar pengarna in?

Vi ska inte ha en diskussion kring hurvida man som familjehem ska ha ersättning för sitt uppdrag eller inte. Att man frågar i ett forum vilken ersättning man kan begära beror på att många kommuner betalar så liten ersättning att man som familjehem tillslut går på knäna, eftersom dessa barn kostar mer och framförallt kräver massor av tid, energi och engagemang.
Genom forumet kan man kommunicera med andra som redan har barn med olika diagonser och vad de får för ersättning och hjälp med barnet från bl.a. kommuen.

Vi ska hålla oss enbart till trådskaparens frågor i denna tråd. Tack.

Hälsningar
Anne Aronsson
familjehemmet.se
 
Jag kan förklara mig lite tydligare. Träffade först en handläggare i detta ärende, hon gick på semester och vi fick träffa en annan handläggare. Denna handläggare började prata om en ersättning som var nästan 5000:- lägre än det vi förut fått höra. Jag blev både förvånade och arg att det tom inom samma kommun, i samma ärende kan skilja så mycket. Och för mig är det väldigt mycket pengar. Jag har tagit studielån och studerat i 2 år, för att lära mig så mycket som möjligt så jag kan göra ett bra jobb. Jag brinner verkligen för att jobba med detta och vill göra ett så bra jobb som det är möjligt, MEN inte till vilket pris som helst. Jag tycker att man som familjehem ska vara stolt över vad man gör och inte behöva skämmas över att fråga vad man får för ersättning.
Kram Tingeling
 
Tingeling sa:
Jag kan förklara mig lite tydligare. Träffade först en handläggare i detta ärende, hon gick på semester och vi fick träffa en annan handläggare. Denna handläggare började prata om en ersättning som var nästan 5000:- lägre än det vi förut fått höra. Jag blev både förvånade och arg att det tom inom samma kommun, i samma ärende kan skilja så mycket. Och för mig är det väldigt mycket pengar. Jag har tagit studielån och studerat i 2 år, för att lära mig så mycket som möjligt så jag kan göra ett bra jobb. Jag brinner verkligen för att jobba med detta och vill göra ett så bra jobb som det är möjligt, MEN inte till vilket pris som helst. Jag tycker att man som familjehem ska vara stolt över vad man gör och inte behöva skämmas över att fråga vad man får för ersättning.
Kram Tingeling

Bra "Tingeling", jag tycker du har helt rätt inställning.
Jag tycker absolut att du ska ha kommunförbundets högsta arvode, mindre ska du inte gå med på :D
Personligen tycker jag du ska ha högsta omkostnaden också..... har själv haft jourbarn i den åldern med samma diagnos...... och det blev dyrt!!!! Tapeterna åkte bokstavligen ner från väggarna och så mycket slitage och förstörda saker har jag aldrig haft......
Tycker du ska stå på dig dig till 100%, så lätt är det inte för kommunerna att hitta familjer, så antingen får dom gå med på kraven eller strunta i det. :claphappy:

Lycka till och håll oss gärna uppdaterade.
 
Har försökt prata med min handläggarkvinna idag, åskan gick så jag trodde taket skulle lyfta så hon fick maila mig istället. Så jag har nu kunnat läsa mailet, jag ska få högsta på både arvode och omkostnadsersättningen :banan: Så det känns som om jag lyckats framföra mina åsikter. Känns som om jag fått en bra handläggare, bara att hoppas att hon inte bränner ut sig. Ska ringa och kolla så jag fattat allt rätt imorgon, ska träffa bioföräldrarna på fredag. Handläggaren sa ivarjefall (innan det bröts) att om det visade sig vara mer jobb en hon trodde skulle vi söka i ....nämnden att få högre. Är det något som vi ska se till står i avtalet eller brukar det funka? Efter att ha lästa allt vad jag orkat på forumet så får jag känslan av att man ska se till att allt är solklart innan man skriver på avtalet och har barnet hos sig?

Är ivarjefall jätteglad att jag har en bra kvinna som handläggare och att jag snart ska få mitt första uppdrag, det känns jättespännande :rollhappy:

Kram Tingeling
 
Jag har ett råd som jag gärna vill dela med mig av. Be din handläggare om att ni bägge två ska få gå hemma en första tid.
Vi två går hemma, förvisso har vi ett syskonpar, men bägge barnen behöver verkligen knyta an till oss bägge två och vi till dem. För vår del var det inte alls svårt att få igenom, min man har förvisso semester också att ta ut i en del av ledigheten så man kan säga att vi gick halva vägen var. Vår handläggare har ändå flaggat för en fortsatt hemgång.
Jag får arvodena för bägge barnen + förlorad inkomsters. medan min man får enbart sin förlorade inkomstersättning.
Det är värt så himla mycket och tack säger jag för att vi har en jättebra socialtjänst! Dem finns faktiskt! Jag lovar!

Lycka till med din lilla!
 
Tack för tipset!
Det är ju inte sååå lång tid kvar till skolan börjar, så det är nog bra att lära känna varandra så bra som möjligt innan allvaret börjar igen :razz:

Sköt om Er och ha det bra i sommarvärmen!
Återkommer säkert med flera frågor bara jag fått placeringen.

Kram Tingeling
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp