ersättning vid umgänge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vår kommun uppger att det ingår i vårt uppdrag att medverka i umgänget och därför får vi inget arvode kring detta. (framgår ej från kontraktet) Vi har aldrig tidigare inte begärt något i andra uppdrag från andra kommuner men detta är ett VÄLDIGT speciellt fall.
Min fråga gäller endast om någon har läst någonstans om att vi ska få/inte ska få ersättning när vi kör och medverkar i umgänget? (förutom milersättning och förlorad inkomst) Känner att det är ett generellt tyckande från soc, "Så brukar det alltid vara" . Vill få fram ren fakta. Kommunen uppger att de följer skl:s föreskrifter men jag har inte hittat något om detta där. :roll:

Kramar till er alla där ute!
Karin
 
Hej!

I våra kontrakt ingår medverkan i umgänge. Vi är tjänstlediga och har inlagt lönebortfall för de dagarna.

Tre
 
Har haft umgängen på 2-30 mils avstånd.
Har alltid varit inskrivet som "medverka till umgänge" och inte genererat någon extra ersättning utöver det du skrivit.

Vissa umgängen (bio) har varit under mycket speciella omständigheter.........
 
Det måste väl bero på vad det är för speciella omständigheter som om man behöver övernattning eller liknande. Kan du kanske förklara så man förstår dessa speciella omständigheter?

I och med att jag läser att du får både milersättning och förlorad inkomst tycker jag det verkar rimligt.
 
Det jag vill veta är var det står att soc kan säga att det ingår i vårt uppdrag om det inte framkommer någonstans.
Finns det någon paragraf? något från socialstyrelsen?

Är det så att vi familjehem gör saker som egentligen inte är vår uppgift? ... Att någonstans har det blivit vår uppgift på grund av att vi har tagit åt oss det?
 
Hej!

Familjehemsvård för mig är att, se till att barnen har en så bra kontakt med sina bios, som det bara går.
Vi lånar barnet/n den tid som föräldrar har det behovet, jag tycker att det liksom tillhör uppdraget.
Det man kan begära är extra milersättning om det blir långa sträckor, vissa kommuner har det i sitt tillägg vad omkostnaden innebär.
Lika gärna som föräldrar kommer hem till oss, så ska vi åka hem till dem om det är möjligt, för att samarbetet fungerar bäst.
Familjehemsvård finns det inga rätt eller fel.
Men vi får aldrig glömma bort att vi lånar dessa barn, tills föräldrarna kan ta över igen och det är vår skyldighet att samverka för.
Jag har haft föräldrar, syskon boende hos oss, men då har vi fått extra omkostnadstillägg för tex en helg, där vi har tillsammans kunnat gjort något skoj.
Om du är osäker på ditt uppdrag, säg att du vill ha en arbetsbeskrivning vad det innebär att ta emot ett barn, det borde Du och din kommun komma överens om.
Men vi får aldrig glömma bort att vi har baren till låns och att målsättningen är att barnen ska flytta hem igen.
 
Hej Karin 70!
I avtalet och genomförandeplanen ska det stå vad som ingår i uppdraget. Jag har nog inte läst någon sådan text som du frågar om... Däremot om det är tex krävande umgängen eller att man har övervakade umgängen så kan det vara en grund till ett högre arvode.

Sara
 
Hej

Jag får extra ersättning för resekostnader i samband med umgänge, och jag får också ersättning för inträden mm som vi gör på umgängena för att bioföräldrarna ev kanske inte har pengar. Fast jag har än så länge inte begärt några pengar för det, men visst känns det lite trögt att jag betalar bios fika/mat och inträde när vi träffas... Fast som sagt jag får ersättning för det om jag vill...

Jag vet ett familjehem som t.o.m lämnar in kvitton för fika dom köpt till umgängen i hemmet och dom får tillbaka vartenda öre.. Där går gränsen tycker jag personligen, det är ju upp till mig om jag vill bjuda på Mariekex eller semlor. :angel

Ester
 
Jag brukar själv ta upp frågan kring umgänge. INNAN kontrakt skrivs. Då berättar VI vad vi kan erbjuda och vad vi absolut inte kan gå med på. Det är bra att få med i kontraktet.
 
Kan hålla med att medverka i umgänge ska ingå i "jobbet".
Var går då smärtgränsen, hur många timmar och hur ofta? 2 timmar körning med 2 timmar umgänge i månaden eller kan det vara 8 timmars körning 4 timmars umgänge varje vecka. Hur mycket ska vara för att det ska bli tal om arvode vid umgänge?
//Karin
 
Var smärtgränsen går är ju individuellt för varje person/familj.
Men arvode har du ju redan?
Menar du att du ska ha extra betalt för att göra det som ingår i uppdraget
Vi har kört 1,5h för umgänge 7 h var tredje helg.
Vi har kört 2,5 h för umgänge 8 h en gång i månaden.
Vi har kört som ovan varannan helg en period.
Men DÄR gick vår gräns, där sa vi ifrån och bio fick komma till vår stad istället.
Kan tillägga att det handlat om barn i mellanstadieålder.

Förstår inte riktigt att du vill ha extra betalt?
Eller har jag missuppfattat det?
 
Förstår inte hur du menar, Karin. Du måste väl rimligtvis ha ett arvode, det är ju din "lön". Kan tänka mig att omkostnadsdelen ligger något högre just för att täcka resor o dyligt. Så är det för oss i alla fall.
 
Hej igen.

i början när vi hade vår plac. så åkte vi till :angel: hemort. 2 timmars resväg enkel väg, 2 timmar umgänge och så hem igen. Min man tog ledigt från sitt jobb flera ggr, eftersom det var svårt att åka ensam med ett väldigt uppe i varv barn. Han fick dock inte betalt, så här i efterhand kan jag inte fatta att vi gick med på det :? det blev ju dyra heldagar med mat ute mm.
Det är ju inte bara umg, det är bup besök, utv.samtal, soc.hembesök mm. Och min kära man tar ledigt nästan varje gång, men betalt får han inte. Vi får en fast bilersättning varje månad, men det är inte varje månad det går ihop. han tar även ledigt en em/vecka för att kunna avlasta mig och för att få mer tid med vår :angel: också utan extra ersättning.

Men soc. har inget emot att betala bioföräldrarnas utlägg i samband med våra umg. (som jag betalar) Det äts och handlas för glatta livet. Och inträden till olika aktiviteter runt om i vårt land är inte billigt.
Om vi någonsin får ett barn till, så ska allt sånt skrivas in direkt, jag tycker det känns som om jag tigger pengar när jag ber om pengar för mina utlägg. Dom frågar ju aldrig självmant...

/ Ester
 
Tar ni ledigt från jobbet för umgängets skull ska ni givetvis begära ersättning.
Men det är en faktisk omkostnad, inte arvode.
Har soc godkänt att ni lägger ut ALLT vi umgängena?
DET var generöst.
Och i det fallet är det också utlägg, alltså inget tiggeri!
Så har vi också alltid gjort, ingen som "frågar" efter utläggen, utan vi har skickat in i efterhand.
Nästa gång ni skickar in kvitton, skriv ner hur mycket ni förlorat i ordinarie inkomst och begär lbe!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp