Ersättning::

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Eftersom jag är ny här och inget vet :?
Våran placering är inte klar än men vad ligger ersättningarna på för ett
barn utan särskilda behov i 6-års åldern??
Totala summan efterskatt alltså både omkostnad och ersättning.
Förstår ju att det är vida skillnader med ersättningarna familjer och kommuner emellan men det vore intressant att få nån hum om hur ersättningarna ser ut..
Mvh.Anna. :oops:
 
Hej Anna P!
Till att börja med beror det på om det är via organisation eller direkt genom soc ni ska ha placeringen. Vårdtyngden är ju oftast tyngre när en org är inblandad. Man får (av egen erfaraenhet) mer betalt genom org än soc.
Ersättningen skiljer sig även om man ska vara hemma på heltid eller om man ska fortsätta att arbeta utanför hemmet under placeringstiden.
Är det via soc, så följer dem ju de normer som finns. Jag tycker personligen att vi familjehem ska strida för bättre ersättning, då det kostar massor att ta emot och vårda ett barn i sitt hem. Man blir ju dock lite mesig när det är tal om pengar..man är ju inte familjehem för dess skull.., men som sagt, det ska inte kosta oss något att ta emot ett barn, för det har man inte råd med. Men när det är dags att diskutera arvode, så stå på er att åtminstonne få det högsta! Och det innan ni skriver papper och det blir placering.

Är det er första plac?
 
Hej! Och tack för svar :D
Ja det är våran första placering så man är ju glada för alla tips man får.

Mvh.Anna
 
via org

Vi är med en org
före skatt
14550 per barn ersättning (ålder spelar ingen roll)(ca. 10500 efter skatt)
6650 omkostnad

Eftersom både min man og jag har annan heltid arbetet vi betelar en hel del skatt
 
Ingår inte

omkostand ingår inte i den 14550,
vi är jätte nöjd med dem, kan ringa de 24 timmar om dag, jätte bra stöd och både vi barnen och kommunen trivs med de. Barnen som vi har genom de har ingen särskild behov eller handicap
 
Vilken organisation är det? Jag tycker det lät som mycket pengar.

Hur vanligt är det att man får den lägsta rekommenderade ersättningen?
 
I den org som vi har uppdrag från får vi 900:- i arvode per dag samt 250:- i omk. Då har vi uppdrag som kraftigt förstärkt familjehem så våra placeringar har ju en hel del problematik.
 
Tänk att det kan skilja så mycket i både arvode och omkostnader från olika uppdragsgivare. Vi får 4271kr i arvode och 3475kr i omkostnad.
Jag tycker att det är lite, omkostnaderna täcker ju inte alla utgifter man har. Vi får inget extra för resor vid tex umgänge, vi har inte fått något extra någon gång.
 
..man måste ha skinn på näsan...

...när det kommer till ekonomi(tyvärr)...Vid vår första placering för ca 4 år sedan tackade vi och tog emot den lägsta ersättningen, samt lägsta omkostnaden...Man körde 12 mil tur och retur till mamma/barn kontakten och fick inte ett öre extra...inte heller när det kom till semestrar..det ingår tydligen i omkostnadsersättningen heter det...
Då som nu valde jag bort arbetslivet och vid vår nuvarande placering var jag betydligt tuffare! (När barnet flyttade hade jag ju ingen inkomst och fick inte stämpla, valde att inte ta ngn ny placering på ett tag för det var väldigt uppslitande, det var tufft!)

Jag begärde 8095 samt 125% av basbeloppet när det kom till omkostnadsersättningen...HU! Allderles för mycket, tyckte soc. tills jag räknade ut min timlön innan skatt 24h 7dagar i veckan och lite fint frågade henne om hennes timlön, samt att hon dock är ledig från sitt arbete 2 dagar per vecka, erhåller pension,semesterersättning samt sjukpenning när hon blev dålig....Hon som jag har ju valt att arbeta med barn och är då min timlön så mycket mer...(16:98/timme) än hennes? :evil: Sååå elak jag kände mig just då, men nu har jag det jag anser mig behöva och är faktiskt nöjd! [/i]
Lycka till!!!
Många kramar
 
Härligt att du lyckades höja ditt arvode!
Jag ska strida för en höjning, det kan ju inte vara meningen att man ska gå back nästan varje månad. Det rimmar väldigt illa. Vi åker på vattengympa, Bup, hab mm, många mil varje vecka blir det. Barnet ska börja på dagis till hösten och den avgiften ska också täckas av omkostnaden.
Synd bara att man måste gnälla och tjata för att soc ska lyssna, de verkar inte ta oss på allvar.
 
så olika...

Vi har ett placerat barn med syskon i annan familj. Fastän att jag kan tycka att vi har mer arbete med vårt placerade barn (BUP, skolarbete, rättegångar) och som dessutom är äldre än syskonet så skiljer det ca 5 000 kr i arvode. Detta genom att andra familjen förmedlats via organisation. Vi har väldigt litet tidsmässigt stöd medan organisationsfamiljen har tillgång till hjälp 24 timmar om dygnet samt att de aldrig behöver diskutera direkt med soc. om t ex ekonomin. Allt sköts via organisationen som också har kontinuerlig kontakt med soc där de följer upp vårdplanen var tredje-fjärde månad.
Ibland tänker jag att man var dum som inte anmält sig till en organisation istället. Inte egentligen för pengarna i sig utan mer för att slippa känna sig "lurad". Det tar mycket energi att ha dessa ekonomiska diskussioner som också känns lite skamliga - samtidigt som man förstår att de barn som placeras av organisation måste kosta multum för kommunerna. Och vi som måste diskutera till leda varje liten småsumma...nej, oftast känner man att det är inte värt energiförlusten... Svårigheterna som uppkommer med vårt barn står vi ganska ensamma inför och agerar bara efter vårt bondförnuft och hoppas på att vi gör rätt.
Jag tror att vi är rätt billiga och kräver lite arbete för sociala. Behändigt folk med andra ord! (och/eller kanske korkade?!)
 
ekonomi

Det känns väldigt rörigt det här med ekonomin, men visst verkar det bättre med en organisation. Vi har en storätande tonårskille med ADHD och för det har vi arvode med cirka 5 500 kr per månad. I omkostnadsersättning har vi cirka 3 700 kr plus studiebidraget (som går till kläder m m) och dessa pengar går åt, mest till maten som är en stor kostnad sen försöker vi spara till semesterresor m m. Men, men man gör det inte för pengarnas skull men vill inte heller ta av sina egna inkomster!
 
Efter alla år som vi har haft barn, så har vi lärt oss att det gäller att rätt summa ersättning ska förhandlas innan placeringen,
Vi har av erfarenhet kunskap om att soc. inte vet så mycket om sina placerade barn så det kan bli många "tunga" överraskningar.
Och då är det tji att få mer betalt.....
Vårt barn som kom till oss fick vi upptäcka själva att h-n var utvecklingsstörd och har svår epilepsi, ingen info om det inte...
Men med facit i hand så får vi inte (kan inte??) utnyttja LSS lagen och ingen extra vårdbidragsersättning???
Så mitt tips är; Var en tuff förhandlare innan barnen blir placerad

Vi får lära oss av varandra och det är väl tur det :P
Kramizar
 
Vi får alla extra utgifter såsom barnoms.avg, fritidsaktiviteter o utrustning för aktivitete, kontakt/besök av föräldrar/soc.förv m.fl, medicinkostnader, ev glasögon utöver vanliga omkostnadsersättningen. Det är ju ex. stört omöjligt vid en nyplacering kunna veta, om man får merkostnader för ex glasögon senare när barnet bott en tid o man märker problemen. Kan ni inte få göra ett prel. avtal som ev. justeras efter några månader, då man verkligen ser vilka kostnader det blir när man tar emot ett nytt barn i familjen. Pengar till semesterresor kan också läggas in i den fasta omkostnadsersättningen som sedan sparas till kommande semester alternativt som i vårt fall då vi är jourfamilj med 4 placeringar och vi aldrig vet i förväg vilka eller hur många barn vi har under semestertid, så har vi fått ca 3000 kr extra per barn att göra något för under sommarlov. Jag vet att det kan se väldigt olika ut i olika kommuner vad det gäller arvode o omkostnad och mitt råd är också, att stå på er och var tuffa när avtalen ska skrivas.
 
Beslutångest!!

Hej! Har läst allt klokt ni skrivit, kan inte förstå hur ersättningarna kan vara så olika! Fick själv ett kontrakt i min hand med 120:- - skatt/v för ca 10 tim insats per vecka som kontaktfamilj.
,Vår familj brinner för att hjälpa, men finns det inte någon lägsta gräns? Jag kände mig kränkt flera dagar.
Nu behöver jag peppning inför förhandling som famhem,funderar också på att kontakta någon org. Någon som kan lämna nåt bra tips på dito.
Jag ser fram emot svar, trevlig helg!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp