Ersättning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Efter att ha suttit och läst runt här, så inser man ju hur lätt det är att man går på snacket från soc. eller organisationen som man blir anlitad av.

Vi har tidigare haft vuxna placeringar, men fick nu en tonårstjej akut jourplacerad över sommaren. De vill ha en uppväxt placering, men tjejen vill inte vara så långt hemmifrån som hon är nu.... men vi skulle "känna" hur allt funkar och ta ett beslut senare.

Omkostnaden ligger precis under 3000kr. Där ska fickpeng, mobil, kläder, nöjen och mat ingå.
Arvodet är lite över 6000kr. När jag har kikat i tabellerna så ser jag ju att det är lågt!!!! Vad är era reaktioner? Vad är normalt för en tonåring? Hur mycket har ni haft? jag vet att det spelar in hur krävande placeringen är...
Vi har som sagt haft vuxna innan och då har omkostnaden legat på 200kr/dag och arvodet på 320kr/dag, så det är ju en stor skillnad!
Man känner sig så girig när man sitter och diskuterar pengar... men man vill ju inte gå back och med denna usla omkostnadsersättning kan vi inte göra det "utflykter" och aktiviteter vi brukar...
 
akut jourplacerad = högsta arvode samt omkostnad som lägst, är min åsikt!

Sen kan man alltid diskutera "lätta" placeringar, men i detta skede så är det en akutplacering och då SKA man ha högre ersättning! (Det är lätt att gå ersättningssnacket, pengar är ju tabu att prata om, lärt mig den hårda vägen 8) )

Lycka till!

Sara
 
Ojoj, det låter jättedåligt. Vi fick ett barn väldigt akut också och jag sa 20.000/månad och det sa sos ja till direkt. Har lägsta omkostnad.
Högsta arvodet låter mer rimlgit för er del.
 
Hej, jag är ny här på forumet och som familjehem.

Jag och min man skall få en liten på knappa 5 år med anknytningsproblematik samt språksvårigheter(kan knappt svenska vad jag förstår), modern är borta (?) och liten har varit hos olika människor nu LVU och akutplacerad. Det fungerar ej bra och nu vill soc. att liten kommer så snabbt som möjligt (vi blev godkända och fick erbjudandet om liten vid samma tidpunkt förra veckan). Löneersättning utgår (dock ej upp till hela lönen då de hade ett maxtak?) och nu skall vi i slutet av veckan diskutera ersättning.. Liten behöver stort stöd och engagemang för att kunna utvecklas emotionellt och språkligt, är väldigt understimulerad och har ett "eget språk" r.t. detta, pratar sin mors modersmål något( liten är svensk medborgare men ej mamman). Nu har jag en undran till alla er erfarna familjehem. Vad skall vi begära i omkostnad & arvode, liten är under utredning hos barnpsykiatrin och vi kommer att vara med där ca 2 ggr/månaden (vilket ju resulterar i utebliven lön för maken då vi båda är med). Kan tillägga att det förmodas bli en uppväxtplacering. Liten har ingenting med sig och vi måste göra om rummet till barnrum med allt vad det innebär i möbler, kläder leksaker etc.. Det verkar ju som de flesta här på forumet har stor koll så jag hoppas på lite hjälp :smirk:
 
Nika sa:
Ojoj, det låter jättedåligt. Vi fick ett barn väldigt akut också och jag sa 20.000/månad och det sa sos ja till direkt. Har lägsta omkostnad.
Högsta arvodet låter mer rimlgit för er del.

:x Jo, det var ju en viss skillnad det!
Fasen att man ska vara så mesig. Men vi ska ha ett möte på fredag, och då ska de nog få se lite siffror!!!
 
töisen sa:
Hej, jag är ny här på forumet och som familjehem.

Jag och min man skall få en liten på knappa 5 år med anknytningsproblematik samt språksvårigheter(kan knappt svenska vad jag förstår), modern är borta (?) och liten har varit hos olika människor nu LVU och akutplacerad. Det fungerar ej bra och nu vill soc. att liten kommer så snabbt som möjligt (vi blev godkända och fick erbjudandet om liten vid samma tidpunkt förra veckan). Löneersättning utgår (dock ej upp till hela lönen då de hade ett maxtak?) och nu skall vi i slutet av veckan diskutera ersättning.. Liten behöver stort stöd och engagemang för att kunna utvecklas emotionellt och språkligt, är väldigt understimulerad och har ett "eget språk" r.t. detta, pratar sin mors modersmål något( liten är svensk medborgare men ej mamman). Nu har jag en undran till alla er erfarna familjehem. Vad skall vi begära i omkostnad & arvode, liten är under utredning hos barnpsykiatrin och vi kommer att vara med där ca 2 ggr/månaden (vilket ju resulterar i utebliven lön för maken då vi båda är med). Kan tillägga att det förmodas bli en uppväxtplacering. Liten har ingenting med sig och vi måste göra om rummet till barnrum med allt vad det innebär i möbler, kläder leksaker etc.. Det verkar ju som de flesta här på forumet har stor koll så jag hoppas på lite hjälp :smirk:

Om jag var du skulle jag föreslå att ta upp arvodet till diskussion 3-4 månader in på placeringen. Då kan ni under tiden föra lite bok över hur mycket tid, energi och pengar som går. Då kan diskussionen bli saklig och faktabaserad.

Spontant låter det ju som ett fall för högsta arvode, men som du har förstått av diskussionerna här går en del soc inte alls med på sånt till att börja med, för uppdragen är ju sååå lätta och ni kommer att få sååå bra stöd från barnpsykiatrin... :roll: Men om ni då har satt ett datum för ny diskussion, och ni den gången lugnt och tydligt kan visa på er insats, ja då HJÄLPER ni familjehemssekreteraren för då får han/hon ett finfint underlag att visa sin chef. Och då kan det gå mycket lättare!

De gånger jag har begärt ändrad beräkning av arvodet har jag gjort just så. Ringt och sagt "nu har jag märkt att jag får avstå från x, y och z för placeringen tar tid på de här och de här och de här sätten ... ska jag skriva ihop lite om det, så kan vi höras nästa vecka och fundera på vilket arvode som är bäst då?"
 
Tack för råden Deanna :razz: ska ta med dem imorgon när vi ska prata ekonomi & även få reda på lite mer om liten..spännande värre :wink:
 
Deanna sa:
töisen sa:
Hej, jag är ny här på forumet och som familjehem.

Jag och min man skall få en liten på knappa 5 år med anknytningsproblematik samt språksvårigheter(kan knappt svenska vad jag förstår), modern är borta (?) och liten har varit hos olika människor nu LVU och akutplacerad. Det fungerar ej bra och nu vill soc. att liten kommer så snabbt som möjligt (vi blev godkända och fick erbjudandet om liten vid samma tidpunkt förra veckan). Löneersättning utgår (dock ej upp till hela lönen då de hade ett maxtak?) och nu skall vi i slutet av veckan diskutera ersättning.. Liten behöver stort stöd och engagemang för att kunna utvecklas emotionellt och språkligt, är väldigt understimulerad och har ett "eget språk" r.t. detta, pratar sin mors modersmål något( liten är svensk medborgare men ej mamman). Nu har jag en undran till alla er erfarna familjehem. Vad skall vi begära i omkostnad & arvode, liten är under utredning hos barnpsykiatrin och vi kommer att vara med där ca 2 ggr/månaden (vilket ju resulterar i utebliven lön för maken då vi båda är med). Kan tillägga att det förmodas bli en uppväxtplacering. Liten har ingenting med sig och vi måste göra om rummet till barnrum med allt vad det innebär i möbler, kläder leksaker etc.. Det verkar ju som de flesta här på forumet har stor koll så jag hoppas på lite hjälp :smirk:

Om jag var du skulle jag föreslå att ta upp arvodet till diskussion 3-4 månader in på placeringen. Då kan ni under tiden föra lite bok över hur mycket tid, energi och pengar som går. Då kan diskussionen bli saklig och faktabaserad.

Spontant låter det ju som ett fall för högsta arvode, men som du har förstått av diskussionerna här går en del soc inte alls med på sånt till att börja med, för uppdragen är ju sååå lätta och ni kommer att få sååå bra stöd från barnpsykiatrin... :roll: Men om ni då har satt ett datum för ny diskussion, och ni den gången lugnt och tydligt kan visa på er insats, ja då HJÄLPER ni familjehemssekreteraren för då får han/hon ett finfint underlag att visa sin chef. Och då kan det gå mycket lättare!

De gånger jag har begärt ändrad beräkning av arvodet har jag gjort just så. Ringt och sagt "nu har jag märkt att jag får avstå från x, y och z för placeringen tar tid på de här och de här och de här sätten ... ska jag skriva ihop lite om det, så kan vi höras nästa vecka och fundera på vilket arvode som är bäst då?"

Vi försökte få ändrat arvode efter att vi upptäckt vidden av uppdraget. " Nej, det går inte, det är redan förhandlat till denna summa och går inte att ändra" var svaret vi fick ! Inför nästa uppdrag kommer vi därför gå ut stenhårt med ett högre krav från början, oavsett placering. Detta gäller genom en organisation dock.
 
Kråkan sa:
Vi försökte få ändrat arvode efter att vi upptäckt vidden av uppdraget. " Nej, det går inte, det är redan förhandlat till denna summa och går inte att ändra" var svaret vi fick ! Inför nästa uppdrag kommer vi därför gå ut stenhårt med ett högre krav från början, oavsett placering. Detta gäller genom en organisation dock.


Shit. Snacka om att utnyttja era ansvarskänslor för barnet! Vansinnesargument helt enkelt. Oh, jag skulle ha blivit rasande.

Det jag menade var att man bestämmer i början att man har en ny förhandling efter några månader. Då undviker man förhoppningsvis den sits som Kråkan hamnade i.
 
Tack för tipsen. Kontrakt är skrivet, kom i kolumn 2 (vad nu det innebär) omförhandling om 4 månader. Hade inte ens tänkt på detta så tack! :D
 
TÖISEN: Bara en undran: är det verkligen så att er placering är svensk medborgare??? Soc sa att vårt barn var det - men ej bio-men det visade sig att barnet hade samma medborgarskap som far. Det har ställt till stor oreda då vi har problem med att få ut bl a pass....och att vi inte ens kan åka utanför Sveriges gränser- inte ens till Norge och Sverige. Ville bara göra deg observant på detta!!!
 
Hej
Lill*n är svensk medborgare;) tyvärr har det visat sig att "föräldrarna" ej var biologiska (dna utredn.) Vi har fått passet oxå då skrutt har mkt mediciner som "mamman" innan sålt, nu trappar vi dock av & fasar ut. Skönt! Så härligt med detta forum där människor bryr sig om varandras väl & ve, stöttar & ger råd. Tack :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp