ersättning?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en liten fråga?Vad ska egentligen arvodet och omkostnaden täcka?Vi är familjehem åt 3 barn och betalar allt som deras ridning;dans nöjen ja allt precis som för våra egna barn.Vi skäms för att fråga soc.vad som gäller och de har heller aldrig tatt upp det!Vill inte verka giriga eller så men när vi har betalat allt blir det inte många kronor kvar att leva för.Känns också som om vi är väldigt underbetalda när vi jämför med andra!
 
Arvodet är ju den del som du får för uppdraget, alltså din "lön", och det ska ju egentligen inte gå till omkostnader. Men tyvärr så har jag också själv varit i sån situation att kostnaderna var högre än omkostnadsersättningen och jag fick ta en rejäl bit ur arvodet. Mer än hälften, kan jag säja. Men så ska det inte vara. Omkostnadsdelen ska ju gå till mat, kläder, hobbies, nöjen, veckopeng, idrottsgrejer osv. En del ska gå till semester, tror det är 300 kr/månad.
Omkostnadsersättningen täcker ju inte lyx eller saker utöver normal levnadsstandard så det får man nog betala ur egen ficka, om det är det man väljer. Men ridning tror jag att de betalar, är för mig att jag har hört det. Dans är ju också en självklar del som ska gå på omkostnadsdelen. Prata med kommunen. Skriv upp alla utgifter och visa upp. Kanske kan ni få högre omkostnad. Men det kan vara svårt, beror nog på vilken kommun man har.
 
Ridning ÄR dyrt och det ska soc betala utöver. Skäms inte för å lägga fram vad det kostar, dem skäms inte för å ge oss låga arvoden....
 
Undrar åxå hur ni andra har gjort med bil?jag påpekade att vi va tvungna att ha en bil till då det blev 7 barn på en bil!Då fick vi ta ett billån för att köpa en bil till för det kunde inte soc hjälpa till med...det blir ju även dubbla pengar i bensin hela tiden då vi får använda 2 bilar hela tiden när vi ska iväg(vilket är varje dag till dagis;skola osv)
 
"Mina kommuner" har alltid betalat ridning och dans utöver.
Dyra hobbyn, mediciner, glasögon SKA gå utöver!!

Kräv mer, högsta kommunförbundets rekommendaationer SKA ni ha inget snack, annars går man back.
ALLA måste säga stopp nu, för det fungerar inte annars.

Sen tycker dom det är konstigt att det saknas familjehem :? hm...

Jag har slutat vara snäll, vi kräver numera och ställer krav....
 
1000kr i bilbidrag har vi alltid fått. Vi var tvugna å byta bil och självklart får soc stå för en del av det!!!
 
hmmm måste förtydliga mig lite... 1000kr i månaden men det var för en 7 sitsig bil. Milersättning vid resor för barnet ex umgängen, hab, bup osv..
 
jag tog upp idag att vi ville ha lite hjälp med tex bensinen och att kunna köpa en våningssäng till....hon tittade på mig som om jag va tappad från månen :? Jag sa som det va att jag gärna ville veta vad de ska stå för och att vi ville veta vad som ingick i omkostnaden.Alla får lika mkt i ersättning var svaret och det fanns inga speciella listor på vad som skulle ingå,utan allt runtom barnen helt enkelt!Längre än så kom vi inte...kan väl säga att det kändes sådär....
 
Hej! Här är ett barn placerat o jag ahr lägsta arvodet o omkostnad. I tillägg betalar soc barnomsorg, barnets ridning o de säkerhetsattiraljer som behövs till det, sjukresor (egenavgiften- vi har långa resor) , mediciner- receptbelagda, o resor till o från umgängen samt resor till möten med soc o biosar.

Jag tänker att vanliga utgifter som biobesök o familjegympaavgifter (mindre summor) o det där extra som man köper o betalar för dessa små ska ingå i omkostnaden- men att dyrare saker ska soc stå för. Som t ex att jag fick ersatt hotellrum o inträde i somras samt o att barnet fick en ny cykel. SÅnt ska soc stå för- sånt som innebär stora utgifter o som barn vanligtvis får i vanliga familjer.

Tycker du ska stå på dig när det gäller detta- vet att det är lättare sagt än gjort- för mig tog det 3 år att fråga om semesterpengar o ridning o sånt där....men nu har jag lättare för att prata pengar....inte lätt- men lättARE.....
 
Tror bestämt att dessa dyrare utgifter ska/bör betalas av soc - OCH ATT det står att finna i SKLs information/råd.... NÅGON SOM VET?????? Sök på familjehem o ersättningar o SKL....

O ta med det till soc , så vet de vad de ska göra.....
 
Hej!
I SKL´s cirkulär 08:81 kan man läsa om vad omkostnaden ska räcka till.

Avsnitt 7. Omkostnadsersättning

7.3 Barnets grundkostnad
Grundkostnaden beräknas täcka barnets normala och löpande behov för försörjning och livsföring i övrigt. Den är lika för alla barn i åldersgruppen.

I grundkostnaden ingår kostnader för barnets livsuppehälle och del i de gemensamma hushållsutgifterna. Exempel på sådana utgifter är livsmedel, kläder, skor, personlig hygien, fickpengar, lek och fritid, förbrukningsvaror, möbler, husgeråd, textilier, TV, telefon och normalt slitage. Omkostnadsersättningen inkluderar barnbidrag alternativt studiebidrag som ska dras av då det går direkt till familjehemmet alternativt ungdomen.

Ersättningen utgår från att familjehemmet tar emot barnet i sin befintliga bostad, vilket innebär att placeringen inte medför högre bostadskostnad eller högre hyra. Hänsyn har tagits till att familjehemmet får kostnader för ökad förbrukning av el, vatten och normalt slitage.

Om familjehemmet behöver byta till en större och dyrare bostad eller göra en ombyggnad kan ersättningen höjas med den merkostnad som uppkommer i form av högre hyra eller högre nettoutgift för ränta och drift i eget boende. Amorteringar på lån kan inte ersättas av kommunen utan blir en kapitaltillgång som tillkommer familjehemmet. Motsvarande gäller då familjehemmet avser att köpa en större bil.

7.4 Barnets tilläggskostnader
Barnets individuella behov kan medföra att det finns utgifter som tillkommer utöver grundkostnaden. Exempel på sådana kostnader är barn-/skolbarnomsorgsavgift, kostnader för umgängesresor till föräldrar eller andra närstående, specialkost, glasögon eller linser, kostsamma fritidsaktiviteter såsom ishockey, balett, ridning, semesterresor samt eventuella avgifter för färdtjänst. Barn i familjehemsvård omfattas av samma högkostnadsskydd för läkarvård och medicin, som familjens övriga barn.

Ett familjehem kan vara beläget så att allmänna kommunikationer saknas eller att barnet inte klarar att själv förflytta sig själv kan milersättning utgå till familjehemmet som motsvarar högsta skattefria milersättningen, som årligen fastställs av Skatteverket, f.n. 18.50 kr/mil. Detta sker i samråd med ansvarig handläggare i ärendet.

Kostnader som är regelbundet återkommande kan schabloniseras och betalas som en fast tilläggskostnad per månad medan andra kostnader uppkommer mer sällan och prövas när det är aktuellt.

7.5 Extra utrustning till barnet
Det är inte möjligt att ha generella rekommendationer när det gäller nivån på extra utgifter för olika behov. Det kan t.ex. vara fråga om inköp av cykel, moped eller en dator. I det fall barnet har egna tillgångar, t.ex. pengar på ett spärrat konto, bör kontakt tas med Överförmyndaren för att få pengar till den extra utrustning som barnet behöver. Behovet kan även tillgodoses genom att nämnden beviljar kostnaderna för sådana inköp. En sådan extra utrustning är till för att täcka barnets behov och tillhör barnet och inte familjehemmet, vilket kan behöva tydliggöras. Om barnet flyttar från familjehemmet ska barnet få denna utrustning med sig.

Det förekommer även att kommuner beviljar körkortsutbildning för ungdomar i familjehem som avser att bosätta sig där och när det finns brister i de allmänna kommunikationerna. Körkortet är en förutsättning för att de ska kunna få arbete. Det ses då som ett led i förberedelserna för vuxenlivet.

Barn och unga som placeras i familjehem för en längre tid ska inte särbehandlas. Hänsyn måste därför tas både till den placerades behov och till familjehemmets standard. Det har betydelse om tanken är att det ska bli en lång placering – kanske hela uppväxten - eller om det är en tillfällig placering när inköp ska göras för barnets räkning.

För att kunna bedöma vilka extra kostnader som kan bli aktuella i ett visst familjehem bör nämnden redan innan placeringen informera sig om familjens levnads-vanor, fritidsintressen, semestervanor och liknande.
När placeringen pågått en längre tid kan familjehemmets levnadsvanor ha förändrats så att de kostar på sig t.ex. utlandssemestrar som inte var aktuella vid tiden för placeringen. En allmän standardhöjning i samhället gäller även för familjehemmen och kan leda till förändrade levnadsvanor. Vad som är att betrakta som extravagant utrustning vid en viss tid kan längre fram anses som en vanligt förekommande utrustning t.ex. hemdatorer. Våra värderingar förändras över tiden.

Socialnämnden måste själv ta ställning till vad som är rimligt i det enskilda fallet.

Familjen bör redan inledningsvis informeras om nämndens regler när det gäller olika extra kostnader. Att lämna sådan information först i samband med en begäran om extra ersättning kan leda till störningar i relationen mellan nämnden och familjehemmet.

Kostnaden för den beviljade extra utrustningen betalas till familjehemmet, som gör inköpet. Beloppet redovisas som omkostnadsersättning på kontrolluppgiften till Skatteverket.

Hälsningar
Anne
 
Bra Anne- trodde väl att det var ngn/ kanske du :angel som hade koll på var exakt det fanns som jag tänkte på...

Den placerade kommunen som jag har att göra med kan man säga mkt om - men detta sköter de snyggt. Extra utgifter ersätts.
 
mammatillmånga sa:
Hejsan jag får totalt 17800 för en placering den är då 16 år. 13000 är mitt arvode och resten omkostnad vad har ni?

Jag har en i bredvidboende 17 år, (egen liten lägenhet på 30 kvm) vi tog 15 000 i arvode, nu är h*n hemma dom flesta helger, sen har vi 7.500 i omkostnad, men skulle jag hyra ut lägenheten till någon "vanlig" så skulle vi ta 5000 i månaden för den.

Men jag går aldrig under 15 000, vare sig jour eller fasta.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp