Ersättning

Hej! Vi är ett par som blivit tillfrågade om vi vill ta emot en flicka med autism. Vi vet inte hur mycket flickan är drabbad. Men handläggaren sa att det blir högsta ersättningen. Om vi tar emot flickan är det meningen att jag slutar min anställning som undersköterska. Vi bor på landet och har lite djur som jag ska ta hand om medan flickan är i skolan (sär) på fm. Och när vi får avlastning på korttidsboende. Nu är flickan på korttids i stort sett varje dag. Hur mycket kan man begära i ersättning? Handledaren ansåg inte att jag behöver sluta mitt arbete för att vi får avlastning. Men vi tänker att för att vi ska hinna med djuren här hemma så behöver jag vara hemma när flickan är i skolan. Handledaren sa även att vi kan tänkas få avlastning en helg/ mån. Vi anser att vi behöver varannan helg. Kan man begära det? Placeringen gäller hela flickans uppväxt. Är tacksam om ni kommer med lite synpunkter. Tack
 
Senast redigerad av en moderator:
Hej

Nu får du vara försiktig......
Lönebortfall plus arvode är vad du ska begära.
Glöm alla ider om att kunna jobba samtidigt, de sa de till oss också i en placering.
Vi min sambo och jag, har slutat att jobba åt kommuner nu pga deras besvärliga inställning till familjehem. Kommunala socialtjänster bränner familjehem gång på gång med sammanbrott som följd, sen undrar de varför det blir så dyrt med organisationer !!!
Nu jobbar vi bara med organisationer och sköter om oss bra, eftersom vi är deras inkomstkälla.

Vi jobba sönder oss och fick problem med vår vanliga arbetsgivare pga frånvaro huller om buller.
Du tar på dig ett fulltids uppdrag och ska ha ersättning därefter.
Det är brist på familjehem och särskilt såna som tar emot svåra fall som det där är.

Lycka till och lyssna inte när de spelar på ditt samvete, du blir bara arg på dig själv sen.
 
Tack för ditt svar! Ok, ger de verkligen både och? Tycker det är svårt att ställa krav ekonomiskt men samtidigt är det ju som du säger, ett dygnet runt jobb. Vi ska träffa flickan för första gången om två v, vi har inte tackat ja ännu. Men då vet jag lite om vad som kan begäras.
 
Vi fick 80% i lönebortfall + arvode ca 10.000:- före skatt. uppdraget krävde att vi va hemma på heltid så vi fick dela ledigheten 50/50.
 
Tänkte på de......du kan ju fråga socialtjänst handläggaren om hon tror, att hon skulle kunna ta på sig ett sånt här uppdrag och jobba som socialtjänsthandläggare samtidigt !!??

Beroende på svar: vad skulle hon anse sig vilja ha för ersättning i så fall.

Högst relevanta frågor om du tycker att det är svårt att prata om pengar.

Annars får du väl öva på att förhandla inför detta uppdrag med några olika närstående.

Ta ett par tre olika så du får lite olika frågor och dialoger.
 
Hej! Jag kan inte besvara min tråd ersättning, vet inte varför. Men tack för era svar. Motfrågor till handläggaren var en bra idé. Tjänstledigt tror jag inte jag får. Vi alla ska omplaceras på jobbet o en annan tjej sökte tjänstledigt men fick inte det. Nästa lördag ska vi träffa tjejen på hennes korttids boende så får vi se vad som händer sen.


(Anmärkning från ADMIN, Jag har sammanfogat båda trådarna. /Anne)
 
Hej

Läget med ditt jobb och din arbetsgivare ska du inte upplysa dem om.
Låt dem leva i tron att allt är bra på ditt jobb.

Jag är helt säker på att du kan förhandla fram nått intressant.

Ett par tips som funkar lika bra på socialtjänsten som/eller liknande förhandlings lägen.

När du får ett förslag eller bud.....
1. Håll huvudet helt still, inga nickningar eller sånt.
2. Se uppmärksamt på mot parten en liten stund.
3. Dröj med svaret i syfte att få den andra parten fortsätta prata eller/och bättra budet.
Obs gör detta även när du får i dina ögon ett kanonbud.
Det kan faktiskt komma nått mera bra medans du dröjer med svaret.
Har hänt mig flertalet gånger :razz:

Följ dessa enkla råd så ska du se att du kommer att få lite bättre resultat på dina förhandlingar.
När du blir mera van att använda dessa knep, spelar du dina kort bättre och bättre.
Träna på detta överallt på jobbet, i föreningslivet, med sambon, med svärmor mm.

Dessutom märker du när nån annan person kör detta mot dig.

Det är inga förhandlings proffs som sitter på socialtjänsten :wink:
Väldigt ofta typ 8 av 10 känner att de måste svara fort.
Samma visa med den som lämnar ett förslag får de inte omedelbar respons kryddar man, förklarar sig, ger mer information, nickar instämmande eller liknande.

Tänk ut bästa lösning och sedan vad som accepterad lösning.
Kommer det andra förslag lämna förhandlingen.
Detta kallas wish and walk.

Lycka till och berätta gärna hur det går/gått
 
Tack för era svar o råd. Nu börjar det närma oss att vi ska träffa tjejen. Jag återkommer om hur det gått när vi har haft förhandlingar.
 
Nu har vi haft lite förhandlingar De frågade rent ut vad vi begär. Jag sa vad vi begär och de ska ha möte nästa v med handledarens chef. Vi får se hur det går.
 
Jag tycker handläggaren är dålig på att höra av sig. Detta är andra gången jag går och väntar på samtal. Förra gången fick jag själv ringa upp. För ca 14!dagar sedan fick de besked om vad vi vill ha. Vi ringer nästa v sa de, de har inte hört av sig ännu. Om rätt de säger nej till ersättning jag begärt tycker jag det är ohövligt att inte höra av sig. Eller om de behöver mer betänketid om ersättningen tex. Det tillhör vanligt hyfs tycker jag
 
Hallå

Med all säkerhet tyckte de att ditt pris var högt, därför försöker de med alla medel hitta en billigare lösning.
Sitt still i båten och vänta ut dem !
Om de inte ringer tillbaka har de hittat en annan lösning :(
Ringer de tillbaka kan du stå på dig 110 % för då har de inga alternativ kvar :)

Vi har för ca 2 veckor sedan tackat nej till en flicka med autism samt troligtvis nån till diagnos. De försökte med lönebortfall och arvode men vi kände inte att vi var kompetent nog för detta uppdrag.
Vi uppfattade att autistiska barn var svår placerade på riktigt.

Mvh
 
Det är säkert så. Men jag tycker det är dåligt om de hittat en annan familj o de inte ringer o meddelar. Men jag väntar ut dem. Jag är inte beroende av dem utan tvärt om i så fall. O jag går inte ner i vad jag sagt. Enl mig har jag inte begärt för mycket
 
Jag lovade att höra av mig o tala om hur det gick. De har inte hört av sig efter att jag meddelade att vi vill ha en heltidslön i arvode + omkostnad. Det var tydligen för mycket för ett dygnet-runt-jobb med ett barn med autism. Sorgligt att de inte inser vilket jobb folk lägger ner som familjehem. Jag tycker att då ska de inte klaga på att de inte får tag i familjehem. O mest irriterad blir jag av att de inte vågar ringa upp o säga att de tackar nej.
 
Hej Lotta (och ni andra i tråden),

hur har det gått? Har du fortfarande inte hört ifrån socialtjänsten? Det ger ju inte ett särskilt seriöst intryck om de inte ens ringer tillbaka och tackar nej, tycker jag...

I mina ögon låter det rimligt att begära den ersättningen du/ni gjorde. Jag blir bara nyfiken på vad en heltidslön innebär i det här fallet? Det är ju ganska stor skillnad på heltidslön och heltidslön i det här landet om man säger så :rolleyes:

Hoppas ni får till en dialog iallafall, hur det än blir med placeringen!
 
Hej! Nej, de har inte ringt tillbaka till oss. Jag tycker det är lågt av dem. Ger dåligt intryck tycker jag. En heltidslön för mig är 24200 som utbildad undersköterska. Att jag begärde just det beror på att vi har gård med djur. Detta barnet hade speciella behov som gjorde att för att jag skulle kunna sköta mina sysslor på gården så skulle jag behöva sluta arbeta o göra det när barnet var på skola. Och på det arvodet skulle jag då betala skatt och tjänstepension. Då blir det inte så mycket över. Detta förklarade vi för den handläggare vi hade kontakt med. Det är dock ett heltids jobb/ 24/ dygn. Mycket ansvar och allt som ingår i ett Lss uppdrag. Handläggaren sa då vid sista samtalet när hon frågade vad vi begär att de skulle ha möte i v och sen höra av sig. Men nej, inte ett ljud från varken henne eller någon annan som skötte det ärendet. Innan de fick höra summan vi begärde så talade de om hur bra det skulle bli för barnet här, att det var perfekt, att personalen på korttidsboendet hade sagt vilken bra kontakt vi fick med barnet när vi hälsade på mm mm
 
Ja jag förstår din besvikelse och frustration Lotta, det verkar ju helkonstigt om de agerar så...

Berätta gärna hur det har gått när ni väl fått kontakt igen! Lycka till!
 
Tillbaka
Topp