Ersättning

Hej vi har fått en förfrågan om att ta emot 3 syskon.
Min fråga är till er som är erfarna vill kommunerna att man ska förhandla om arvodet?
Vi blev erbjudna 8000 kr per barn och lägsta omkostnad är det ok?
Någon som har lite tips vad man ska göra?
Tack på för hand.
 
Nja, det beror ju på vad som ska ingå i omkostnader.
Lägsta, då ska allt dyrare (aktiviteter, cyklar, vagnar, mobiler, datorer, semesterresor mm) betalas ut extra.
 
Så här tänker jag:
1,Tre syskon vill man inte sära på sett från socialtjänsten sida, bara i yttersta nödfall.
detta hamnar under socialtjänstens "barnens bästa i centrum" BBIC
2, Väldigt svårt att hitta familjer som har möjlighet att ta emot alla 3 barnen vilket är BBIC grundkrav.


Socialtjänsten sitter i ett läge där deras arbetsbörda ökar lavin artat om man måste dela på barnen.
Det medför fler olika kontakter samt dubbel risk för sammanbrott av placeringen.
Tänk ett barn i en familj och två i en annan familjen fler handlednings tillfällen samt fler olika resor kors och tvärs till biologiska umgängen mm mm, besvärligt som tusan för socialtjänst handläggaren m fl.
Hemtagnings begäran, bup kontakter, advokater, ev god man, skolan far och mor föräldrar umgänge mm oj oj oj.

En sak ska du låta dem veta på ett snyggt sätt:
Man sysslar inte med rabatter på barn placeringar för att de är fler och/eller syskon !!
Har man den låga etiken på soc så samarbetar man inte enligt "barnens bästa i centrum" !!!

Uppmaning till alla !!! hör ni detta av en socialtjänst handläggare.......ring kommunchefen/kommunalråd och sedan lokal tidningen. Förklara vad BBIC innebär.
Tyvärr händer detta då och då.

Sälj läge/förhandling:
1. I detta läget bör du låta soc veta att du förstår deras svåra situation i det uppkomna läget.
Naturligtvis har du hunnit tänka igenom detta och har stor vilja att hjälpa dem med deras läge.
2. Du har ju plats och så, men det medför stora ansträngningar och diverse försakningar av privatliv mm, det vet du ju bäst själv.
3. Håll nu huvudet alldeles stilla, se vänligt på handläggaren och säg inget.
4. vänta ut handläggaren så soc får komma med bud och gärna själv höja sitt eget bud.
5. Begär högsta skl arvode och omkostnad samt lbe, och ge dem tid att tänka på detta nu.
6. be dem återkomma när de bestämt sig.
7. Gå hem och gör nått annat så länge .

Sist men inte minst kom ihåg att vara trevlig, artig och le gärna.
Bli inte arg eller otrevlig.
Det är jätte svårt köra hård med dig om pengar om du är trevlig hela tiden.

Dessutom kan du ju torrträna med din respektive eller mamma/pappa i den tänkta förhandling du ska gå in i, svara inte så fort regel 1 A.

Jag har nu gett mina tips.........säger som vita pro reklamen "det funkar för mig"
Skl arvode högsta är ca 12 900 kr per barn och SKL omkostnad är ca 6400 kr per barn.
Jag lovar att du kommer att få jobba för pengarna och vissa dagar ångra dig att du gav dig in i matchen.
Men du kommer att göra skillnad för dessa barn och det är det som räknas.
 
Håller med bevakare om att det innebär att kommunen sparar mycket tid och pengar på att ha alla tre hos er och det borde komma er till del. Absolut inte lägsta omkostnaden. Den är bara en grundomkostnad. Läs i cirkulär 08:81 från SKL om vad den ska räcka till och vad som ska läggas till. Bil? behöver ni större bil på grund av syskonplaceringen så ta med ev. räntor på billån i omkostnaden. Utrustningsbidrag till barnens rum. Kläder för årstiden (Sommaren) . Övrig utrustning som sängar och annat till rummen. Cyklar, uteleksaker, plattor, dator, beroende på ålder på syskonen.
 
Tillbaka
Topp