Ersättning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Länk till rekommendationerna där man kan läsa av 2009 års summor.
Ibland förhandlas helt andra summor fram mellan aktuell soc.tj. och fam.hem också, i vilket utsträckning vågar jag inte sia om.

http://brs.skl.se/brsbibl/cirk_documents/08081.pdf

Omkostnadsersättning högsta för barn mellan 0-12 år, 5350 kr och ålder 13-19 år, 6063 kr

Arvode: 0-19 år 10613 kr

I rekommendationerna kan man i rubriken läsa Exempel på förhöjt arvode
inklusive grundarvode
.
(sid 48) ser du dessa summor så slipper du söka!
 
Va bra då fick man lite svar på det jag också undrade, tank you:)
Men är det per barn, du menar med de olicka ersättningarna?
Är det pensions grundande också?
 
Det är inte tjänstepensiongrundande och summorna gäller per barn. Däremot tror jag (men en vild gissning) att får man en syskonplacering så kanske man dealar en helt annan summa med soc.tj.
Men det är möjligt att jag är ute och cyklar nu. Jag tror inte att man kan säga rent generellt vad man kan få i summa för att ha ett barn placerat. Det finns nog en hel massa aspekter som inverkar. Barnets diagnos, den soc. egna ekonomi + säkert det soc. tänk.
Vänlig hälsning MGB
 
Mamma73....kom också ihåg att arvodet ska beskattas.....och att omkostnaden oavkortat är till för barnets alla kostnader.I barnets kostnader ska ALLT räknas in!!!!

Att vara familjehem är inget som gör någon rik när det gäller pengar fast det i första svängen kan se så ut......Att man kan känna sig rik på andra sätt är ju en helt annan sak! :D
Jag vet att det finns "dåliga" familjehem.... :evil: MEN de flesta av oss jobbar MYCKET hårt för den lilla summa pengar som blir över.......

Det krävs ofta massor av oss....Vi ska kunna ge alla våra barn en lycklig barndom fast barnen ofta har svåra skador känslomässigt av sin första tid i livet.....och sen ska vi ändå klara av att ge barnen en bra relation till de bioföräldrar som ställt till det så tokigt för alla.....

Såg att du i andra inlägg ifrågasatt att vi tex får vara hemma med vissa barn.....och att vi ersätts för det jobb vi faktiskt gör!Jag kan lova att hur mycket vi än vill hjälpa barn som har det svårt bara för glädjen att se att barnet får växa upp och bli en lycklig vuxen.....så funkar det inte att göra det gratis för det betyder ju att vi får ta allt ur egen ficka....och få vanliga familjer har så stora fickor att det räcker till!!!!.....Ofta har vi barn som kräver betydligt mycket mer än "vanliga" barn.....just för att dom mår så dåligt över hur dom haft det innan....Jag vet fler än en familj som fått sin bil sönderrepad av nya barn eller barn som avreagerat sig efter ett misslyckat umgänge.....

Vi gör det här för glädjen över att få "tända stjärnögon"..........men det får inte kosta!Kostar det bara (tid,ork,pengar) så drabbar det ju våra andra barn......
 
Eje!

Huvudet på spiken!!! :banan: :claphappy: :rollhappy: :bow

Jag har en liten tjej som aldrig hade haft kjol eller ngt rosa klädesplagg! Att se hennes (fortfarande efter två år) ögon när hon får ett nytt klädesplagg, företrädesvis en klänning i rosa med glitter o paljetter är värt ALLT!!!!!!!!!!!!!
 
Åh Belixedda!
Mina ögon tårades nästan av det du berättar om er lilla tös. Dessa små liv! Kunde man skulle man ju vilja få skänka dem hela världen! Jag menar inte pengamässigt, men i tid, omsorg och kärlek.
Naturligtvis ska dem få ta del av presenter och saker precis som biobarnen. Det är liksom en ren självklarhet, inte ens något som jag reflekterar över precis.
Må gott alla familjehem i helgen!
Hälsningar MGB
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp