ersättningar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej,alla ni kunniga!

Jag har en fråga till er:

Vid vårdnadsflytt,beror det på i vilken komun man bor,om man behåller ersättningen som familjehem?

Hur funngerar detta?
 
Nej det ska det inte göra. Som särskild förordnad vårdnadshavare så har man ingen försörjningsplikt därför får kommunen fortsätta att ersätta fd familjehemmet. Det står ingenstanns att de SKA eller HUR mycket, en skälig ersättning tror jag det står att de får fortsätta betala.

I min värld så ska man ha MINST det man redan har. Man ska inte skriva på ett avtal som man inte är nöjd med för det avtalet kommer att gälla, ofta, i många år.
Om barnet har diagnos idag så kanske det berättigar till vårdbidrag, vilket man måste ansöka om i sådana falll. Summan kommer då att dras från arvodet och om man även får en omkostnadsdel i vårdbidraget så dras den från omkostnadsersättningen. Totalsumman blir alltså fortfarande den samma men det kommer pengar från fler aktörer så att säga.

Sara
 
Hej
Vi har precis fått vårt avtal, samma ersättning som vid placering fast mindre från placerade soc eftersom bio är skyldiga att betala underhåll.

Vi har också fått en extra ersättning för semester som man som familjehem tidigare behövde ansöka om. Vi kan som tidigare söka ersättning för fritidsaktiviteter som kommit över 1200(kanske 1500 jag minns inte riktigt) per år.

God Jul och ta vara på de lediga dagarna :rollhappy:
 
Just det glömde skriva om underhållsstödet. Det måste man ansöka om från båda föräldrarna och motsvarande summa dras från omkostnadsersättningen. Blankett finns att ladda ner från FKs hemsida.

Härligt att ni fortfarande kan ansöka om extra pengar :claphappy:

God Jul :razz:

Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp