ersättningar??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
Har suttit och kollat runt lite och har kommit fram att det är väldigt mycket diskussioner ang ersättningsnivåer!!
Min fråga är:
Varför är det ingen ifrån socialtjänsten som svarar???
Varför är det ingen politiker som svarar???
Och framför allt
Varför är det ingen ifrån faco som svarar???
Dom om nån ska ju vara intresserade av vad vi vill!!!
Driva våra frågor och ta vara på våra intressen...
 
Faco familjehemmens centralorganisation
Ang ersättningar så är ALLA instanser svävande,vi får ju inte prata pengar tydligen o min uppfattning är att om man bara sätter riktlinjer så är det upp till var o en o bråka om mer o då kan man lura dom svaga som inte vågar/orkar be om mer.
Jag gör alltid så att jag går på vad konsumentverket rekomenderar, arbetsinsats som krävs o tanken på att det alltid blir kostnader runt omkring större bil större husvagn etc
har dock inte alltid varit så lyckad i mina förhandlingar men går aldrig heller med på ersättning enl skl.
så svaret blir nog att skl har riktlinjer,omkostnaden kan man ju gå efter men arvodet är högst indviduellt beroende på kommun,organisation, o arbets insatsen som krävs för uppdraget.
 
majja587 sa:
Hej

Som en alldeles gröning både här och i "denna värld" vad är faco?

Mvh
Mia

Hej!
Det finns två föreningar för familjehem, FR och FaCO. Mer om deras arbete med att stärka familjehemmens roll finns på repektive hemsida.

Hälsningar
Anne
admin
 
har saxat detta ifrån faco´s sida:

Våra mål

FaCO:s målsättning är att genom olika insatser medverka till att utveckla och förbättra alla former av familjevård och kontaktpersonsverksamhet. Främst för att de mest utsatta - våra barn och ungdomar - som omfattas av våra insatser skall få en så bra vård som möjligt.

Detta i första hand genom:
•En planerad rekrytering.
•En planerad grund- och fortbildning.
•En väl fungerande handlednings- och stödverksamhet.
Förbättrade arbetsvillkor med rimlig ersättning, fullvärdiga pensionsförmåner, rätt till A-kassa och sjukförsäkringsregler som andra yrkesgrupper. Faco skall
•Samordna och driva frågor som är av intresse för familjevården. •Tillvarata de barn, ungdomar och vuxnas intressen vilka omfattas av insatser från socialtjänsten.
•Stödja och hjälpa familjehem och andra med uppdrag inom socialtjänsten.
•Verka som informationsorgan till allmänheten i frågor som berör våra verksamhetsområden.
•Samarbeta med berörda myndigheter.
•Verka för forskning och nytänkande inom den sociala sektorn.

se understrycket
så återigen,varför finns det ingen respons ifrån faco på alla dessa funderingar,klagomål,önskemål etc.etc???
 
Jag håller med dig Nissepisse....skulle vara väldigt intressant o veta vad FR och Faco gjort och skrivit för motioner dom sista 10 åren, har dom fått igenom något?
Jag blir mer o mer intresserad av en stenhård fackförening som driver vår sak ordentligt, kan ssk strejka så kan väl vi, eller :angel
 
Hej!
Hänvisar återigen till att kontakta FR och FaCO direkt om ni vill veta mer om vad de gör.

Vänliga hälsningar
Anne
admin
 
det står ju VAD dom ska göra,men görs det något??
o varför kan dom inte skriva nått i dessa ofantliga mängder med trådar där folk undrar ang arvoden??
det måste väl finnas nån som kan gå in o försvara dessa frågor ang ersättningar????

eller är det kanske dags som Trixen skriver att starta upp en egen fackförening som VERKLIGEN driver våra frågor........
 
Hejsan!

Jag håller med dig nissepisse på alla punkter!
Tycker detta är rent ut sagt förjäkligt..
Som det är nu betalar vi ur "egen" ficka om man kan säga så för att få det att gå runt.
 
Hej! Lyfter denna tråd trots att en tid gått sedan det skrevs sist.

Jag tycker inte att det är konstigt att Familjehemmens Riksförbund (FR) och Familjevårdens Centralorganisation (FaCO) har svårt att lyckas få igenom sina krav när denna sektor i svensk politik inte är någon stor väljargrupp som politikerna påverkas av.

De är några tappra själar i respektive förening som har sina placeringar/lånebarn, arbeten (eller också betydligt större dignitet på placeringarna) och dessutom hem, troligtvis husdjur och äkta hälft som ska ha sitt. Lobbyarbete, debattartiklar, styrelsemöten och alla andra möten med exv socialstyrelsen, i Almedalen eller på stora konferenser får läggas på den lilla fritid som finns kvar och som vi andra rekreerar oss på. Dessutom får inte glömmas att dessa få frivilliga också måste hålla på sekretessen för att få behålla sina älskade placeringar och att ingen ersättning ges utan att eventuell barnvakt eller uttagna semesterdagar får de själva stå för.

Och: Dessa föreningar lider av det som de flesta föreningar i dag dras med - brist på engagerade! Så i stället för att sucka, klaga och gnälla - hör av er till en eller båda föreningarna och säg att ni vill dra ert strå till stacken! Tillsammans blir vi starka och kanske kan nå dit vi vill. Jag tror att det är bättre än att starta en förening till som får samma usla ekonomiska stöd som de ovanstående nämnda från samhället.

Hur många semesterdagar bränner du på föreningsarbetet? Och skriver du hellre en debattartikel och letar senaste forskningsrön på internet för att kunna förmedla till oss andra passiva medlemmar än att se på Lyxfällan?

Mama
 
Jodå jag håller med dig Mama på vissa punkter, det ÄR svårt att få folk att jobba ideelt och med föreningsarbete, jag sitter själv med i styrelsen för våran hundförening och vet verkligen vad det innebär!
MEN jag tror att det bästa är inte att starta ytterligare en förening utan att gå med i en redan befintlig stark fackförening som skulle åta sig att ta oss under sina vingar och även ta hand om våra ersättningskrav samt föra vår talan, även verka för att vi skulle kunna få A-kassa och tjänstepension.
Helt enkelt några som tar till vara på våra intressen.
Små intresseföreningar i all ära och all heder till dom som jobbar ideellt MEN vi måste ha något starkare.
Annars kommer endast organisationer som är vinstdrivande företag överleva, väldigt få vill längre jobba direkt mot kommunerna, dom betalar helt enkelt inte så vi kan leva på det.
 
Mama sa:
Hej! Lyfter denna tråd trots att en tid gått sedan det skrevs sist.

Jag tycker inte att det är konstigt att Familjehemmens Riksförbund (FR) och Familjevårdens Centralorganisation (FaCO) har svårt att lyckas få igenom sina krav när denna sektor i svensk politik inte är någon stor väljargrupp som politikerna påverkas av.

De är några tappra själar i respektive förening som har sina placeringar/lånebarn, arbeten (eller också betydligt större dignitet på placeringarna) och dessutom hem, troligtvis husdjur och äkta hälft som ska ha sitt. Lobbyarbete, debattartiklar, styrelsemöten och alla andra möten med exv socialstyrelsen, i Almedalen eller på stora konferenser får läggas på den lilla fritid som finns kvar och som vi andra rekreerar oss på. Dessutom får inte glömmas att dessa få frivilliga också måste hålla på sekretessen för att få behålla sina älskade placeringar och att ingen ersättning ges utan att eventuell barnvakt eller uttagna semesterdagar får de själva stå för.

Och: Dessa föreningar lider av det som de flesta föreningar i dag dras med - brist på engagerade! Så i stället för att sucka, klaga och gnälla - hör av er till en eller båda föreningarna och säg att ni vill dra ert strå till stacken! Tillsammans blir vi starka och kanske kan nå dit vi vill. Jag tror att det är bättre än att starta en förening till som får samma usla ekonomiska stöd som de ovanstående nämnda från samhället.

Hur många semesterdagar bränner du på föreningsarbetet? Och skriver du hellre en debattartikel och letar senaste forskningsrön på internet för att kunna förmedla till oss andra passiva medlemmar än att se på Lyxfällan?

Mama

Så himla bra sagt Mama, vet att jag själv gärna vill att någon annan gör det istället för att göra det själv. Tycker till och med att det är ett problem med att det finns två olika föreningar, det går ju åt dubbelt så mycket folk då. Och vilken ska jag välja, eller är det meningen att jag ska vara medlem i båda och kanske också engagera mig i båda, tar ju dubbelt så mycket tid och pengar från mig också.

Får hela tiden höra att man ska välja den förening som har mest aktivitet där man själv bor, men hur sjutton vet man det innan man är medlem. Och jag är främst intresserad av frågorna de driver, och hur de lyckas med det, inte fikaträffar.

Nej fram för en centralorganisation som kan jobba för oss alla.

/Hettiva
 
Problemet är ju framför allt att det inte finns något forum där en (formodat) stark organisation skulle kunna agera. På arbetsmarknaden så är det ju en process mellan parterna där man försöker få till ett avtal som följs av båda parter. Resan som fackföreningarn har haft för att komma dit man är idag, med årsvisa avtal och kollektivavtal och sådant är så gammal att ingen av oss ens har varit med om alla strejker, bojkotter, osv för att få arbetsgivarna att acceptera fackföreningarna som avtalspart.

Vår ersättning sätts helt ensidigt av kommunförbundet. I början så trodde jag som förmodligen de flesta, att det var en rekommendation som anpassades till den aktuella sitationen. Efterhand som man lär sig så ser man att de uppdaterade rekommendationerna också innehåller MAXBELOPP.
I vårt fall med en större mellansvensk kommun så innebär det att man diskuterar inte grundnivåerna. Om det finns speciella skäl så måste familjehemssekrekteraren begära extra pengar hos socialutskottet (= politiker). Man har inte mandat att erbjuda nivåer utöver maxbeloppen som finns i rekommendationerna. Skall man begära extra pengar är det en process som tar kanske 3 månader! Praktiskt sett omöjligt att hantera innan en placering, sedan är det dessutom försent. Det är nog väldigt få som klarar att säga upp en placering i efterhand. Däremot inbillar jag mig att det är lättare att hantera för jourhem jämfört med familjehem.

En annan sak man lär sig efter ett tag är att hanteringen skiljer sig mycket mellan kommunerna. Från borjan reflekterar man inte över att det kan vara skillnader mellan kommunerna. Och det gäller inte bara ersättningsnivåerna utan hur man generellt ser på/hanterar sina familjehem. Vet man om detta så skulle man inte bara kontakta soc i sin egen kommun utan lyssna lite eller ta referenser när man vill bli familjehem. Med frågan är ju hur? I det här forumet hänger vi ju inte ut kommunerna. Skulle det vara en av organisationens uppgifter att bedöma kommunernas kvalite i sin hantering av familjehem? Inte helt lätt, man måste skapa sig ett närverk av familjehem för att få ta del av erfarenheterna. Inget man kan diskutera runt fikabordet på jobbet, direkt.

Slutsatsen är av det här resonemanget är att man får aldrig får acceptera undermåliga ersättningsnivåer. Man fördärvar för sig själv och alla andra familjehem. För att ändra nivåerna radikalt innebär strejk, och vad är det som familjehem? Att man säger uppdraget för sin/sina placeringar, som minst av allt är barn som behöver hamna i kläm igen. Därför är det enormt viktigt att man säger nej till dåliga ersättningsnivåer från början, har man väl accepterat de en gång är man fast.
 
hej igen!!


tycker fortfarande att det är för dålig respons ifrån dessa instanser.....
jag VET att både soss och faco är inne och läser ,med dom är tydligen för FEGA för att svara.......
nä,fy fan
kommer inte att fortsätta vara med i någon organisation
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp