Ersättningsnivåer?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Är ny inom detta och undrar nu lite angående ersättning. Omkostnad och arvode. Vad avgör vilken nivå man hamnar på?
Vad är viktigt att tänka på innan man börjar prata om ersättning/lönebortfall med soc?
Tacksam för lite hjälp :rollhappy:

//Ingrid
 
Du bestämmer vilken nivå du vill lägga dig på, SKL´s rekomendationer är ett hån.......
Så lägga sig under högsta både i arvode och omkostnad gör att du kommer gå back.

Ska du ha lönebortfall så tänk på att semesterersättningen 12% och tjänstepension ofta inte är medräknad så lägg till det på lbf :)

Lycka till.
 
Tack för svar :) okej.. Det var det där med nivåerna jag var osäker på, vad som krävs för att hamna på en viss nivå. Det gäller alltså "bara" att prata för sig.
Jag har förstått att det är viktigt att förhandla sig till så bra som möjligt från början.
Och räknar man lite snabbt vad pengarna ska räcka till så ser man ju att det är lätt att gå back, precis som du säger.
Tack för tips om sem ers, och pension!

// en som snart får sin första placering :)
 
Det är inte lätt när man ska förhandla första gången. Man kan ju inte tala om att man har lång erfarenhet eller hur bra man är.

Titta i stället på barnet och hur situationen ser ut runt det. Finns det särskilda svårigheter, som gör att det är mer arbete och tid än ett "vanligt" barn? Finns det någon diagnos? Krävs det många läkarbesök, bupbesök mm.? Kommer umgänget kräva att du tar ledigt från jobbet? Kommer du att behöva vara närvarande vid umgänget? Är det lång resväg med täta umgängen? Tar barnet sig dit själv, eller ska du köra? Är det svåra föräldrakontakter eller skyddad identitet mm?

Allt gör att det krävs lite mer av dig och din familj och gör att du ska ha förhöjt arvode.

Omkostnaden får man göra likadant. Finns det förhöjda utgifter kring barnet tex lång resväg, ökat slitage av kläder, särskilt dyr fritidsaktivitet, allergier som kräver dyrare mat mm.

Allt är en förhandlingsfråga och det gäller att vara en tuff förhandlare. Jag brukar berätta vad jag blivit erbjuden av en organisation! ;)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp