ers kontaktfamilj???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej vi ska bli kontaktfamilj till ett barn, och det är tänkt att det ska vara varannan helg. Nu undrar jag om det är någon här som vet vad omkostnad /arvode är för ett sådant uppdrag? Jag har försökt att utläsa tabellen men blir inte klok på den. Jag vet att alla uppdrag är olika men det jag söker är ett ca pris. Så någon som vill dela med sig så jag vet något när jag ska prata med soc? Vi är redan familjehem så det har jag koll på. Tacksam för snabb hjälp
 
hej du! :razz:
Det där med att läsa ut ersättningarna är inte alltid så lätt.
Så här tolkar jag det efter det pdf blad jag hämtat på skl.se

Nu skriver jag in barn 0-12 år och detta är omkostnaden:
Grundkostnad i % av prisbasbeloppet är 105% det ska motsvara 122 kr/dygn
Sen står det också att:
Om vistelsen är fredag till söndag räknas det som 2 ½ dygn.
Så omkostnaden blir i så fall för fredag till söndag 2.5 x 122 kr = 305 kr

Sen kommer vi till arvodet och det är för barn 0-12 år
164 kr/dygn

Sen står det så här:
På lördagar, söndagar och helgdagar utgår dubbelt arvode. Om vistelsen varar sammanhängande mer än 14 dagar, vid t.ex. skollov, ges dubbelt arvode på helger enbart inom ramen för de första 14 dagarna. Om vistelsen är fredag till söndag räknas det som 2 ½ dygn.

I detta fallet tolkar jag arvodet till dubbelt för helgdagarna och även 2,5 dygn så det blir 2x16 x2,5 = 820 kr

För en helg blir det 820+305 = 1125kr

Lycka till!
kram Adal
 
Har du dessutom ett jobb också med en månadslön på mer än 32 050 kr/mån (årsinkomst på 384 600) så ska det betalas statlig skatt (20%) på arvodet. Detta glöms oftast bort och därmed blir det kvarskatt när deklarationen kommer.

Kommunala skatten ligger på ca 32 %, så 52 % i skatt på arvodet. Det blir inte mycket kvar med tanke på den energin man lägger ner på att ha "extrabarn" hemma. Synd när man älskar barnen :?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp