Ett barn utan några saker.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Alla

Vi går och väntar på att få skola in ett barn i vårt hem. Barnet har absolut ingenting med sig endast de kläder den har på sig. Det är en lång uppväxtplacering först via org sedan övergå till kommun. Jag vill inte att barnet ska på börja inskolning i ett tomt rum???? Inget händer nu är det bara 2 dagar kvar. Att skaffa kläder säng vagn tripptrapp bilbarnstol leksaker blöjor barnmöbler etc ets. Det tar sin tid.

Ni alla kloka vad ska vi göra???????
 
Vår socialsekreterare frågade om vi kunde lägga ut pengar och sedan lämna in kvitton. Nu kunde vi det men om vi inte kunde det så skulle vi få pengar av dem i förskott.

De måste väl ha sagt något om det hela? Du måste säga ifrån att vi måste ha pengar att handla saker till rummet för. Säg som det är att ni inte kan ligga ute med pengar.

Lycka till!
 
Vi har fått berätta vad vi behöver, fick sen reda på att ett utrustningsbidrag kunde vi få och redovisa kvitto sen. Klädbidrag fick vi också för tanken är att barnet annars ska ha kläder för ett halvår framåt med sig :)

Man får gärna handla på blocket odyl så räcker pengarna till mer.
 
Glömde skriva att ert soc ska givetvis säga till er hur mycket utrustningsbidraget är i er kommun. Har de inte gett er dessa summor?
Om de följer rekommendationerna så ska grundutrustningsbidraget ligga på 8300 kronor och klädbidraget på ca 2300 kronor.
 
Hej alla ! Ny på forumet vi står också i begrepp att få vår första placering! Så vi ska också börja handla grejor! Blir kul, vet inget belopp ännu.
 
Tia sa:
Glömde skriva att ert soc ska givetvis säga till er hur mycket utrustningsbidraget är i er kommun. Har de inte gett er dessa summor?
Om de följer rekommendationerna så ska grundutrustningsbidraget ligga på 8300 kronor och klädbidraget på ca 2300 kronor.

Är nyfiken på vart dessa rekommendationer står någonstanns?

/Sara
 
De ska stå där också någonstans. Jag har dels sett det själv och sen har min socialsekreterare sagt det när jag frågade hur mycket jag skulle handla för. Men jag hittar inte dem nu heller. Men summorna stämmer i alla fall på 100-lappen.
 
Tia sa:
De ska stå där också någonstans. Jag har dels sett det själv och sen har min socialsekreterare sagt det när jag frågade hur mycket jag skulle handla för. Men jag hittar inte dem nu heller. Men summorna stämmer i alla fall på 100-lappen.

Jag vet att summorna stod förr, vet dock inte i vilket cirkulär, men jag tror att det är borttaget. Är inte helt säker dock...

Sara
 
Vårt soc har sagt "det som behövs inom ramen för max 3100 mot kvitto" i klädbidrag.
Var de får summan ifrån vet jag inte, jag bara tackar och handlar ;).
Och det behövs............
Vi fick uppgift att det INTE behövdes men ack vad vi bedrog oss.................
 
Det jag tänker är att varje socialkontor antingen har satt upp en maxgräns hur mycket man får handla för och andra är mer generösa att man faktiskt får handla det som behövs. Men har som sagt inte sett några allmänna rekommendationer på detta som man kan visa för soc. Det enda jag hittar är att barnet ska vara utrustat för säsongen samt att barnets behov av leksaker, möbler och andra saker är individuellt och man får komma överens om detta vid placering.

Sara
 
Fick just i dagarna ett samtal från "vår" organisation som säger att de inte följer rekomendatiomerna för basutrustning dvs 8300. utan de har egna värden i vårt fall 5000 för ett barn utan något och med ett handikapp. hopas någon social sekreterare läse detta. För jag vet att ni får betala dyrt till organisationerna.......som lovar guld och gröna skogar. Jag tycker att det går ut över barnen som inte får vad de behöver.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp