Ett eller flera barn placerade

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla familjehem/ kontaktfamiljer

Jag skulle vilja höra er erfarenhet av placering av flera barn i ett familjehem.

Vi har alltid haft ett barn placerat åt gången hos oss. Vi har fått flera förfrågningar gällande syskon.

Min tanke är hur man ska räcka till?
Tidigare placeringar har varit ganska
Komplicerade som växt under placeringstiden.

Vi har både arbete, jag har dock varit hemma vid placering samt sedan arbetat 75%.

Finns det någon familj som arbetar och har syskonparet placerade?
Berätta gärna om er erfarenhet och tankar.
 
Hej!
Vi har 3 syskon placerade hos oss och har haft dem i snart 2 år.
Förts tiden var lite svår innan man kände barnen men vartefter tiden går så blir allting lättare. De har ju mycket tid som de spenderar med varandra så jag skulle säga att det ibland är lättare att ha fler! Eftersom de är i samma situation också så har de stöd i varandra och det kan göra tillvaron lättare.
Så, på gott och ont är det väl att ha fler kan man säga.
 
Tack för ditt svar. Socialsekreteraren jag pratade med sa just att det kan vara lättare meddela två barn då de har varandra.

Kanske är jag präglad av våra två tidigare uppdrag som var väldigt krävande, för två samma barn hade inte gått.

Ofta är det svårt tycker jag då allt inte framgår utan att det tillkommer saker efter en tids placering.

Kan man få rätt till avlastning om man har flera barn placeringar, någon som vet?
 
Vi hade ett syskonpar, låg- & mellanstadieåldern, placerade i 2 år.
Det var ingen dans på rosor!!!

De visste inte varför de inte fick bo med bio och var arga på allt och alla hela tiden.
De tilläts inte av bio att tycka om vare sig oss eller vår bios.
Två års evig kamp med humör, våld, strider om allt och inget.
Visst hade vi bra stunder också, men så snart den äldsta kom på det var den negativa karusellen igång.
Istället för att vara ett stöd för varandra peppade och hetsade de istället på ett negativt sätt.

Kommunen som placerade "köpte" oss med bra ersättningar men cirkulationen på åtta handläggare under två år talar väl för sig självt...........
Den placeringen fick oss att allvarligt fundera på om vi skulle fortsätta.
Tack vare att vi visste att det var en begränsad tid orkade vi stå ut.
 
Vi har haft två syskon placerade i nära tre år. Barnen är idag 9 och 10 och tänkta att stanna hos oss. Barnen är totalt fem syskon varav två hos oss, två hos ett annat familjehem och ett barn kvar hos biomodern. från början arbetade maken heltid och jag halvtid. Sedan ett och ett halt år tillbaka är jag hemma på heltid och maken på 75 procent då det visade sig att placeringen är mycket krävande. Vi har ett barn som inte har sovit en hel natt på tre år så vi får dela på dygnet. Jag tar nätterna och han tar morgonen. Skulle vara omöjligt för oss att arbeta och orka hålla ihop. Nu funkar det och det känns som att det funkar bra för barnen också. Soc inser att vi behöver tiden när barnen är i skolan till att ladda batterierna och det är jag tacksam för. Vi har också avlastning en helg i månaden eftersom vi har två barn sedan innan varav en fortfarande bor hemma. Viktigt att även de första barnen får utrymme och egen tid med oss.
 
vi fick iof jour 4 syskon i åldrarna 3 månader till 5år för snart ett år sedan. Att alla fyra skulle stanna kvar hos oss var omöjligt. Det skulle varken vi eller barna mått bra av. Vi har kvar dem minsta och dem stora är i ett annan famhem.
Att "bara" ha dem minsta är oerhört krävande och avlastning som vi skulle fått har av olika anledningar för barnets bästa satts på vila. VI behöver det men förmodligen skulle det kosta mer än det smakade. Ändås skönt att frågan är lyft och kan lyftas igen.
Frågan är ju vilken bakgrund barna har. Är det som för våra med PTSD, övergrepp mm så vete tusan om jag skulle ha mer än två barn på en gång, man ska ju räcka till för alla.
Att arbeta nu är en omöjlighet, kanske till Augusti nästa år att jag kan gå tillbaka 50%.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp