Ett litet hjärta på ynka 1 år

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om det nu skulle bli en lvu- är det då bara för ett halvår i taget?
dvs om 6 mån om mamman bättrat sig så tas lvu bort?
 
Vår placering är via lvu trots det frågar soc bios om ALLT...o Bio får rätt o vi fel hela tiden :x
Jag är så less på det,plac har bott hos oss i 3 år snart o ändå får bio bestämma om vaccinationer,pass och dylikt fast bio inte träffat ungen på över 1 år :x :x

I bland har jag så lust att kasta in handduken...om det inte vore för liten.....
 
Sanna sa:
Om det nu skulle bli en lvu- är det då bara för ett halvår i taget?
dvs om 6 mån om mamman bättrat sig så tas lvu bort?

Ett LVU ska omprövas varje halvår ja. I vårdplanen ska soc skriva in vilka villkor som ska vara uppfyllda för att vården ska kunna upphöra. LVU:t kan tas bort antingen för att de villkoren är uppfyllda (dvs placeringen upphör, barnet flyttar hem) eller för att vårdnadshavaren börjar samtycka till vården, dvs det finns inget behov av tvång längre (dvs det blir en SoL-placering istället, barnet kvar i familjehemmet).

Jag skulle ju säga att om bio hotar med advokater utan att soc backar, då anser soc sig ha på fötterna, och då är det säkerligen så.

Litar du på din kontakt på soc? Får du raka svar och kan ventilera din oro där? I så fall - läs mindre! :) Allt skräp som har hänt i andra placeringar behöver inte alls hända i den här placeringen. Många, många familjehemsplaceringar är faktiskt långsiktiga och trygga.

Lätt att säga jag vet :roll: men vi har nu levt 2,5 år med en mycket oberäknelig biomamma, advokathot och frivillig placering, och konstigt nog vänjer man sig.
 
Turbulent tid bakom oss, hoppas den är över.
Nu fick vi iaf ett LVU.

(mamman vägrade samtycka till vården, dvs skriva under pappret...) för att hennes advokat hade sagt det....han ville driva det till lvu så att dom sedan skulle kunna kräva tillbaka barnet?! ja fråga mig inte hur dom tänkte där....

Ett lvu är just nu preciiis vad vi behövde, inget mera tjaffs och styrande från bio's sida. som jag (och soc) tycker verkar mer intresserad av att styra alla än att träfffa barnet....

Men, om hon nu får för sig att detta blev ju lite tokigt....och får för sig att hon vill samtycka till vården...är det bara för henne att skriva under pappret och allt är tillbaka på sol-nivå igen?
dvs samma jobbiga sits igen?
 
Sanna sa:
Turbulent tid bakom oss, hoppas den är över.
Nu fick vi iaf ett LVU.

(mamman vägrade samtycka till vården, dvs skriva under pappret...) för att hennes advokat hade sagt det....han ville driva det till lvu så att dom sedan skulle kunna kräva tillbaka barnet?! ja fråga mig inte hur dom tänkte där....

Ett lvu är just nu preciiis vad vi behövde, inget mera tjaffs och styrande från bio's sida. som jag (och soc) tycker verkar mer intresserad av att styra alla än att träfffa barnet....

Tyvärr kan ju bio styra och ställa fast det är ett LVU- de är fortfarande vårdnadshavare
 
Länge sen sist jag skrev sist ser jag... Och mkt har hänt... Dom överklagade lvu och vann. Allt är tillbaka på sol och soc gjorde inget...

Efter det begärde mamman umgänge 1 ggr v istället för varannan som det var före (vilket hon nästan aldrig kom på...) hon har faktiskt kommit på alla umgängen i 2 mån ca och. Sköter sig bättre.

Meeen, det är mkt för det placerade barnet just nu.. Dagisstart, (med väldigt mkt praktikanter, nya främlingar ofta...) ingen är hemma med barnet hela dagarna längre och umgängen på tok för tätt...
Hon reagerar efter Umgängerna genom Att gnälla och klänga. Sen har hon nu åter igen börjat bete sig "gränslöst" dvs hoppar bums i famn på främlingar som hälsar på... Jag har tagit upp detta med soc men hon är bara nonchig och sa "ja ibland är det så att so familjehem måste man se barn fara illa..." eh va? Var det inte BARNET i centrum?

Nu till det jag undrar över... Om det har gått 3 år och vårdnadsöverflytt borde ligga Runt knuten men mamman sköter sig bra, kan dom då skjuta på det???
 
Sanna sa:
Länge sen sist jag skrev sist ser jag... Och mkt har hänt... Dom överklagade lvu och vann. Allt är tillbaka på sol och soc gjorde inget...

Efter det begärde mamman umgänge 1 ggr v istället för varannan som det var före (vilket hon nästan aldrig kom på...) hon har faktiskt kommit på alla umgängen i 2 mån ca och. Sköter sig bättre.

Meeen, det är mkt för det placerade barnet just nu.. Dagisstart, (med väldigt mkt praktikanter, nya främlingar ofta...) ingen är hemma med barnet hela dagarna längre och umgängen på tok för tätt...
Hon reagerar efter Umgängerna genom Att gnälla och klänga. Sen har hon nu åter igen börjat bete sig "gränslöst" dvs hoppar bums i famn på främlingar som hälsar på... Jag har tagit upp detta med soc men hon är bara nonchig och sa "ja ibland är det så att so familjehem måste man se barn fara illa..." eh va? Var det inte BARNET i centrum?

Nu till det jag undrar över... Om det har gått 3 år och vårdnadsöverflytt borde ligga Runt knuten men mamman sköter sig bra, kan dom då skjuta på det???
Jobbigt för er alla :?

En Vöf är något som kan bli aktuellt efter 3 år ifall det anses vara barnets bästa. Det är inget som går per automatik och alltså inget som måste skjutas på.

Det är tufft men det finns lagar och regler som soc måste följa. Det krävs mycket för ett LVU och vid sol så kan de inget göra. Det ni måste göra är att dokumentera allt om hur barnet mår och hur bio "sköter sig" så soc kanske kan på nytt bedöma att de bör ansöka om LVU.

Jag lider verkligen med er och som vanligt är det de små :angel: :angel: som får lida mest :littlesad
 
nu är jag tillbaka igen….det har nu gått över 3 år, jag hade det som mål….för någonstans hoppades jag på en VÖF precis den dagen…jo vet.dumt tänkt…..fortfarande på sol-stadiet. har väl alltid varit, förutom några enstaka dagar…


KAN dom inte få till en vöf på en sol-placering?

barnet har ingen vidare kontakt med sin mor, får mycket reaktioner efter umgänge. osv.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp