Evt. ny placering, vad ska vi fråga...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har evt. fått en ny förfrågan om en placering. Vi har endast fått lite info per mail , ska fundera över helgen o ringa nästa vecka o lämna besked om vi är intresserade. I korta drag ; 12 årig tjej, försummad, uppväxt med våld, missbruk o självskadebeteende, många syskon. Röker o ute sent på kvällarna,driver vind för våg. Ska ha regelbundet umgänge med familjen. Långvarig plac.

Vad bör vi fråga om ? Vad kan man kräva i ersättning för denna relativt svåra placering ? Det är genom en org. som vi inte har jobbat för tidigare. Lite oro har vi för vår biodotter som är exakt lika gammal, men inte ens i närheten av denna tjejs beteende. Är det galet att ta emot henne ? Har även 2 äldre biosar hemma.
Ni som läst mina andra trådar vet att jag är "hemligt" gravid i v. 10 också.
Hjälp....?
 
Gå på "magkänslan" Du är inte galen som vill öppna upp ditt hem för denna flickan.
Ersättningen är svår att rekomendera men du bör lägga det ganska högt med tanke på hennes "ryggsäck"
Lycka till
 
Hej!

Har ganska nyligen tagit emot en tonåring som haft liknande beteende. Hos oss fungerar det dock bra.
Jag tror att det är viktigt att den nya flickan får om det är möjligt gå i en annan skola än er dotter, annars finns det risk att de jämförs med varandra. Det finns även risk för att er dotter får "stå till svars" inför ett eventuellt oönskat beteende hos lånebarnet.
Tydlighet är annars ett tips. Redan då ni träffar henne så tala om vilka förväntningar ni har, vilka regler som gäller hos er osv. Ett tips är att vara tydlig med tider, telefoner och datorer. Detta kan annars senare bli ett problem (egen erfarenhet).
Kolla även om det finns risk för rymningar och är ni i så fall beredda på att gå ut och leta.

Lycka till

Tre
 
Kråkan sa:
Har evt. fått en ny förfrågan om en placering. Vi har endast fått lite info per mail , ska fundera över helgen o ringa nästa vecka o lämna besked om vi är intresserade. I korta drag ; 12 årig tjej, försummad, uppväxt med våld, missbruk o självskadebeteende, många syskon. Röker o ute sent på kvällarna,driver vind för våg. Ska ha regelbundet umgänge med familjen. Långvarig plac.

Vad bör vi fråga om ? Vad kan man kräva i ersättning för denna relativt svåra placering ? Det är genom en org. som vi inte har jobbat för tidigare. Lite oro har vi för vår biodotter som är exakt lika gammal, men inte ens i närheten av denna tjejs beteende. Är det galet att ta emot henne ? Har även 2 äldre biosar hemma.
Ni som läst mina andra trådar vet att jag är "hemligt" gravid i v. 10 också.
Hjälp....?

Du kan kräva högsta ersättning def!
Ni känner ju själva hur er familj och dotter fungerar men vi är noga med att inte ta emot en tjej i vår biosdotters ålder av just din egen oro du räknat upp.
Även om de är helt olika så kommer i de flesta fall både avundsjuka och känslan om vad den andra gör och inte..inte långt till konflikter och oro.
Jag råder dig bara till att dra öronen åt dig men det är vad jag skulle ha gjort. Sen får ni en tid med gosig bebis som upptar mkt energi och ha med dig att en sådan här tjeja som du beskriver kommer att ta till alla medel för att testa. det låter som det iaf.
Tänk efter mer än 5 ggr är mitt råd. tackar du ja så har du säkert goda skäl och man ska lita på sin egna magkänsla :razz:
 
Joo..vi tänker så det knakar.... Känns absolut som att vi behöver få veta mer om denna flicka. :roll: Vad för slags skadebeteende hon har uppvisat tex. Vi kan nog inte hantera en 12-åring som skär sig tex. Vi som inte har ngn. erfarenhet av detta beteende alls , vad finns det mer för olika skadebeteenden ?
Skulle spontant vilja träffa henne och bara "känna av " . VILL hon verkligen detta själv ? Hur är hon som person ? HUR trasig är hon efter en sådan uppväxt ? Osv. osv.....
 
Även alkohol och droger kan räknas in i självskadebeteende.
Låta sig utnyttjas sexuellt...........

Det finns många sätt att skada sig själv i den åldern, tyvärr.
Men absolut, ta reda på mer,träffa tjejen och se om ni får "kontakt".
Det är enda sättet, tycker JAG, att ta reda på om man tror sig klara av det.

Lycka till!
 
Hej Kråkan!

Personligen skulle jag tacka nej för min egen biodottersskull...
tänk på nya barnet hur krävande det kan bli...

Sen tycker jag att du ska vara ärlig mot prg/soc om att du är gravid! för det handlar ju främst om de placerades väl o ve!
Skynda långsamt, ha inte för bråttom med en ny placering :oops:

mvh C
 
Vi HAR talat om att vi väntar barn nu, de skulle kolla om det fungerade med denna plac. Personligen anser jag att det inte bara handlar om de placerades "väl & ve", våran egen familj är MINST lika viktig.
Det fanns dock en anledning till att vi ville avvakta med att berätta om vår grav., den förra slutade väldigt sorgligt ! Men nu är det gjort iallafall.
Självklart har vi begärt att få mer info om tjejen innan vi ens bestämmer oss för att träffa henne. Jag vet inte riktigt vad du menar med att vi inte ska ha för bråttom med en ny placering, mammac ? Varför inte ? Vi VILL ju jobba med det här , sen om det inte blir just DENNA tjej som hamnar hos oss...
Jag är glad att vi verkar vara intressanta hos dem vi anmält oss till, så det är bara att hänga på ! :banan:
 
Ja, ibland undrar man hur det fungerar i "denna världen"..............
Och då har vi ändå varit i gång i nästan 15 år!

När man VILL, då tar det tid :bounce: .
När man är på G med en kontakt, ja, då ringer flera samtidigt! :oops: :oops:
Och så riskerar man att det blir nada i slutänden ändå............... :?

Häng på du Kråkan, men håll i dig ordentligt så du inte slår dig :wink: :angel :rollhappy: :rollhappy:
 
Förlåt! jag menade inte att trampa dig på tårna :oops:

Självklart handlar det lika mycket om att "egna" familjen också ska må bra, men de kanske har lättare att ta att det kommer en ny liten krabat som behöver mer tid och plats än en "redan utsatt placering " som troligtvis behöver dig till 110% pust lång mening*S.
Vad bra att du talat om att du är gravid...

Att du inte ska ha för bråttom var bara av omtanke så att du verkligen får en placering för funkar hos Er och med det nya barnet och som Honey skrev så kanske det kommer fler erbjudanden... så därav skynda långsamt...

Jag vet att man vill NU när man väl bestämt sig :smirk:


Lycka till och njut av magen...

MVH C
 
Fast nu tänkte ju inte jag riktigt så.............................

VI har råkat ut för det två gånger.
Både förra gången vi fick ett uppdrag och så nu igen.........
Men vi vet inte än om det blir nåt eller inte.
 
:oops: :oops:

Till Honey!
Nu blev det nog lite snurrigt för mig!! bäst jag går o lägger mig...
:roll:
Hur som menade jag inget illa till någon av er, ibland kan det låta så tokigt när man skriver...

nu sätter jag punkt och godnatt!

MVH /C

puffar för soliga :rollhappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp