får man arvode + inkomstbortfall?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej, jag behöver få hjölp med att reda ut en sak. När man ska vara hemma på heltid med placerade barn (jourhem) så får man x antal kronor i arvode/mån el dygn. Är detta vad som är tänkt att man ska leva o försörja sig på eller får man ÄVEN kompensation för inkomsbortfallet? ? Annars fattar jag inte hur jourfamiljernalkan betala sina vanliga räkningar? Det skulle innebära att jag får mindre i inkomst än om jag fortsätter mitt gamla jobb och har lediga helger, kvällar, sermester osv.
Hjälp mig reda ut detta, så jag vet innan jag börjar förhandlingarna med uppdragsgivaren... Tack:) :bow
 
om du är kontrakterad som jourhem så har du bara arvodet vad jag vet. Men om du som vanligt familjehem i början av plac är jourhem (innan allt är klart) så ska du självklart ha både arvode och lönebortfall.
 
Tanken är att vi ska vara jourhem hela tiden och att en av oss ska vara hemma på heltid, kontrakterad. Men när jag räknar så innebär det ju isf att jag sas jobbar gratis med obekväma arbetstider, igen rätt (el endast liten) rätt till semester, inga lediga helger eller storhelger. I verkligheten så skulle jag få mindre pengar i kassan med 0-1 barn än om jag fortsatte mitt vanliga jobb. Alltså, kan det verkligen stämma??
 
vi var kontrakterad jour under en period och då fick vi lön varige månad oavsett om vi hade placering eller ej. Det utgick inget extra alltså när vi hade barn.
Vi valde att inte fortsätta som det iom att det var så dåligt betalt och att det inte gick runt med den dåliga lönen. Jag skulle vara hemma på heltid.
Som löshäst vet jag faktiskt inte hur dem resonerar. Men vi har vart jour nu i 4månader och jag har arvode och LBF. Iof så var det tänkt att det skulle bli famplacering här men tyvärr så får :angel: flytta om ett tag pga lite olika annledningar.
Som alltid när det gäller arvode, lägg dig högt, högre än vad du tänkt. Då finns det ju möjlighet å förhandla och ändås hammna på en rimlig nivå!
Lycka till :razz:
 
18.000 0-1 barn
12000 extra för barn nr 2
15000 extra för barn nr 3.

Dom vill jag ska vara hemma på heltid, kontrakterad. Är det bättre o vara löshäst? Ska jag säga upp mig eller ta tjänstledigt (om det går)? Vilket tjänar jag på? Får jag inkomstbortfall om jag är tjänstledig men inte om jag säger upp mig?
Dom verkar inte villiga att höja arvodet. Jag kan inte tro att man förväntas vara hemma för 18000 - skatt? Då måste man själv ha pengar att skjuta till och det är väl inte meningen att det ska kosta oss att vara jourhem? Fattar ingenting!
 
18000kr tycker jag är bra arvode.
Vi fick högsta enl skl med två platser.....
Du kan inte räkna med att alltid få ut samma som när du arbetar. Famhem som är hemma får arvode och LBF under en begränsad tid.
 
Nä det är kanske där problemet ligger - det likställs inte med arbete, för ingen hade jobbat heltid för en lön på 18.000. Det är mindre än vad en vanlig underbetald usk tjänar! (o då får ju dom även ob ovanpå det) Jag brinner för detta och vill verkligen och kommer också att ta detta "jobbet" men känner mig fundersam kring hur jag ska försöka utforma kontraktet. Har förstått så mycket att det ska förhandlas INNAN man skriver på nåt. Nån som har ett bra kontraktstips?
 
det är sååå synd att det inte likställs med ett arbete för det är bland det tuffaste arbete man kan ha (enligt mig)
Ni kan inte tänka er att ha två placeringar? Då blir ju arvodet ganska högt.
Det enda tipps jag kan ge dig är att förklara sakligt med era argument varför ni ska ha högre.
Om det sedan inte känns bra så får ni vända er till någon annan kommun.
Är det fr kommun eller org ni ska sammarbeta med?
Aleris har jag hört ersätter bra när man är hemma på heltid.
 
Vi kan ta upp till tre :angel: har vi sagt, men just nu gäller det bara en :angel: som ev kommer vilken dag som helst. Hur som haver så vill vi detta väldigt gärna så vi kommer försöka o funkar det så blir vi nog kvar som jour länge. Så är tanken iaf.
Vi jobbar eg både mot kommun och en slags org, svårt att förklara men vi förhandlar inte med själva kommunen.
Tack för alla svar. Ska bli spännande, men det enda vi har idag är en säng i rummet, men det får dom hjälpa oss med, allt det praktiska får lösa sig inom snar framtid. :D
 
Jag tycker också att det låter mycket, skulle ni då få 30000 får två placeringar och 45000 för tre? Det är ofantligt bra betalt för att vara i denna branchen. Långt över det många av oss får.
Klarar man sig inte på det, eller vill ha mer i månaden, så får man nog byta branch.

Tyvärr.
 
Klart vi klarar oss och jag vet att dom vi jobbar med är bra, ska bli så himla kul! Vi får vår :angel: imorgon redan:). Min tanke gällde eg mest när man har bara ett barn, men å andra sidan så kommer vi ev ha fler långa tider och då är arvodet skäligt, så vi behöver förmodligen inte oroa oss alls.

Så nu e man med i gänget:) :banan:
 
Eftersom det bara är uppdrag vi har så kommer du också att förlora rätten till A-kassa, tjänstepension, och försäkringar som man har som anställd.
Att vara kontrakterad på en eller flera platser är en trygghet i sig. Som löshäst med en månads uppsägningstid eller mindre så kan man stå utan inkomst mellan uppdragen.
Mat-tilda
 
av Ida » 10 okt, 2012, 16:01
Jag tycker också att det låter mycket, skulle ni då få 30000 får två placeringar och 45000 för tre? Det är ofantligt bra betalt för att vara i denna branchen. Långt över det många av oss får.
Klarar man sig inte på det, eller vill ha mer i månaden, så får man nog byta branch.

Tyvärr.

...jag håller nog med Ida!

Vi är löshäst ibland och får mellan 11500-16000 för ett barn beroende vilken av våra kommuner det är ifrån!
Vill man ha mer pengar i månaden skall man nog ägna sig åt något annat!
Lycka till/ Carina
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp