Får man vara fräck?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag o min man har väntat i 17 år på att bli familjehem, ville att våra egna barn skulle växa upp först.
Nu är vi utredda o klara,väntar bara på barn.
Efter mycket fundering o så.har jag kommit fram till att det vore roligast att få ett spädbarn....men kan man vara så fräck.vi har blivit erbjudna en 2 o 3 åring,men jag tycker det är för gammalt.....ursch får man tänka så.
Våra egna barn är över 10.
Det är ju inget fel på 2 o 3 men....jag är bebis sugen....hur ofta blir man ens erbjudna bebisar.( Har redan fått frågan på 2 men föräldrarna hittade nån annan)Därav suget.
 
Jag känner som du, jag är också bebissugen. Nu är vi inte färdigutbildade och färdigutredda förrän i höst, kanske september/oktober. Nu är väl förvisso 2 och 3 år också en ung ålder, men jag förstår dig.
 
Om ni redan har barn och har varit med i bebissvängen tycker jag det verkar egoistiskt att bara tänka bebis. Varför inte bara tänka på barnet som behöver er :?
 
ja jag vet.vi har inte tackat nej till 2 o 3 åringen,vi ska träffas.
men samtidigt är det så att kommunen jag bor i har erbjudit oss 2 bebisar men av olika anl. har det inte blivit av.Nu är jag rädd att ifall jag tackar ja till de stora så ringer de dagen efter med en bebis......
Men vi ska träffa de andra så får vi se.en bebis är bara bebis en kort stund.
Men va skönt att det finns iallafall en som försår mej....
Om jag ska ta de andra så självklart får de 100 %.
 
Jag tror nog att jag mer kommer tänka på saker runt om. Liksom vad barnen har för bagage, historik och att vår familjebild och barnen ska passa ihop m.m
Jag tänker nog inte så mycket på vad för barn som kan komma efter detta barn osv.
Jag tycker det är en tragedi med varje fall sas.
Ibland när man läser texter som skrivits här låter det som om det är kreatur vi pratar om och det är ju inte. Det är ju barn! Det är små människor ff!
Usch, blir faktiskt riktigt upprörd. Det är absolut inte riktat personligt mot någon, jag tänker definitivt inte leka någon moraltant heller, men, glöm ej det. Det är dem små oskyldiga som får lida pga vad vet ni ju själva.
Så där! Nu fick jag ösa ur mig lite skit. Hoppas att ni alla orkade läsa eländet och inte tar åt er personligt.
Sköt om er alla så länge!
 
Jo precis..jag var överlycklig över att de erbjudit oss 2 små barn, blev nästan gravid.....
Sen ringer de om bebisar mitt i allt....det väckte sånt jag trodde var borta.
jag är inte ett dugg sugen på fler bio barn,men när möjligheten fanns att få en liten...på samma promisser som en större..
och andra sidan tror jag chansen är större att släkt o vänner ingriper bland småttingar.
På tisdag gäller det så får vi se.
Är det nån som har erfarenhet kring en 2 åring med mycket bagage...
Går det att få dem att funka..jag menar självklart är alla individer.men jag inbillar mej att vid 2 finns det fortfarande hopp,man glömmer så fort i den åldern.är det så???
 
Vi hade en som hade sin utveckling kring 8 månader, men var några år äldre..och bagaget var enormt! Men vi lyckades så bra, att denne till slut kunde flytta till bio-mamma igen. Så visst finns det hopp ska du se!
 
Ah, nu var det längesedan detta inlägget skrevs och kanske har ni redan fått barn? Jag vill bara dela med mig av hur jag tänker ändå.
Jag kan förstå bebis-suget, verkligen. Det är inte helt vanligt med så små, men inte omöjligt heller om man kan tänka sig att vänta länge.

Men jag tror så här:
När man blir erbjuden en placering och man får en presentation på barnet, då ska det verkligen kännas rätt i hjärteroten. Då spelar det ingen roll vad det är för ålder på barnet. Självklart ska ju åldern passa in i familjen och så, men här gör ju socialsekreterarna sk. matchningar om vilket barn som kan passa in i vilken familj.

När man hör om rätt barn, så är det rätt barn oavsett ålder.
Om man tänker som så här, att det kanske kommer ett "bättre" erbjudande bakom nästa hörn, då är det inte rätt barn man fått erbjudande om. Då måste man tacka nej. Det är inte rätt mot varken barnet eller familjen att man går och tänker på att ett annat barn vore bättre??

Enbart åldern på barnet har inte att göra med barnets eventuella framtida svårigheter.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp