Får snart hem vännens barn..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej hej!!
Jag fick för någon dag sen reda på att min väns barn blivit beviljade att komma hit på antingen jourhem eller familjhem. Vad vet jag inte då soc endast berättat detta för barnen utan att ens ha pratat med mig. Jag bryr mig inte om att de ej sagt något men tycker det är lite konstigt.

Till mina frågor..
Vad händer nu?
Vad ska jag tänka på i min kontakt med soc?
Kommer de göra en utredning?
Får man någon hjälp med pengar till säng åt dem? De har redan ett eget rum klart här för dem, men har inte så mycket pengar för att köpa en ny säng denna vecka.

Har såklart miljoner andra frågor men de här var de första som dök upp.

Kramar/Mammatill3
 
Kan du förtydliga lite. Din väns barn (hur många? vilka åldrar?) Kan inte bo kvar hos sin/sina föräldrar (varför?). Och helt utan din vetskap har kommunen sagt till barnen att de ska flytta till dig? Hur fick du veta det? Har kommunen nu kontaktat dig? Vad säger de?

Om barnen ska placeras hos dig en kortare eller längre tid så kommer ni att utredas och ni ska få betalt i form av omkostnad och arvode.
 
Den ena är 10 och den andra är 11. De har blivit jourhems placerade hos en släkting som bor på tok för många mil bort, och som även inte känner dem särskilt väl. Mamman till barnen har frågat soc om de inte kan bo hos mig, så de kan fortsätta samma skola samt ha umgänge med sina föräldrar. Mig har kommunen inte pratat med alls utan vi har fått veta det genom barnen. Soc har varit och hälsat på barnen och berättade då att de skulle få flytta hem till mig. Jag får ju bara anta att detta blir nu innan skolstarten. Får hoppas på att de ringer på måndag. Jag är i vilket fall som helst redo för att barnen ska komma hit det är bara en säng stomme som behövs.

Hur går en utredning till? Vi har fläckfria "papper" överallt, jag är hemma på heltid, och har i övrigt en helt normalt fungerande familj med mycket tid å kärlek att erbjuda. Rum med tillhörande toalett finns det som sagt också.
 
Det låter mer än underligt.
Varför är barnen omhändertagna?

En första utredning går inte i ett nafs utan tar tid och är omfattande.
 
Tycker också att det låter konstigt att soc kan lova barnen det utan att ens varit i kontakt med dig. Sen har vi ju det här med utredningen som är en flera månader lång process, vad händer om ni mot förmodan inte skulle bli godkända? Ska dom flytta igen då? Hade jag varit som du hade jag själv ringt till soc på måndag och frågat så får du ju reda på hur det ligger till från rätt håll. Lycka till och hoppas att allt löser sig till det bästa.
 
Ja jag tycker också att det är mer än konstigt. Jag hoppas ju bara att de inte kastat ur sig något sådant här till barnen för att sedan ta tillbaka det. För så kan de väl inte göra? Eller?
Imorgon ska iaf soc hem till föräldrarna för samtal och jag tror å hoppas på fler svar efter det.

Det finns fler faktorer som gjort att de blivit omhändertagna. Allt hände fruktansvärt snabbt. Det var lvu eller flytt till släkting som föräldrarna fick välja mellan. Släktingen som bor 60mil bort, inte känner dem och lever i en trång etta.
 
Mammatill3 sa:
Ja jag tycker också att det är mer än konstigt. Jag hoppas ju bara att de inte kastat ur sig något sådant här till barnen för att sedan ta tillbaka det. För så kan de väl inte göra? Eller?
Imorgon ska iaf soc hem till föräldrarna för samtal och jag tror å hoppas på fler svar efter det.

Det finns fler faktorer som gjort att de blivit omhändertagna. Allt hände fruktansvärt snabbt. Det var lvu eller flytt till släkting som föräldrarna fick välja mellan. Släktingen som bor 60mil bort, inte känner dem och lever i en trång etta.


Ja, hoppas ni reder ut det snart. Uppdatera gärna.
 
Inga svar denna gång heller. Vi ska på nätverksmöte nästa vecka. De låter som att barnen kommer hit. Vore skönt om man fick ett svar bara.

/Mammatill3
 
Nu är allt klart! Vi blev godkända som jourhem och barnen kommer hit imorgon. Är så glad för min vän och barnen då de nu kan ha umgänge, och barnen kan gå i sin skola.

Jag är dock lite fundersam nu. Soc har varit väldigt tydliga att jag och maken arbetar för dem nu vilket vi självklart är helt inställda på, men vi har fortfarande inte fått någon info om någonting. Kan man fråga om lite hjälp till en säng åt dem? Vi har ju all tid och kärlek i hela världen, men vi är inte ekonomiskt oberoende. De kommer ju behöva kläder, leksaker, skolsaker m.m. Vi har ju heller inte fått något telefon nr till någon och vet inte vem vi ska ringa vid eventuella problem.

Släng hit lite tips ni som vet hur allt går till.

//Mammatill3
 
:roll: har ni arbetat som jourhem tidigare? Eller hur kunde utredningen gå så fort?

har ni ens fått utdraget ur belastningsregitret ännu?

Pride kan ni inte hunnit med, var det en kälvestenutredning?

Min skeptis riktar sig inte mot dig utan den ansvariga kommunen. Ni ska självklart även blivit tilldelade minst 1 familjehemssekreterare, skrivit avtal, fått en arbetsplan och diskuterat arvode....

Har ni ens en umgängesplan??
 
Kan bara hålla med överstående.Om ni nu har fått besked måste du väl ha pratat med soc? Då e det bara att ringa och prata med henne eller honom igen. Självklart ska dom hjälpa till med vad som ev behövs för att ni ska kunna ta emot barnen, problemet är ju bara att allt sådant skulle varit gjort innan ni får barnen. Och det gäller ju ävem med arvode och avtal. Förstår inte häller hur en utredning kunde gå så fort. Ta kontakt och red ut allt INNAN ni tar emot barnen för sen blir allt mycket svårare. Verkar vara en mycket konstig soc om jag får säga vad jag tycker. Lycka till och som sagt kolla upp så ni inte blir överkörda sen. :roll:
 
Jag tycker att mamma till 3 är fantaastisk. Ställer helhjärtat upp för 2 barn som finns inärheten.

Att du ska behöva rodda i vad SOC BORDE HA ORDNAT är en ren skandal.

kräv att barnenska vara BASUTRUSTADE med möbler samt kläder för årstiden. Detta ska ordnas INNAN de flyttar in.
Be att få barnens omkostnads del i förskott (hur ska man annars kunna köpa mat och busskort till dem)

Sen måste ni ha ett kontrakt att skriva på INNNAN barnen flyttar in (alternativt att ni muntligt kommit överens och att kontraktet kommer så fort det går)

Stort lycka till TR :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp