Får soc göra precis hur dom vill?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har haft en liten i 1,5 år som jour.
Det har blivit så länge pga av många och långa sjukhus vistelser.
Nu har soc hittat ett fh, men föräldrarna har sagt nej till detta fh men många bra argument, det är en sol plac. Och dom är inte emot att barnet placeras men vill ha mer erfarenhet hos fh. Men soc sticker ner huvudet i sanden och lyssnar inte. Min fråga kan dom bara köra över bio på detta sätt? Har dom inget att säga till om? Jag har försökt att prata med soc men jag är ju "bara jour" .. Tacksam ifall någon vet något om detta.
 
Föräldrarna måste väl ha en egen advokat även om de är sol placering. Annars kan de ju välja att ta hem barnet ? Om nu soc tycker att de skulle vara bättre. En advokat kan hjälpa dem att föra sin talan.
 
Nä dom är samarbetsvilliga ang att han ska placeras. Men vill ha erfarenhet hos fh.. Ex att dom har vana vid barn m.m det är inga konstiga krav. Men inget gehör!
 
Jag har sagt till soc att gå in på familjehemsbanken för jag har själv hittat flera profiler som har det barnet behöver och föräldrarna vill ha.. Men dom vägrar, mycket frustrerande!!
 
Har varit med om det ja.
Vår jouris ville föräldrarna ha kvar hos oss, men pga av en liten grej mellan oss o soc så vägrade de. Trots att vi är utredda o godkända av flera kommuner.
Så liten flyttades mot föräldrarnas vilja trots att det var en sol.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp