Fått förfrågan om ensamkommande flyktingbarn

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
är det någon som har erfarenhet av en sån placering?

Spontant är vi positiva men vore skönt att få lite saker att tänka på innan vi säger ja helt och hållet.

Lilla A
 
Inte direkt flyktingbarn men vid ett tillfälle så hade jag 2 tonåringar som kom med 1 timmes varsel och knappt kunde ett ord svenska och absolut ingen engelska.....
Vi körde hej vilt med teckenspråk och jag fick telefonnr till en tolk som jag utnyttjade vid några tillfällen..... men det gick så otroligt fort för dom att börja prata svenska..... jag pekade på allt här hemma....glas, tallrik, hund, lampa...och dom sa efter... det enda som var jobbigt var att jag hann med att ge dessa barn, korv, pizza med skinka osv..... innan jag fick reda på att dom var muslimer och inte åt griskött :oops:
Men annars var det otroligt lärorikt, dom verkligen ansträngde sig för att kuna prata med oss i familjen. Bara några veckor efter så satt dom och läste svenska barnböcker, otroligt duktiga.
Men som sagt se till att du har ett journummer till tolk som du kan ringa när som helst på dygnet.
 
Hej Trixen. Jag reagerar rätt starkt på något som du skriver. Att du hann ge barnen korv m.m.
När vi i vintras/våras blev intervjuade här hemma blev vi också tillfrågade om vi kunde tänka oss att ta emot ensamkommande flyktingbarn. I samband med det frågade jag just om kost osv. I vår familj har vi våra traditioner och dem går inte enligt muslimska seder. Socialtjänsthandläggarna sa då att vi INTE skulle anpassa oss efter deras traditioner, utan dem fick helt enkelt "ta seden dit dem kommer".
Så, jag undrar, hur gör ni alla familjehem ute i landet? Anpassar ni och er familjer efter andras traditioner eller värnar ni om era egna traditioner?
Jag vill verkligen inte på något vis kalla mig rasist för det, lika bra att jag skriver ner det med en gång, för annars kommer väl snabbt som ögat ett inlägg med en förfrågan om jag är rasist är jag rädd för.
Så, hur tänker ni alla?
 
Hejsan!
Nu kom dessa barn inte från något "strängt" muslimskt land utan från gamla ryssland (mycket muslimer i vissa delar där som jag inte hade en aning om) men ungarna tog det med ro...... dom var hos oss på julen och köpte julklappar o morsa på tomten, åt allt utom julskinkan så det var det minsta problemet.
Åt vi korv så fick dom kycklingkorv, åt vi kotletter fick dom kycklingfileer så det var smidigt, däremot specialslaktade djur o sånt skulle jag inte ställa upp på att köpa kött från.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp