Föräldraledig familjehemsförälder

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Räknas familjehemsplacerade barn som syskon i familjen när det handlar om förskola? Jag är gravid och tanken slog mig; hjälp, storasyskon "får" ju inte alltid gå på dagis om en förälder är hemma med spädis. För vår placering vore det helt galet att bli tagen från sin förskola - det är en resursavdelning och jag kan inte alls ge samma stimulans hemma, särskilt inte med ett nytt barn i famnen.

Är det någon som varit i denna situation? Hur resonerade er kommun?
 
Nej är föräldern hemma så ska barnet också vara hemma. Har inget med att göra om det är en placering eller inte.

För våra barn har vi fått dispans från kommunen, med hjälp av kurator i stödteamet. Barnen får vara på dagis/fritids när vi är lediga. För att vi ska få andas och bägge barnen behöver stimulansen (diagnoser på båda barnen). Detta har vi ordnat själva utan någon inblandming från soc. Har inte ens frågat, men har man en bra kontakt så kanske soc kan gå in och försöka hjälpa och förklara läget bättre om det skulle behövas.

Lycka till!
 
Där ser man. Bra att veta, då ska jag börja prata med förskolan i god tid så jag hinner övertyga dem som övertygas bör... tack för era svar!
 
Hos oss finns det en speciell person som har hand om stimulans platser som man måste skicka ansökan till.
Det tar någon månad så ta reda på vem det är och ring denne och kolla vad den behöver.
 
Vår första placering fick dagisplats nu i våras. Dryga 2år gammal.

Nu fick vi en placering till, jag går hemma med den lille och dagis fortsätter som vanligt.
 
Va????.....jag trodde det var nåt generellt i hela Sverige med att barn till arbetslösa och föräldralediga har kvar sin plats på, som här 15 timmar/vecka, eller vad resp kommun nu bestämt sig för.....
Vi har då för det mesta 4-5 15-timmars barn/avd......
 
Får rätta mig själv tror jag. Hos oss är det också så att syskon får gå 15 timmar/vecka.

Pratar i nattmössan ibland :D

/Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp