föräldraledighet..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej

En liten fundering, om man får en liten :angel: och den placerande kommunen vill att även mannen i huset är hemma de första 10 dagarna, som de naturligtvis betalar för. Men kan arbetsgivaren neka till detta.
Om jag tolkar lagen rätt så får man vara det, men gubbens arbetsgivare tolkar det annorlunda??

/Ester
 
Det är bara vid biologiskt barn eller adoption som pappan har rätt till de 10 dagarna.
Annat är upp till arbetsgivaren att bevilja.

Vi "missade" en sådan placering p g a att mannens jobb inte gick med på det.
 
Hej!
Jag har varit på en information med Margareta Erman, fd Kommuner och Landsting, i höstas. Som jag förstod det så har man rätt till ledighet när man tagit emot barnet för stadigvarande vård och fostran, dvs även familjehemsplacering men utan ersättning från försäkringskassan förstås. Kolla det! Vore ju jättetrist om det sprack på ynkans 10 dagar :cry: .

Mama
 
problemet vid placerade barn är att man inte har någon framförhållning. Föräldraledighet ska man ansöka om 6 månader innan (man är ju gravid och vet vad som väntar) Vid placering har man ju aldrig 6 månaders framförhållning.

Men om det handlar om 10 dagar så har mannen ju möjlighet att 1. Ta ut semester 2. att vara tjänstledig.3. att mannen VABBAR (vård av barn via F-kassan 5 dagar, går utan läkarintyg. För vård av barn, samt kontaktdagar har vi familjhem rätt till om barnet är mantalsskrivet på adressen.
 
Från föräldraledighetslagen:
"Anmälan och beslut om ledighet 13 § En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6, 7 eller 9 § ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt"

Sedan kanske det blir en diskussion om definitionen av "förälder". Som familjehem så får man i alla fal överta föräldraledighetsdagarna så det borde vara klarlagt någonstans.
 
Max sa:
Från föräldraledighetslagen:
"Anmälan och beslut om ledighet 13 § En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6, 7 eller 9 § ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt"

Sedan kanske det blir en diskussion om definitionen av "förälder". Som familjehem så får man i alla fal överta föräldraledighetsdagarna så det borde vara klarlagt någonstans.

Man får inte överta dagarna. De kan inte användas av någon förrän barnet är tillbaka hos föräldrarna eller har vårdnadsöverflyttats (innan barnet blir 8 eller är det 9 då dagarna försvinner). Vår vöf blev klar när barnet var 3 så vi har en massa dagar att använda eftersom föräldrarna knappt hade haft barnet boende hos sig nånting.

Dessutom, om man som jag har haft arvode för flera barn och sen ville vara föräldraledig (ha föräldrapenning) så funkar det om man flyttar över allt arvode på partnern under den period som föräldraledigheten ska vara.
 
Sparris sa:
Max sa:
Från föräldraledighetslagen:
"Anmälan och beslut om ledighet 13 § En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt 4, 5, 6, 7 eller 9 § ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt"

Sedan kanske det blir en diskussion om definitionen av "förälder". Som familjehem så får man i alla fal överta föräldraledighetsdagarna så det borde vara klarlagt någonstans.

Man får inte överta dagarna. De kan inte användas av någon förrän barnet är tillbaka hos föräldrarna eller har vårdnadsöverflyttats (innan barnet blir 8 eller är det 9 då dagarna försvinner). Vår vöf blev klar när barnet var 3 så vi har en massa dagar att använda eftersom föräldrarna knappt hade haft barnet boende hos sig nånting.

Dessutom, om man som jag har haft arvode för flera barn och sen ville vara föräldraledig (ha föräldrapenning) så funkar det om man flyttar över allt arvode på partnern under den period som föräldraledigheten ska vara.

Sparris, kolla om du går under samma förutsättningar som vid adoption.
För då räknas föräldraledigheten från den dagen man får barnet i sin vård.
Från den dagen har man rätt att ta ut föräldraledigheten i åtta år, dock max tills barnet fyller 10. :banan: :rollhappy:
Vid bio är det 8-årsdagen som gäller.
 
Som jag har förstått det så räknas det inte samma som vid adoption utan från dagen de föddes och att vi famhem får tills barnet blir 18 månader.

honey sa:
Sparris sa:
Max sa:
Från föräldraledighetslagen:

Sparris, kolla om du går under samma förutsättningar som vid adoption.
För då räknas föräldraledigheten från den dagen man får barnet i sin vård.
Från den dagen har man rätt att ta ut föräldraledigheten i åtta år, dock max tills barnet fyller 10. :banan: :rollhappy:
Vid bio är det 8-årsdagen som gäller.
 
Hej och Tack för alla svar.

Om jag har förstått det rätt efter all läsning på nätet och ett telefonsamtal till försäkringskassan, som inte har något med det att göra men ändå var väldigt hjälpsamma :bow Så gäller föräldraledighetslagen oss också som har barn i stadigvarande vård. Vad krångligt bara för att vara hemma ett par veckor.. :?
Nu får vi verkligen bara hoppas att vi får ett positivt besked om att den lilla :angel: kommer till oss.

Ha en trevlig helg alla därute, tyvärr har inte vi riktigt samma bra väder som förra helgen.. / Ester
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp