Föräldrapenning och familjehem, hur många dagar tog ni ut?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Vi är familjehem åt en kille som kommer vara hos oss fram till åtminstone nästa sommar (det kan även bli längre..) Jag är gravid med beräknad födsel i januari 2014. Jag kommer alltså vara föräldraledig i minst ett halvår samtidigt som vi är familjehem åt den här killen. Min undran är hur ni tog ut FP-dagar ni som varit/är i samma sits? Jag tänkte eventuellt bara ta ut 1-2 fp-dagar under våren eftersom vi ändå kommer att få behålla samma arvode + omkostnadsersättning ifrån vår uppdragsgivarkommun..
Det vore så bra att få veta hur andra gjort som varit/är i samma situation.

Tack så länge!
 
Re: Föräldrapenning och familjehem, hur många dagar tog ni u

Roligt med fler gravida:) Så är även jag:) Föder under hösten o sitter lite med samma fundering. Vill gärna spara fp- dagar . Det kommer gagna bebis, mig o inte minst det placerade barnet om jag kan jobba lite under lång tid. Har en fråga till dig- har du varit i kontakt m Fk? Har ni i nuläget ersättning för förlorad arbetsinkomst- o vad gör placerande kommunen isåfall med det. Enligt fk kan placerande kommun fortsätta betala det.
 
Re: Föräldrapenning och familjehem, hur många dagar tog ni u

Jag har bara varit i kontakt med FK ang hur min fp kommer att beräknas. Jag har ett arbete vid sidan om mitt uppdrag som familjehem och enligt FK kommer min fp grundas på min ordinarie årsinkomst om placeringsbarnet kommer fortsätta vara placerat hos oss efter det kommande barnets födsel. Men skulle placeringen avbrytas innan det kommande barnets födsel så baserad min fp på min ordinarie årsinkomst + arvodet jag har från min uppdragskommun. Nu är det bestämt att placeringsbarnet kommer att vara hos oss minst ett halvår efter att det kommande barnet fötts och därför tänkte jag snåla så mycket jag kan på fp-dagarna medan placeringsbarnet är hos oss eftersom jag ändå kommer att behålla samma ersättning som innan från min uppdragskommun.

Min uppdragskommun har endast betalat för förlorad arbetsinkomst när jag behövt tagit ledigt från mitt ordinarie arbete i samband med möten och liknande gällande placeringsbarnet.
Fast jag kanske missförstod din fråga?
 
Re: Föräldrapenning och familjehem, hur många dagar tog ni u

Hur många dagar av fp man tar ut får man ju bestämma själv, så jag tänkte försöka ligga på 3-4 dagar/ v o sen framöver ta halva dagar o jobba halva dagar. O ibland ta hela dagar .
 
Re: Föräldrapenning och familjehem, hur många dagar tog ni u

Tack för svaret. Det är SÅ skönt att bolla tankar och idéer med andra som är i samma situation.
 
Re: Föräldrapenning och familjehem, hur många dagar tog ni u

:) Blev själv glad att vi är fler som väntar biologiska små:) Vi är ( kanske?) i minoritet på forumet! Pm:- mig om du vill fråga mer ingående . Så kanske vi kan utbyta fler erfarenheter:) Eller då tar vi det här på forumet:)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp