Föräldrar med barn i ett familjehem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur fungerar såna här placeringar, undrar jag. Är biomamma till barnet som ärendet gäller.

Det rör sig om SoL. Vi kommer ha full delaktighet i utformningen av det här, och kan avböja om vi så vill även om det skulle höja soc påstådda oro en aning. Det kommer röra sig om max ett par månader.

Hur går det till i grova drag? Vad är familjehemmets syfte, vilka befogenheter har de? Kan de vid en SoL-placering förvägra barnet rätten till den ena av föräldrarna, om hela familjen inte flyttar in samtidigt? Hur ser kontakten med soc ut?

Vilka rättigheter har vi som föräldrar?
Hur får man ut relevanta uppgifter om familjehemmet? Vad kan vi som föräldrar kräva av familjehemmet?

Många frågor som sagt.
 
Hej!
Vid val av familjehem vid en SOL placering har du som förälder ganska stor insikt. Du får (förhoppningsvis) vara med vid urvalet av familjehem så det känns rätt för dig. Inskolningen ska få ta den tid det tar om det inte finns något som brådskar (och då brukar det vara tal om LVU). Uppdraget för familjehem är att ge barnen en så normal uppväxt som möjligt. Dvs barnen ska ingå och ha ett normalt familjeliv.

Det är min erfarenhet och uppfattning när det är en frivillig placering. MEN det är väldigt olika från kommun till kommun och socialsekreterare till socialsekreterare.. sen har det naturligtvis stor betydelse om varför barnet blir placerat. Handlar det om tex. sjukdom är det "lätt" och få tillbaka sina barn... handlar det däremot om ett missbruk eller annan destruktivt levene brukar det krävas en ganska lång drogfrihet/förändring innan barnet kan/får flytta hem.
 
:idea: .....rättigheter????. EGENTLIGEN ÄR DET BARA BARNEN SOM BORDE HA RÄTTIGHETER OCH NÅGRA SKYLDIGHETER.

Föräldrar..... VI BORDE BANNEMIG INTE HA RÄTTIGHETER! utan bara SKYLDIGHETER GENTEMOT VÅRA BARN OCH BARNEN I SAMHÄLLET.


Förövrigt kan du här inne läsa om olika placeringar sol osv och lagen och en del riktlinjer som medföljer. Anne har doc om/med det:) här inne på sin webbsida. :claphappy:


SAXXXAT:

Biomamman Medea skrev:
Kan de vid en SoL-placering förvägra barnet rätten till den ena av föräldrarna, om hela familjen inte flyttar in samtidigt?

-Om inte hela?? Så VARFÖR inte samtidigt??? (du behöver inte svara).
Och...

...sen har det naturligtvis stor betydelse om varför barnet blir placerat. Handlar det om tex. sjukdom är det "lätt" och få tillbaka sina barn... handlar det däremot om ett missbruk eller annan destruktivt levene brukar det krävas en ganska lång drogfrihet/förändring innan barnet kan/får flytta hem.

-så.. varför barnet till famhem? (du behöver inte svara).


Och....förövrigt så är det väldigt olika från kommun till kommun och socialsekreterare till socialsekreterare.. Och jösses... DET ÄR verkligen omsättning eller byte av socialsekreterare. Det i sig ger flera olika åsikter o folk med olika erfarenheter, attityder, värderingar.
 
Oj hjälp!! Är du familjehem Divine med den inställningen?? Hur slank du igenom systemet är min stora fundering när jag läser vad du skriver???

Självklart har bio föräldrarna vissa rättigheter till umgänge med sina barn OM det inte föreligger vanvård och då är det oftast tal om LVU och fullt och fast anses det att barnen ska få träffa sina biologiska föräldrar (då kanske med övervakning) för BARNENS BÄSTA!!!!
Och självklart kan en SOL placering vara pga tex sjukdom. En av våra placeringar är en Sol placering pga sjukdom då mamman fick en djup förlossningsdepression MEN hade så pass stor insikt och kärlek till sitt barn att hon insåg att hon inte kunde ge barnet det h*n behöver för tillfället.
Så orsaken till att biosar "lämnar ifrån sig" sina barn tillfälligt eller på lång sikt är lika många som det finns placerade barn i det här landet.
 
Jag har sagt det förut säger det igen.... Man kan tycka vad man vill om biosar!! Men för barnen är det otroligt viktigt att veta var man kommer ifrån och ha en relation på något plan till föräldrar och syskon...
 
För att svara på tråden..
Eftersom det är Sol så har ni fortfarande vårdnaden iom det så har ni en hel del att tycka och tänka ang plac och barnet.. Ang familjehem så kan ni begära ut deras utredning för att få grepp om den biten.. ( detta ska soc erbjuda er).. Detta är en svår sits.. Så tänk efter hur ni vill ha det och diskutera detta med familjehemmet..
 
Saxat: Mormor skrev:
Oj hjälp!! Är du familjehem Divine med den inställningen?? Hur slank du igenom systemet är min stora fundering när jag läser vad du skriver???


------
Hmm... :)
- ÄR inte det ALLMÄNT KÄNT ATT man i talmun (talmund?) SÄGER ATT FÖRÄLDRAR INTE har (eller borde inte ha) några RÄTTIGHETER UTAN BARA SKYLDIGHETER gentemot barnet man har satt till världen. (Jag har då hört det flera ggr:)

(sedan hört i samma andetag tillägget att någonting ang vad/att barn borde... (har för mig att det handla om hur barn dvs äldrebarn, bemöter/attityd gentemot sina medmänniskor som denne möter)) + Vidare fins det också någonting i "talmun?" hur man borde ta hand om världens mödrar för då skulle världen se bra mycket annorlunda och bättre ut.
 
Medea... En bra sak kort och långsiktigt i förebyggande syfte är att ha och få skriftligt på ALLT SOM SAGTS OCH BESTÄMTS OCH OCKSÅ DE FÖRSLAG MAN SJÄLV KOMMIT MED/önskningar.




För om inte annat så har det hörts här på forumet emellanåt att olika info/ sagts olika saker från soc till BIOFÖRÄLDRAR & FAM HEM/jourhem.

Att det ej har förts vidare och ibland har det SENARE kommit fram att både bio och famhem kommit med samma ide'er MEN soc har inte tyckt om det eller det har inte passat dem, passat en men inte sedan efter ett byte till en annan socdam.

Så.... alla personal förändringar på soc! (och alla olika personer säger/har inte samma saker/värderingar och tolkning/kunskap/erfarenhet).

SÅ Skriftligt Skriftligt på allt som sagts, föreslagits, bestämts.
:bounce:
 
Gremwly sa:
För att svara på tråden..
Eftersom det är Sol så har ni fortfarande vårdnaden iom det så har ni en hel del att tycka och tänka ang plac och barnet.. Ang familjehem så kan ni begära ut deras utredning för att få grepp om den biten.. ( detta ska soc erbjuda er).. Detta är en svår sits.. Så tänk efter hur ni vill ha det och diskutera detta med familjehemmet..
Nej, familjehemmets utredning kan ni INTE begära ut, det är deras.
Däremot ska soc ge er en sammanställning av familjehemmet muntligen, om ni har rätt till den skriftligt vet jag inte (kanske med deras godkännande).
Ni ska också få träffa de påtänkta familjehemmen innan ni bestämmer er.
Vi har gått igenom dessa steg inför en SoL.
Tyvärr ångrade sig bio efter 3 månader och :angel: flyttades till hela familjens förtvivlan på bios begäran.
 
Ifall ni inte vart med om det eller inte vet om det.. Så KAN era utredningar begäras ut.. Vid solplac SKA biosar erbjudas detta... Har fått min utbegärd.. Enligt socialtjlagen.. Även fått den utbegärd som jour... Och då hade jag samtal med en advokat som inte kunde göra något...man kan tycka detta är förjä-ligt... Men det har känts ok för mig iaf när soc eller adv suttit med.. Men ett barn som skulle gå vidare från mig( jour) till fh fick fh utredningen hemskickad till biosar innan första besöket!!:/...hmhm.. Lagen är tunn för oss många gånger..
 
Gremwly sa:
Ifall ni inte vart med om det eller inte vet om det.. Så KAN era utredningar begäras ut.. Vid solplac SKA biosar erbjudas detta... Har fått min utbegärd.. Enligt socialtjlagen.. Även fått den utbegärd som jour... Och då hade jag samtal med en advokat som inte kunde göra något...man kan tycka detta är förjä-ligt... Men det har känts ok för mig iaf när soc eller adv suttit med.. Men ett barn som skulle gå vidare från mig( jour) till fh fick fh utredningen hemskickad till biosar innan första besöket!!:/...hmhm.. Lagen är tunn för oss många gånger..
Det här är inte vad vårt soc sagt till oss!
Dom kan lämna ut sammanfattningen men inte själva utredningen.
Där står ju ALLT från barndom till släktskapsförhållande!!!
Ska genast kolla med vårt soc igen!!!!
 
Jag vet!! Mitt soc har börjat varit mer försiktiga med vad dom skriver i utredningen men även börjat informera nya fh att detta kan hända....när jag hört med kompisar som är fh så börjar detta bli mer och mer vanligt... Mycket pga av dom tråkiga saker som hänt i fh.. Speciellt adv kräver ut den är vanligt...
 
....utbegärt, ja... men tydligen också beroende påvilka omständigheterna är.

Med privat och "intim" information, ja.
Har dock icke kollat upp om vad svenska lagen säger angående detta.


Har lyssnat på klient som läst upp materialet för mig. Klienten ville ha min åsikt om påtänkt famhem.

Så i mina tankar så är det så att famhem ska ALLTID ALLTID tänka över vilken info de ger ut, hur detaljerad/ingående, och när man öppnar munnen: hur man formulerar sig.
...(I det lilla som man kan påverka informations flödet).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp