föräldrarledig!!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag skall strax vara föräldrarledig och undrar om det är någon som vet hur/om man får räkna in sin ersättning som familjehem/kontaktfamilj i framtida föräldrarpenning? :idea: Är väldigt tacksam för svar. Ha en bra dag! :banan:
 
Hej!

Jag har nyss börjat arbeta efter att ha varit föräldraledig i ca1½ år och hade ingen aning om man fick räkna in familjehemsersättningen eller ej så jag kontaktade FK som svarade nej. Tänkte inte mer på det förrän jag hittade en diskussion här på forumet och då tog jag kontakt med FK igen - jodå SGI beräknas på både min lön från arb.giv och arvodes delen i familjehemsersättningen så jag fick de pengarna retroaktivt.

Lycka till och stå på dej om de säger att det inte räknas med.

Tessan
 
Hej! Givetvis är det som du redan fått reda på: arvodet ska räknas in i SGI. OBS! Bor barnet kvar så måste barnet flytta först innan SGI höjs men det är ju logiskt. (Förr kunde man flytta över arvodet på den andra vuxna i familjen under föräldraledigheten men det är jag osäker på om man fortfarande får.)

Mama
 
Kollade med försäkringskassan för ett tag sedan när jag fått en fråga ang. detta. Det svar jag fick då var så att den inkomst man har 7 eller 8 månader före barnets beräknade födelse är SGI grundande under förutsättning att barnet flyttat och arvodet upphört innan barnet fötts.
arvodet kan inte flyttas över längre, utan FK anser att vara familjehem är en familjeangelägenhet och ett uppdrag som berör båda i ett hushåll.

Om man får en felaktig ersättning är man återbetalningsskyldig även om FK gjort fel bedömning. Man blir inte åtalad och straffad, om man inte själv undanhållit eller lämnat fel uppgifter men pengarna ska de ha tillbaks.
Mat-tilda
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp